Elbilsflottan i Sverige blir allt större och ett hinder många ser idag är just att man inte kan ladda hemma. Men många har ett motorvärmaruttag, så varför inte bara plugga in bilen i det och ladda på? Det finns risker med det men det går att minimera dom.
Du kan, men det är inte rekommenderat
Ja, det går att ladda en elbil med ett motorvärmaruttag. Tänk dock på att många motorvärmaruttag går på timer eller på temperaturen i luften vilket gör att det kanske inte blir mer än 2–3 h laddning. Det är också viktigt att känna till reglerna som en BRF har satt upp, då många BRF valt att förbjuda elbilsladdning via motorvärmaruttaget.
Det har man gjort eftersom Elsäkerhetsverket strakt avråder från att man laddar sin elbil via ett schukouttag (ett vanligt stickproppsuttag). Man har gjort det för brandrisken som kan uppstå i både kablage och uttag.
Du kan läsa mer om Elsäkerhetsverkets råd och rekommendationer i deras broschyr Ladda elbilen, som du hittar här.
”Men det finns ju säkringar”
När man talar om motorvärmaruttag, eller vilket uttag som helst egentligen, och laddning av elbilar är det ofta man får motargumentet att det finns säkringar. Och visst finns det säkringar. Säkringen bestämmer hur mycket ström du kan få ut från uttaget. I ett vanligt uttag brukar det sitta 10 A, alltså 10 Ampere, som ger runt 2300 W, eller 2,3 kW. Det kan också vara 16 A, som ger en effekt på 3700 W, eller 3,7 kW.
En motorvärmare är ofta runt 6–800 W. Många köper också en kupévärmare som kan vara allt mellan 500–2000 W vilket gör att effekten som behöver hanteras i uttaget landar på runt 3 kW, och då i en kort period. En elbil kan ladda i 3,7 kW, alltså maxeffekt vid en 16 A säkring, i flera timmar eller dagar. Det skapar en enorm belastning och värme som många uttag inte är gjorda för.
Värmen kan skada kablage som går i väggen till uttaget eller så kan själva uttaget ge med sig. Ett uttag är gjort i plast och plast brinner vid tillräcklig hög temperatur. Börjar uttaget eller kablage att brinna så spelar det inte så stor roll hur stor säkringen är.
Om du laddar via motorvärmaruttaget, gör det här
Om du ändå tänkt ladda din elbil via motorvärmaruttaget, ta reda på om det är OK med den som äger uttaget och ta reda på vilken säkring som sitter i uttaget.
När du sen köper en schukoladdare så se till att det går att ändra effekten på den. Många schukoladdare kan ställas in på max 6, 10 eller 16 A och då kan du dra ner effekten så att belastningen inte blir konstant maxad. Har du t.ex. en 16 A säkring, så sätt laddaren på 10 A. Det kommer gå långsammare att ladda bilen, men med 2,3 kW så laddar du fortfarande en mil i timmen (cirka).
En prisvärd och ställbar laddkabel som går att ställa mellan 6-16A är denna på Laddstoppet.se. Kabeln är 6m och kommer med 2 års garanti.
Varför en laddbox gör det smidigare
Att ladda elbilen via en laddbox är såklart ett bättre val. En laddbox är en säker installation som gjorts av en behörig elektriker som då också vet att kablarna till laddboxen är okej. En laddbox brukar också kunna erbjuda snabbare laddning så att tanken blir fylld på en natt utan problem.
När du installerar en laddbox kan du ofta välja att installera en lastbalansering också, som sköter effekten på laddningen så att huvudsäkringen aldrig överbelastas och går. Du kan läsa mer om att välja rätt laddbox och installera en hemma i den här guiden, som jag skrivit tidigare.
Men om du bor i BRF eller hyresrätt och inte bestämmer över din egen parkering kan man fortfarande försöka påverka. I en BRF så kan man skicka in motioner till styrelsen som sen tas upp på styrelsemötet där medlemmarna får rösta.
Bor man i hyresrätt så är det viktigt att meddela sin hyresvärd att man är intresserad av elbilsladdning. Få hyresvärdar kommer ta initiativet att installera laddboxar om dom inte tror att det lönar sig så genom att visa intresse kan hyresvärden se potentiella vinster i det.
8 svar
Hej,
Borde det inte bli lägre värme i batteriet och skonsammare med långsam enfas laddning? Att rekommendera?
Min nya förmånsbil blir en Enyaq, kommer antagligen i December/ Januari, och jag har redan räckviddsångest 🙂
Mvh/ Johnny
Hej! För batteriet i bilen är det helt rätt att det är skonsamt eftersom det laddas så pass långsamt. Det är mer oroande för själva motorvärmaren och dess uttag. Om det handlar om gamla uttag eller kablar så kan dom få problem om man drar konstat maxeffekt i flera timmar eller till och med dagar. Det finns flera fall där själva uttaget har smält pga värme.
Hej!
Tack för en bra sida/kanal 🙂
Passar laddaren ovan en Ford Mustang mach-E? måste kunna ställa ner laddaren när jag parkerar på jobbet vid Science Park, motorvärmarna som dom konverterat klarar max 10A.
Hej,
Sorry för sent svar, men det ska inte vara något problem att använda laddaren till en Mustang Mach-E 🙂
Tack för en bra kanal och för all bra info! Finns det någon möjlighet att konvertera en motorvärmare till en elbilsladdare för att få högre säkerhet men som behåller den låga laddhastigheten?
Hej och tack 🙂 Ja, det finns sådana möjligheter. Flera företag har börjat sälja boxar som har typ 2-uttag (för elbil) eller både typ 2 och motorvärmaruttag. Som du säger så blir det svagare laddning, oftast omkring 2-3,7 kW, men det brukar räcka om bilen står över natten. Det är en mycket billigare lösning än att börja dra helt nya kablar eller påbörja grävjobb 🙂
Och hur ställer det sig om man kopplar ett överhättningsskydd mellan kontakterna . likt många andra installationer !
Det spelar ingen roll om kablarna bakom är dåliga.