Klimatbonusen i Sverige är till för att skynda på omställningen till grön energi. Det är ett system som regeringen valt att kalla för bonus-malus. Här går vi igenom bonus-delen av detta upplägg och går även igenom de senaste regeländringarna som regeringen gjort eller föreslagit.
För att få klimatbonusen i Sverige så behöver du köpa en elbil och sen skicka in en försäkran till Transportstyrelsen inom 6 månader. Du får inte heller sälja bilen, avregistrera bilen eller förändra bilen på något sätt som gör att den inte längre räknas som en klimatbonusbil. Efter tidigast 6 månader får du bonusen utbetald.
Artikeln uppdaterades senast 2023-05-11 för att reflektera förändringarna som skett.
Klimatbonusen togs bort november 2022
Den 8/11 2022 tog regeringen bort klimatbonusen vilket också betyder att inga elbilar som beställs efter det datum får någon bonus. Eftersom det är så pass lång leveranstider så gjordes bonusen om sista dagen så att man skulle få bonus om man beställde den 8/11. Det betyder att det fortfarande finns många elbilar som är berättigade för bonus även fast dom ännu inte har levererats.
Hur detta ska fungera i praktiken är svårt att säga då reglerna ännu inte är klara. Transportstyrelsen har sagt att en blankett ska tas fram där ägaren till bilen får ansöka om bonus 6 månader efter leverans. Problemet är att blanketten ännu inte tagits fram, även fast det är mer än 6 månader sen klimatbonusen försvann.
Regeringen har också sagt att man kommer budgetera för bonus under 2023 samt även för 2024 för att elbilar med mycket lång leveranstid ska kunna få sin bonus. Det är dock en väldigt stor osäkerhet och många frågor är fortfarande otydliga.
— RESTEN AV ARTIKELN ÄR ORGINALET OCH KAN INNEHÅLLA INFORMATION SOM INTE LÄNGRE GÄLLER —
Hur klimatbonusen fungerar i Sverige
Klimatbonusen är en summa pengar som staten betalar ut till privatpersoner och företag som köpt en el- eller hybridbil. Bonusen är en del av bonus-malus som Transportstyrelsen använder sig av för och som är gjort för att premiera bilar som har lågt eller inget koldioxidutsläpp.
Malus-delen är för dom som köper bensin- eller dieselbilar. Dom får betala en högre skatt under de 3 första åren som bilen är ny och det är tänkt att detta ska täcka utbetalningarna för bonusen, så att bonus-malus på sätt blir går plus/minus/noll.
Transportstyrelsen har flera bra verktyg och kalkyler för att man ska kunna se hur mycket bonus man får eller hur hög skatt man får via malus-systemet.
Räkna ut din preliminära bonus här (Transportstyrelsen)
Räkna ut din preliminära skatt här (Transportstyrelsen)
Om du köper en elbil så får man enligt kalkylen 70 000 kr tillbaka. Dock så behöver man själv ansöka om pengarna och man behöver också följa ett visst antal regler som satts upp.
Efter att bilen har registrerats så skickar Transportstyrelsen hem information om hur man ansöker om bonusen. Det medföljer också en blankett som man ska skicka in, en försäkran. Denna försäkran ska säkerhetsställa att bilen släpper ut det som det står och ska skickas in till Transportstyrelsen senast 6 månader efter att bilen har ställts på.
Det gäller också att man uppfyller de krav som Transportstyrelsen ställer. De viktigaste kraven är:
- Bilen får inte ha bytt ägare
- Bilen får inte ha avregistrerats
- Bilen får inte ha förändrats så den inte länge är en klimatbonusbil
Om försäkran är inskickad och kraven är uppfyllda så betalar Transportstyrelsen ut bonusen via Swedbanks utbetalningssystem tidigast 6 månader efter registrering av bilen. Det är därför viktigt att du registrerar ditt konto på swedbank.se/kontoregister om du inte har Swedbank, så du inte får en utbetalningsavi som måste lösas in fysiskt på Swedbanks bankkontor.
Om bonusen tar slut innan du har fått din bonus läggs ditt ärende på hög fram till dess att det finns mer pengar, varpå Transportstyrelsen tar hand om de ärenden som ligger i kö. Det kan alltså ta längre tid än 6 månader att få ut sin bonus.
Maxtak på 700 000 kr från 2022
Under 2022 så ändrar regeringen på reglerna för klimatbonusen för elbilar. En av dessa ändringar, som börjar gälla den 1/1 2022, är ett maxtak på hur dyr en elbil får vara för att man ska få klimatbonusen. Maxtaket är satt till 700 000 kr vilket betyder att om man köper en elbil för 719 000 kr under 2022 så kommer man ej vara berättigad till klimatbonusen.
Regeringen gör detta för att klimatbonusen ska räcka till fler. Dessutom så sänker man ersättningen på hybrider så att rena elbilar blir premierade.
Under andra halvan av 2022 kommer man även höja skatterna ytterligare för dom bilar som går under malus-delen.
Minskad klimatbonus under 2023
Ett annat förslag i höstbudgeten 2021 är att man under 2023 ska minska klimatbonusen till 50 000 kr. Regeringen räknar då med att priserna på elbilar har börjat sjunka och man behöver inte lika mycket i bonus som man tidigare behövt. Detta är såklart inte satt i sten utan kommer bestämmas fullt ut i höstbudgeten för 2022.
Skattereduktion för laddstolpe
Utöver klimatbonusen på bilar så kan man också få en skattereduktion om man sätter upp en laddstolpe hemma. En av dom stora fördelarna med elbil är såklart att man alltid kan komma ut till en fulltankad bil på morgonen. Men då behöver man möjligheten att kunna ladda hemma.
Det finns många laddboxar på marknaden med olika för- och nackdelar. När man hittat en som passar så behöver en elektriker komma hem och installera laddboxen och eventuellt dra kablar till dit man vill ha laddboxen installerad.
Skattereduktionen fungerar på samma som sätt som ROT och RUT och gör alltså avdrag på själva arbetet för installationen. Företaget som installerar laddstolpen åt dig gör avdrag redan på fakturan så att du inte behöver bry dig och företaget ansöker sedan om ersättning hos Skatteverket. Man kan som mest få en reduktion på 50 000 kr per år per person.
Skattereduktionen kallas för Grön teknik och inkluderar förutom laddstolpar även solcellsinstallationer och installation av lagring för egenproducerad elenergi.