Stöd Elbilsmagasinet genom att använda våra länkar vid produktköp eller bli medlem på Patreon för exklusiva förmåner.

Sök
Stäng denna sökruta.

Billigaste elbilen att privatleasa (augusti 2023)

Att privatleasa sin bil blir alltmer populärt och eftersom elbilen är i ropet är det många som undrar vilken den billigaste elbilen att privatleasa är. Vi har tagit en titt på ett antal erbjudan som finns just nu och kommit fram till ett svar.

Glöm inte heller att vi har en privatleasingkalkylator här, som hjälper dig räkna ut totalkostnaden för privatleasing.

Artikeln är senast uppdaterad 2023-05-10 och uppgifter kan ha förändrats sedan dess. Artikeln uppdateras ungefär var 3e månad.

Vad kostar en elbil att leasa?

När man börjar fundera på privatleasing gäller det att sätta en budget som man kan tänka sig att betala, det går snabbt att komma upp i stora summor. Slutpriset blir ofta mer än vad återförsäljarna skyltar om.

Elbilar kostar runt 4000kr/mån och uppåt, där den dyraste kostar omkring 16000kr/månad (Porsche Taycan). Det finns ingen direkt standard inom privatleasing så det gäller att man ser över varje pris för sig och ser vad som ingår. T.ex. så brukar antalet mil som medföljer skilja, vinterdäck och försäkring ingår sällan och skatten ingår aldrig, även om den bara är 360kr/år för elbilar.

Billigaste elbilen I Sverige att privatleasa

När bonusen försvann så chockhöjdes privatleasing på dom flesta bilar till orimliga nivåer. Det var inte ovanligt att privatleasing började på 7-8000kr/mån för en mindre elbil. Men idag har marknaden stabiliserat sig och det är nu möjligt att hitta bra deals på elbilar för privatleasing. Många märken erbjuder också kortare privatleasing t.ex. 12-13 månader vilket kan göra det enkelt för dig som är nyfiken på en elbil och vill testa under en kortare period för att se om det är något för dig.

Idag är den billigaste elbilen MG4 Standard Range för 2 995kr/mån. Det är ett grundpris där bilen, 1000mil/år och 24 månader. Önskar man sig 1500 mil/år så kostar det 150kr/mån, vinterdäck kostar 471kr/mån och sen krävs också försäkring. Men ett rimligt antagande är att bilen kommer kosta omkring 4000kr/mån.

MG4 är en bakhjulsdriven liten hatchback som har en rolig körkänsla. I Standard Range så ingår ett batteri på 51 kWh och erbjuder en WLTP på 350 km vilket man kan estimera blir ca 20-25 mil under årets kallare dagar. Nackdelen med Standard Range är att den laddar bara i max 6,6 kW över 1 fas istället för 11 kW över 3 faser som är standard på elbilar idag. Den har också rätt dåligt med utrustning där den t.ex. saknar sensorer fram och backkamera. Önskar man sig all utrustning, ett större batteri på 64 kWh och en WLTP på 450 km så kan man ta MG4 Luxury men den börjar på 4 950 kr/mån.

Nissan Leaf är kanske ingen personlig favorit och den börjar kännas lite utdaterad jämfört med övriga elbilar på marknaden men det kanske är just därför som Nissan ger så bra priser på privatleasingen. Bilen ska gå 270 enligt WLTP och har mycket modern teknik, om än inte i den bästa kvalité, men det kanske man inte kan kräva. Du kan läsa mer om Nissans erbjudande för Leaf här.

Just nu är MG4 SR en av Sveriges billigaste elbilar

Andra bilar som är billiga att privatleasa är BYD Atto 3 som just nu går att få hos Hedin Bil för 3 395 kr/mån. Då ingår 1000 mil/år och en bindningstid på 36 månader. Bilen kommer 420 km enligt WLTP och har ett relativt stort batteri på 60 kWh. En helt okej SUV för den mindre familjen.

Även Cupra Born har erbjudande på privatleasing just nu där man kan privatleasa en Born för 3 995kr/mån. Priset gäller för 1000 mil/år i 36 månader och vinterhjul och försäkring tillkommer. Med det sagt så är Cupra Born en mycket trevligare bil än både BYD Atto 3 och MG4. Bilen har en hög standard från början med t.ex. sensorer fram och bak, backkamera och läderklädd ratt (veganläder). Bilen har ett batteri på 58 kWh och en WLTP på 427 km.

Vilken elbil är bäst att leasa?

Vilken elbil som är bäst att privatleasa är väldigt individuellt, det beror helt och hållet på vilken typ av bil man är ute efter. Men jag tänker rekommendera två bilar som är prisvärda och borde passa dom flesta.

Toyota bZ4X är Toyotas första elbil och den bilen som många har väntat på. Bilen är av SUV-modell och har utvecklats tillsammans med Subaru vilket gör att AWD-systemet i bZ4X ska vara riktigt bra. Vill man komma billigare undan dock så är det FWD som gäller och då kan man betala 5 995kr/mån så binder man upp sig i 36 månader och får 1500 mil/år att köra. Du kan läsa mer om att privatleasa Toyota bZ4X här.

MG Marvel R är lite mer premium än tidigare modeller från MG. Bilen har en räckvidd på 402 km enligt WLTP och kommer väl utrustad med det som man bara förväntar sig från dyrare modeller. Räcker inte basutrustningen kan man ta steget upp till Performance för att få AWD och ännu mer utrustning. Just nu finns en kampanj hos Hedin Bil där man kan privatleasa en MG Marvel R från 5 590kr/mån med 1000 mil/år i 36 månader.

Nya Toyota bZ4X

Se upp för räntehöjningar

Under 2022 och 2023 har styrräntan höjts av Riksbanken. Det betyder att alla lån blir dyrare och får högre räntor vilket också påverkar privatleasing. När du tar privatleasing köper nämligen finansbolaget bilen av återförsäljaren genom ett lån och när det lånet ökar i ränta så behöver finansbolaget betala mer. Den kostnaden lägger dom ut på dig som kund vilket betyder att om styrräntan höjs så kommer din månadskostnad för privatleasing också att höjas.

Finansbolag talar sällan om vilken ränta dom har på lånet, det är deras affärshemlighet eftersom dom tar mellanskillnaden mellan kostnaden på lånet och din månadsavgift som vinst.

Vad ingår i privatleasing?

När du privatleasar en bil så är det vissa saker som ingår, andra inte. Kollar man inte noga vad som ingår så kan det snabbt bli dyrare än vad man tänkt sig. Det som alltid ingår är ett visst antal mil, ofta 1000 eller 1500mil, samt årlig service.

Milantalet brukar kunna gå att höja om man önskar. Åker man mer mil än vad som står i kontraktet finns det en avgift för övermil. Avgiften kan variera mellan 5-20kr så var noga med att ta reda på vilket pris som gäller. Ibland kan det också vara fördelaktigt att ta 100 extramil istället för att höja milantalet.

Försäkring ingår allt som oftast inte numera. Många tillverkare har dock egna försäkringsbolag där dom kan erbjuda en något billigare försäkring som man kan lägga till i månadsavgiften, så att den blir inbakad. Men det kan också vara fördelaktigt att se vad andra försäkringsbolag erbjuder, du måste inte välja tillverkarens egen försäkring.

Vinterdäck, eller vinterhjul som är mer korrekt, ingår i princip aldrig i leasingen men finns ofta att lägga till. På mindre bilar kan priset ligga på 2-300kr/mån för vinterhjul medan andra tar 5-600kr/mån. Kommer man upp i dessa priser så blir det snabbt dyrt och det kan vara mer fördelaktigt att köpa vinterhjulen kontant på sidan om eller via en tredje part.

Skatt ingår aldrig eftersom det är Transportstyrelsen som sköter det och dom vill ha betalt av brukaren, vilket är du. Väljer man elbil behöver man dock inte vara orolig då skatten alltid är på 360kr/år för en elbil.

Klimatbonusen är inget som du som brukare av bilen får utan den tillfaller finansbolaget som äger bilen. Det är tack vare klimatbonusen som många elbilar kan vara så billiga att privatleasa, där finansbolaget redan räknat av klimatbonusen i sina siffror.   

Tips för att hitta bästa priserna för privatleasing

Det är inte alltid mest prisvärt att gå in på tillverkarens eller den lokala återförsäljarens hemsida för att hitta det bästa leasingpriset. Ibland har återförsäljare kampanjer på privatleasing och annonserar detta på sidor som Wayke eller Blocket. Det kan därför vara fördelaktigt att leta på dessa sidor efter det lägsta priset där man får mest för pengarna.

Både hos Blocket och Wayke så kan man välja att enbart se privatleasingerbjudanden. Många handlare samarbetar också och kan leverera på flera platser i Sverige. Många av dom kan även ta din bil i inbyte i samma veva så att du enkelt blir av med den.

Välj ”Endast privatleasing” på Blocket
Välj ”Privatleasing” på Wayke

Få koll på totalkostnaden med privatleasing

Eftersom det finns så många rörliga delar i privatleasing så kan det vara svårt att få en överblick över vad det kommer kosta i slutändan. Därför har vi satt ihop privatleasingkalkylatorn, en kalkylator som räknar ihop alla kostnader och ger dig totalkostnaden på vad det kommer att kosta efter 36 månader.

Du knappar enkelt in alla uppgifter om bilen du tittar på. Det går också att räkna med bränsle om man vill ha med det i kalkylen och det finns stöd för både elbil och fossibil, så man kan jämföra vad som är mest fördelaktigt.

Du hittar privatleasingkalkylatorn här.