Det råder ingen tvekan om att de nya och spännande elbilarna är en enorm förbättring jämfört med fossildrivna fordon. Det finns många fördelar med elbil och ännu fler aspekter att tänka på när man överväger en elbil. En av dessa är säkerheten i en elbil, något som vi tar en titt på i den här artikeln. För hur säker är en elbil egentligen?
Mindre brandrisk i en elbil enligt MSB
Den största farhågan som människor har om just elbilar är just brandrisken. Man har hört om mobiltelefoner som exploderar och börjar brinna och då gör väl elbilar det också?
MSB, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, släppte 2023 en rapport där man kollat på just bränder i eltransporter de senaste åren. Enligt rapporten var det betydligt färre elbilar som brann än fossilbilar. Du kan läsa hela rapporten här.
En elbil har väldigt få rörliga delar och heller ingen brandfarlig vätska så som olja eller bensin vilket gör att det finns inget som kan antända. Batteriet är den stora riskfaktorn i en elbil men dom sitter väl skyddade och det ska krävas mer än en krock för att batterierna ska exponeras och punkteras.
Euro Ncap testar elbilar noga
Det finns en organisation som heter Euro Ncap, European New Car Assessment Programme, som testar i princip alla bilar som kommer ut på marknaden i Europa, elbilar inkluderat. Biltillverkarna skickar sina bilar till Euro Ncap för att få dom säkerhetstestade och betygsatta. Euro Ncaps tester och betyg är en stor del av marknadsföringen för biltillverkare och också en viktig del i valet av bil för konsumenter.
I deras databas över elbilar kan man läsa mer om en viss bilmodell, se betyg av deras tester och hur bra en bil är vid en krock. Man kan läsa mer om säkerhetsfunktioner på bilar och hur de fungerar. EN väl värd resurs att se över innan man beställer sin bil.
Ibland är det så att den bil man är intresserad av inte finns i deras databas och det kan finnas två anledningar till detta. Det första är att biltillverkaren inte brytt sig om att skicka sin bil till Euro Ncap varpå dom inte kan testa bilen. Det är alltså helt frivilligt för biltillverkaren att göra. Det andra kan vara att bilen precis har lanserats och Euro Ncap inte har hunnit publicera sina tester än.
Här nedan kan du se en video när Euro Ncap testar Polestar 2.
Nya rutiner för brand- och räddningspersonal
I takt med att den svenska bilflottan går över till batterier så har behovet för räddningstjänsten också ändrats. En brinnande elbil behöver hanteras annorlunda än en fossilbil eftersom röken som kommer från ett brinnande batteri kan vara farlig.
Ett skadat batteri som en gång brunnit kan också självantända kort efter släckningsarbetet vilket betyder att man inte kan ställa en brunnen elbil hur som helst. Helst bör en elbil stå i en container eller i ett vattenbad i 72h efter brand för att man ska vara säker på att batteriet har slocknat helt.
Ett batteri släcks dock på samma sätt som en fossilbil, med vatten. Det handlar om att kyla ner batteriet så mycket som möjligt eftersom det är värmen som gör att batteriet skadas eller exploderar. Men då kommer också nästa problem.
En teknik som det pratas om i elbilsbranschen är litiummetallbatterier, som är uppbyggda på ett annat sätt. Tanken är att dom ska vara mindre och lättare men erbjuda samma räckvidd, vilket såklart låter lovande. Men ett litiummetallbatteri bör inte släckas med vatten utan med andra metoder.
Detta betyder att räddningstjänsten inte kommer kunna påbörja en släckning av en elbil förrän dom vet vilken typ av batterier som sitter i bilen. En fråga som inte är helt enkel att lösa när allt ska gå snabbt.
Laddning via ett vanligt eluttag kan vara farligt
Den vanligaste anledningen till brand för en elbil är när elbilen tankar, alltså laddar. Då uppstår hög värme i långa perioder vilket på sikt kan göra att det börjar brinna. Ett exempel är om man laddar sin elbil via ett vanligt uttag i väggen. Det går men är ej rekommenderat och det är just för värmeutvecklingen som uppstår under lång tid.
Beroende på husets ålder kan ledningarna i väggen vara dåliga och inte klarar en hög kapacitet under långa perioder. Man ska också undvika skarvkablar och långa avstånd.
Många snabbladdare använder sig av vattenkylning i kablarna för att motverka den höga värmen som skapas. Om man tar tag i en kabel under snabbladdning kan man ofta känna vattnet i kabeln, som cirkulerar och håller värmen i schack.