Om jag säger Ford Capri kommer antagligen mångas tankar gå tillbaka till 60, 70 eller 80-talet när den europeiska Mustangen rullade på gatorna och gjorde storsuccé. Fel, fel fel, som Brasse skulle sagt. Ford Capri är den tredje elbilen från Ford i Europa och den bygger på Volkswagens elbilsplattform. Så vad har Ford gjort för att den ska leva upp till sitt namn?
Det är fest i London. Ford har slagit på stort men egen DJ, bar och mat i mängder. De flesta besökare håller kameran lodrätt vilket signalerar vilken typ av event det här är. Från Sverige är det bara Peter Esse och jag, antagligen de som kan kallas elbilsinfluencers, även om ingen av oss är imponerade över den termen.
Utanför huset där förpartyt försiggår så står en gammal Ford Capri. Det är en bil som började säljas i Europa 1967 och sålde i över 1,9 miljoner exemplar fram till slutet år 1896. Ford vill ta tillbaka den succén och menar på att man har något unikt som andra biltillverkare inte har: en legendarisk historia i det som symboliserar Amerika: Frihet.
När talaren slutat prata och jag stoppat undan skämskudden så spelas hög musik och den nya Ford Capri rullar in i lokalen. Det är en coupesuv (såklart) som påminner löjligt mycket om Polestar 2 lite snett bakifrån. Den är jättegul och det är svårt att få en bild som visar hur gul bilen verkligen är. Den kallas tydligen Vivid Yellow.
627 km WLTP med bakhjulsdrift från Volkswagen
Precis som Ford Explorer så bygger Capri på Volkswagens elbilsplattform, MEB. Det finns många likheter med Volkswagen och när man tittar på specifikationerna så känner man igen det mesta.
Standard Range | Long Range | Long Range AWD | |
Drivning | RWD | RWD | AWD |
Motor(er) | 125 kW (170 hk) | 210 kW (286 hk) | 250 kW (340 hk) |
Batteri (Netto) | 52 kWh | 77 kWh | 79 kWh |
WLTP (blandad) | – | 627 km | 598 km |
Laddning (AC/DC) | 11/185 | 11/185 | 11/185 |
Det är iallafall det senaste från Volkswagen med den helt nya motorn på 125 kW som vi endast sett på Skoda Elroq än så länge, precis som batteriet på 52 kWh. Även det stora batteriet på 79 kWh hittar vi den nya versionen av ID.Buzz Short Wheel Base som precis släppts.
Däremot så har man fått till en bättre räckvidd. 627 km för en 4,63 m lång coupesuv är inte illa och det visar på att Ford jobbat med att få ner förbrukningen. Att man även får till nästan 60 mil även på den fyrhjulsdrivna är något som få andra tillverkare lyckas med.
När det kommer till laddning så nämner Ford att bilen ska kunna ladda upp till 11 kW via 3-fasuttag, alltså som de flesta elbilar. Snabbladdning kan ske i upp till 185 kW och man nämner att 10–80% ska ta endast 26 minuter.
Bra bagage med bra baksäte som känns billigt
Eftersom plattformen är MEB kommer bilen också med nackdelarna som t.ex. avsaknaden av en frunk. Det finns möjlighet till dragkrok men dragvikten ligger på endast 1 200 kg vilket är i snålaste laget.
Bagaget är stort för att vara i denna bilklass. Det rymmer 572 liter (med nedre golvet inräknat) upp till hatthyllan och fäller man sätet så blir det 1 510 liter. Det finns även ett 12V-uttag här i bak tillsammans med lite krokar. Även en större behållare i plast finns där man kan lägga laddkabeln och sen ställa på sidan om i bagaget vilket underlättar på långresor när man har bilen full med packning.
I baksätet får jag plats bakom mig själv utan större svårigheter (jag är 180 cm lång). Det är en 3–4 fingrar kvar till takhöjd och fötterna går in under förarstolen. Det finns två ISOFIX, 2 USB-C och ventilationsgaller här bak, en kardantunnel saknas vilket underlättar för benutrymme.
Sätena är gjorda i konstläder/fejkläder/plast (kärt barn har många namn) men man sitter bra och ytan känns helt okej. Dörrsidorna och mittkonsolen är plastiga och det skrapar när man drar med naglarna, ingen premiumkänsla direkt. Å andra sidan, Ford placerar sig inte i ett premiumsegment så det är rimligt.
Förarmiljön känner vi igen från Ford Explorer. Det är Fords 17”-skärm som du kan dra upp och ner för att använda ytan bakom som förvaring, 17 liter totalt. Det finns två USB-C, två mugghållare och sliderfunktion för att höja och sänka volymen. Jo, det är sant, alla älskar det ju i Volkswagens bilar så det är klart Ford också ska ha det…
Något annat Ford tagit tillvara på är rattknaparna. Det är touchknappar i pianoplast som, efter bara några få minuter, ser rent ut sagt förjävliga ut med alla fettfläckar från folk som klämt på dessa. Hur tänker man? Jag hoppas det medföljer en putsduk. Bilen var inte påslagen så hur dessa knappar känns får jag återkomma om när jag kört Ford Explorer.
Pris och tillgänglighet
Priset för Standard Range börjar på 514 900 kr men den kommer vara beställningsbar först senare. Idag kan du beställa Long Range för 564 900 kr och AWD för 614 900 kr. Privatleasing börjar på 7 695 kr för Standard Range, 8 695 kr Long Range och 9 195 kr för AWD.
Men det kan behövas lite tillägg. Värmepump är inte standard (17 000 kr) vilket är helt galet. Det finns även ett förarassistanspaket för 23 900 kr som inkluderar HUD (Head-Up Display), styrassistent, parkeringsassistent, 360-kamera samt elmanövrerad baklucka (ingår även i ett annat paket och då kostar detta paket ”endast” 18 900 kr).
Det betyder att vi landar på 555 800 kr för Standard Range, 605 800 kr för Long Range och 655 800 kr för AWD.
De första kundleveranserna ska ske i början av 2025 och det är även då vi kommer få möjlighet att köra bilen för första gången. Men som sagt, Ford Explorer är på gång redan i september och då kommer vi få en första hint av vad Ford Capri kan erbjuda.
Vad tycker du om nya Ford Capri? Hedrar bilen den legend som såldes för 50-60 år sedan?