I veckan befann jag mig i Malaga för en första provkörning av helt nya Renault Scenic E-Tech. Scenic är för många en MPV men detta ska man nu glömma när bilen blir helelektrisk. En kompakt SUV (?) med mycket knappar, stora skärmar och Android Automotive är det nya som gäller.
Större batteri ger över 600 km räckvidd
Nya Renault Scenic kommer i två utföranden, EV60 och EV87. EV60 har vi sett tidigare i något mindre Megane E-Tech och det blir även det mindre batteriet här, antagligen för att man vill få ner från-priset – som för övrigt ligger på 464 900 kr.
En snabbgenomgång av specifikationerna; EV60 har ett batteri på 65 kWh varav 60 kWh är netto, WLTP ligger på 430 km. Den större EV87, har ett batteri på 92 kWh varav 87 kWh är netto. WLTP på denna ligger på 625 km blandad körning enligt WLTP. Priset på denna version börjar på 549 900 kr och då är det Techno-nivån som redan erbjuder en del lullul.
Båda versionerna är framhjulsdrivna och inga planer på fyrhjulsdrift finns i nuläget. Motoralternativen är två, en på 125 kW (170 hk) som återfinns i EV60 och en något starkare på 160 kW (220 hk) som sitter i EV87.
Det skiljer också vid laddning för även om Renault fortsätter med sin trend att ha 22 kW AC-laddning som standard så får EV87 upp till 150 kW medan EV60 stannar på 130 kW. Renault visade upp laddkurvan för EV87 och den var lite av en besvikelse. Vid optimala förhållanden kan bilen hålla 150 kW upp till 20% innan den går ner till 130 KW och vid 50% går den ner igen till 95 kW.
Enligt Renault ska det ta omkring 30 minuter att ladda 10–80% men frågan är om man tänkt på temperaturer under 10 plusgrader. Det finns förvärmning i bilen på 4,5 kW vilket borde kräva omkring en timmes förvärmning för EV87. Vi får se nästa vinter vad bilen kan leverera men jag är tveksam till att vi kommer få se laddsessioner under 30 minuter med någon av alternativen.
Prismässigt börjar bilen på 464 900 kr för Evolution, en form av kommunbil som har det mest viktigaste. Steget upp till Techno är inte stort och det är där lite roligt lullul börjar komma, 494 900 kr för EV60 eller 549 900 kr för EV87. Vill man ha allt som Scenic erbjuder så är Iconiq det utrustningspaket man ska köpa, kostanden ligger på 589 900 kr.
Men utöver det har man gjort en sportigare version, man har lånat namnet Alpine och gjort en version man kallar för Esprit Alpine. Här får vi unika fälgar, en unik lack och sportigare stolar. Det är inget i kördynamiken som skiljer dock utan endast utseende. Kostnaden för detta paket ligger på 574 900 kr.
Ett djupt bagage som känns något opraktiskt
Precis som i Renault Megane så är bagaget djupt och det går att lyfta på golvet för att hitta ännu ett 20cm djupt hål. Det gör att läppen man behöver lyfta sina tunga kassar över blir rätt stor. Det blir inte bättre av att hatthyllan är fäst så man slår i den med huvudet när man väl böjer sig in och ner i bagaget.
Men, man hittar ett 12V-uttag här och literutrymmet är på 545 liter så det får ändå plats en del. Det finns även ett tillbehör man kan lägga i för att höja upp golvet och göra det lite enklare vid lastning. Man får då flera fack under golvet där man kan förvara saker och ting.
Denna nivåhöjning blir rejält nödvändig när man fäller det bakre sätet. Det är för övrigt uppdelat i 40/20/40 från Techno och uppåt, och det är ju trevligt. Men när det är fällt så finns en kant på 10–15 cm som gör det till en mindre katastrof att få in den nya IKEA-byrån man precis köpt.
Här kan ju nivågolvet hjälpa till men även med det ilagt så är det ett par centimeters skillnad. Kan inte låta bli att tycka att det känns lite slarvigt, klart man hade kunnat synka detta bättre så golvet blev platt. 1670 liter finns det att tillgå när sätet är fällt.
Sist så finns det nu möjlighet till dragkrok, om än manuell. 1 100 kg får man dra med bilen så det täcker flyttkärran och släpet med allt trädgårdsavfall. Det går såklart med mindre husvagnar men här i Sverige hade det inte varit fel med 1–200 kg till.
Android Automotive erbjuder det du vill ha, inklusive mobilspegling
Polestar må ha varit först men Renault Megane E-Tech var först, och är fortfarande ensam, med att erbjuda Android Automotive tillsammans med trådlös Apple Carplay och trådlös Android Auto. Detta följer såklart med i nya Scenic och finns här redan från start, ingen uppdatering att vänta på.
Men det är inte säkert att man någonsin behöver använda det. Scenic kör Android 12 och har sin egen Google Play Store där det börjar dyka upp rätt många appar vid det här laget. De populäraste apparna finns där som t.ex. Spotify, Storytel, YouTube Music, Amazon Video med mera. YouTube? Den lös med sin frånvaro men det är tydligen något som är på gång.
Också till skillnad från Polestar och Volvo så kändes systemet färdigt. Det flöt på bra, inga direkta buggar och slutade inte fungera plötsligt. Renault var tydliga med att det finns saker man kommer uppdatera i framtiden via OTA men att man fokuserat på att leverera färdiga tjänster först. Logiskt, tänk om fler gjorde så.
Och medan vi är inne på OTAs, det är inte bara infotainmentsystemet som går att uppdatera utan Renault har möjlighet att uppdatera mjukvaran i hela bilen med hjälp av OTA. Det betyder att man man optimera t.ex. motorn, laddkurva eller ny mjukvara till batteriet. På frågan om hur länge man planerar att skicka ut uppdateringar till bilen så blev svaret minst 15 år och det bådar ju gott.
Kan man få för mycket knappar och spakar? Renault testar…
Det finns en ironi här. Medan nästan alla tillverkare går mot att ta bort allt som går så gör Renault precis tvärtom. Bakom ratten i Scenic finns inte mindre än 6 olika spakar och på själva ratten finns ytterligare knappar och joysticks. Vi börjar på höger sida:
- Växelväljare
- Paddel för ökad regenerering
- Spak för vindrutetorkare
- Mediaspak där du höjer, sänker, pausar musik och byter spår
På vänster sida är det inte lika mycket utan där hittar vi spaken för blinkers och ljus samt paddeln för att minska regenereringen. Men när man listar upp det såhär så kan det låta värre än vad det är, även om jag tycker det är för mycket så lär man sig det snabbt.
Det finns också många olika knappar i kupén och Renault har valt att ha klimatanläggningen med fysiska knappar under skärmen i mitten. TACK! Så enkelt det är att justera temperaturen, defroster, slå på eller av ratt- eller stolsvärme. Knapparna har en trevlig feedback och man känner verkligen att något händer när de används. Inga problem med vantar här inte.
Men det finns en knapp som antagligen kommer bli mångas favorit. På vänster sida finns en knapp som kallas My Safety. Varje gång du startar bilen är denna igång och det betyder att alla säkerhetssystem i bilen är igång, så som den nya EU-lagen om att det ska plinga om man kör 1 km/h för fort.
Två tryck på denna knapp går över till Personal mode och här kan man själv välja vilka system man vill slå av eller på. T.ex. så kan man slå av ljudvarningen som nyss nämndes men om du inte tycker om linjeassistenter så kan även det slås av. Istället för att stänga av alla system en för en så finns nu en fysisk knapp som slår av allt sådant. Vilket man såklart inte ska… borde jag kanske avsluta med att säga.
En körupplevelse som rimmar bra med priset
Men en bil är ändå till för att köras och när det kommer till Renault Scenic E-Tech är det kanske inte en fantastisk körupplevelse. Jag upplever att bromspedalen är för mjuk och tar för sent, den känns allt annat än linjär. Komforten är okej, lite åt det stötigare hållet vilket gör mig orolig eftersom jag körde på släta vägar i Spanien, hur ska det bli här i Sverige?
Styrningen är rätt känslolös, man vrider på ratten och bilen svänger. Det ger inte mycket känsla och det är också lite spel i den. Jag tycker personligen också att ratten är för stor men samtidigt behöver den vara det eftersom förarskärmen bakom är så pass stor, hade ratten varit mindre hade det varit svårt att se allt på skärmen.
Men med det sagt så känns bilen väldigt trevlig att köra. Sportstolarna i Esprit Alpline var okej men i Iconiq var dem riktigt sköna och man satt bra även en längre period. Även i bak sitter man bra och med det stora armstödet med både mugghållare och fäste för mobil eller iPad så har man säkrat en lugn stund även för de mindre i familjen.
Förbrukning är alltid svårt på dessa körningar eftersom man kör ofta hårdare än vad man normalt sett gör i vanlig trafik, det är på spanska vägar med mycket berg och dalar och det gör att förbrukningen inte blir så representativ. Men efter 11 mils körning dag ett med en EV87 så landade jag på en förbrukning på 18,1 kWh/100km. Vad det blir i Sverige återstår att se.