Stöd Elbilsmagasinet genom att använda våra länkar vid produktköp eller bli medlem på Patreon för exklusiva förmåner.

Sök
Stäng denna sökruta.

10 nackdelar med elbil

Den största fördelen med en elbil är att den drivs med elektricitet. Men det finns också många nackdelar med denna typ av fordon. Om du funderar på att köpa en elbil får du här veta vad du behöver veta om de 10 största nackdelarna som är förknippade med just elbilar.

Och du, om du inte läst vår tidigare artikel, 10 fördelar med elbil, så gör det.

1. Räckvidden är kort

Även om räckvidden börjar bli längre på elbilar så är listan över elbilar med en räckvidd på över 70 mil fortfarande rätt kort. Endast 5 elbilar klarar det idag, du kan se hela listan här. Riktig räckvidd är troligtvis närmare 70 mil eller strax under. Har man en gång kört diesel så vet man att 70 mil inte är så långt.

2. Det tar lång tid att ladda

Att tanka, eller ladda som man gör på en elbil, tar lång tid. Bilar som Kia EV6 och Tesla Model Y har snabbat upp laddningstiderna men det handlar fortfarande om 20–25 minuter. Dom flesta elbilar tar mellan 30–40 minuter att ladda från 10–80%. Det gäller alltså att man planerar sina stopp bättre med elbil.

3. Elbilar är dyra i inköp

Ett problem med elbilar är att det är dyrt att tillverka batterier och gör att elbilarna är ofta ganska mycket dyrare än sina fossilsyskon. T.ex. kostar Kia Niro Hybrid runt 300 000 kr medan Kia e-Niro kostar närmare 500 000.

Om du tycker 200 000 kr låter löjligt mycket i skillnad så kan jag rekommendera vår artikel där vi jämför kostnader på just Kia Hybrid och Kia e-Niro över 3 år. Du kommer bli förvånad.

Kia e-Niro är dyr i inköp – men hur ser det ut efter 3 år?

4. Det kostar att installera laddbox hemma

Har man aldrig haft en elbil förut, eller om man flyttar, så kan man behöva installera en laddbox hemma för att få det bästa priset. Bor man i hus så får man bekosta det själv, även om det finns bidrag att få. Bor man i bostads- eller hyresrätt så kan man riskera att hyran höjs för att kunna bekosta investeringen av laddstolpar. Även här finns dock bidrag att få.

5. Elbilar är dåliga dragbilar

En elmotor slits lättare än vad en förbränningsmotor gör vilket gör att många tillverkare inte vill sätta höga dragviktsgränser på sina bilar. Det börjar sakta bli bättre men är fortfarande stor skillnad mot fossilbilar.

Vi har samlat ihop en lista med alla elbilar som man kan få med dragkrok här och självklart ser du också där hur mycket dom får dra. T.ex. så får vissa elbilar dra hela 2 500kg.

6. Det finns inte så många snabbladdare

Även om man laddar hemma till vardagen så vill man ibland åka hemifrån och man behöver då lita på snabbladdare. Tyvärr så är det dåligt med snabbladdare i Sverige och reser man under populära tider så kan man få vänta på en ledig laddare då dom ofta är upptagna.

Man kan planera sin rutt via A Better Route Planner (ABRP) eller hitta laddare via t.ex. chargefinder.com, men det vore bra om det blev lite fler snabbladdare.

7. Bränslet är dyrt om du inte kan ladda hemma

För att elbil ska vara riktigt billig i drift så ska man ladda hemma. Men om man inte har den möjligheten utan behöver lita på dom publika laddarna så kan det bli dyrare. I vissa fall så kan det bli så dyrt att det är billigare att åka fossilbil. Det bästa är om man har en långsam laddare i närheten av sitt hem som man kan ladda på ett par timmar.

Du hittar med om kostnader för laddning i vår artikel om vad det kostar att köra elbil här.

8. Elbilen är helt tyst

Det här kan, för vissa, vara en stor fördel, men kan också vara en nackdel för många andra. En elbil har inget motorljud vilket gör att resan blir tyst. Det går inte att varva motorn för ett härligt motorljud. Vissa elbilstillverkare har försökt lösa det här med att spela upp ett ”sportigt” ljud i kupén, men om det är motorljud man saknar så kommer man inte bli nöjd med dessa ljud.

Skönt med en tyst bil, eller tråkigt?

9. Finns inte så många alternativ (än)

Elbilar är fortfarande väldigt nytt och det är först dom senaste åren som det börjat komma en hel del elbilar att välja på. Det finns dock flera stora segment kvar som ännu saknar elbilsalternativ och många biltillverkare har inte hunnit med att släppa mer än en eller två modeller. Det kan alltså vara så att den typ av bil man vill ha inte ens finns än. Eller så finns den men kostar 1 miljon kronor.

Ett enkelt sätt att hitta en passande elbil är att kolla in Bilsöket här på Elbilsmagasinet. Där du hitta i princip alla elbilar på den svenska marknaden.

10. Viss batteritillverkning är oetisk

Att tillverka batterier blir alltmer populärt och vi har t.ex. vårt eget Northvolt här i Sverige som vill tillverka batterier på ett hållbart sätt. Men det är lättare sagt än gjort. I batterier så finns olika typer av metaller som måste grävas upp ur marken. En av dessa metaller är kobolt, en metall som framförallt kommer från Kongo.

Här är det vanligt med barnarbetare i gruvorna som jobbar i olidliga förhållanden för att vi i den rika delen av världen ska kunna må bra i våra elbilar. Det pågår ett stort jobb att hitta alternativ till kobolt och det finns också gruvor som erbjuder bra villkor till sina gruvarbetare. Men det är svårt som konsument att veta vilken gruva som ens batteri kommer ifrån.

2 svar

  1. Det är horribelt med dessa bilar!! Hur mycket kostar de att serva? Vad kostar en ny? Vart tar batteriet vägen när det inte orkar driva bilen? Sen så har vi ju länder med barnarbete som får gräva kobolt. Det är ju lika bara att de inte får en chans i livet och får sy kläder åt oss också. Men vem bryr sej om den,de ser inte fanatikerna.

    1. Hej,
      1. En elbil kostar oftast mindre att serva eftersom det finns färre delar. Vissa elbilar saknas krav på service över huvudtaget medan andra har halverade serviceintervaller. T.ex. Volvo XC40 kräver service efter 2 år eller 3000 mil medan XC40 bensin/diesel kräver service efter 1 år eller 1500 mil. Det finns inga oljor som behöver bytas i motorrummet eller växellåda som kan rasa, så ett alltigenom billigare servicealternativ.
      2. En ny elbil kostar från ungefär 400 000 kr och uppåt. Knappast billigt, jag håller med.
      3. När en elbil skrotas så kan flera saker hända med batteriet. Med största sannolikhet kommer det leva vidare som någon form av backup-batteri eller hemmabatteri. En elbil kanske inte har någon nytta av ett batteri som det bara finns 20 kWh kapacitet kvar i men för hemmabruk är det mer än nog. Batteriet kan även återvinnas till största del, det man gör då är att man tar metallerna i batteriet och använder dom för att bygga nya batterier. Vårt eget svenska Northvolt annonserade förra året att man lyckats återvinna 100% av ett batteri vilket såklart är jätteroligt, går det bra för Northvolt går det bra för Sverige.
      4. Så är det, att gräva fram kobolt är ingen vacker syn. Det ska dock nämnas att majoriteten av kobolt kommer från andra gruvdrifter än barnarbete i Kongo och många tillverkare ställer krav på att batterierna som används i deras bilar inte ska komma från just dessa gruvor. Många nya batterityper har också lyckats hitta alternativ till kobolt så många av dom elbilar som rullar idag saknar kobolt överhuvudtaget, vilket såklart är det bästa. Kobolt används också för alla typer av batteri inklusive mobiler och övriga elekronikprodukter som går på batteri. Det används faktiskt också i raffinaderier där man tillverkar bensin/diesel.
      5. Det finns många organisationer som kämpar med att stänga barngruvorna i Kongo. Det är bra och dessa organisationer bör stöttas.
      6. Jag kan väl känna samma sak med motståndare, det är ofta svårt att diskutera med dom eftersom ”elbil är dåligt” vad man än säger.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *