Stöd Elbilsmagasinet genom att använda våra länkar vid produktköp eller bli medlem på Patreon för exklusiva förmåner.

Sök
Stäng denna sökruta.

Kia EV3 erbjuder bra paketering i kompakt format

Idag, den 23/5 så visade Kia upp sin helt nya kompaktsuv Kia EV3. Modellen ska gå upp emot nykomlingen Volvo EX30 samt gamlingen Volkswagen ID.3, det segment som är snabbast växande just nu. På bekostnad av Kia fick jag flyga ner till Frankfurt för en första titt på EV3.

Modellen har tydliga former från EV9, det är tydligt att designen som EV6 har inte får följa med in i framtiden, Kia har hittat sin roll och det är kantigt. Dörrhandtagen har däremot EV6 fått låna ut, det är bra för de går inte in jämt och ständigt som EV9 gör. I bak ser EV3 ut lite som en uppblåst BMW i3, jag tänker på den gamla Fiat-reklamen när en 500 fick i sig en blå Viagra och blev en 500X.

Med sina 4,3 m är bilen 7 cm längre än Volvo EX30 och 4 cm längre än Volkswagen ID.3. Men hjulbasen är endast 3 cm längre än EX30 men 9 cm kortare än ID.3. Den är 1,85 m bred och 1,56 m hög. Den blir alltså något mindre än Kia Niro men eftersom vi nu pratar en ren elbilsplattform så märks det inte på insidan.

Men bara för att det är en kantig bil så behöver det inte betyda att räckvidden blir kort, i alla fall inte om du frågar Kia. Bilen kommer i två versioner, en standard range med ett batteri på 58,3 kWh som ska komma 410 km och en Long Range med 81,4 kWh och en räckvidd på 600 km. Räckviddssiffrorna är ännu inte certifierade enligt WLTP så dessa kan komma att ändras.

Motormässigt finns bara ett alternativ och det är framhjulsdrift. Motorn ligger på 150 kW (204 hk) vilket bör räcka gott i vardagen. En AWD och en GT-version ska komma 2026 dock.

Bilen bygger på Kias och Hyundais E-GMP-plattform men är inte 800V utan får nöja sig med 400V-teknik. Det betyder att vi inte kommer ha några laddstopp på 15–20 minuter. Istället så landar snabbladdning på 108 kW för SR och 128 kW för LR. Kia menar dock att 10–80% ska ta omkring 30 minuter så laddkurvan lär se bra ut. För AC-laddning är det 11 kW 3-fas som gäller med 22 kW som tillval först 2026.

Kia plockar också med V2X hit och då inte bara V2L som Niro erbjuder utan även V2G och V2H följer med från EV9. Det är första gången vi ser tekniken i en bil som ska vara i det billigare segmentet, Kia är duktiga på att ta med avancerad teknik till lägre prisklasser. Precis som med EV9 kommer detta inte finnas tillgängligt från start utan aktiveras via OTA när tjänsten finns på riktigt hos elleverantörerna.

En behovsanpassad interiör… nästan

Hoppar vi in i bilen så känner vi igen oss från EV9, det mesta är likt från storebror. Det är dock skillnader i materialval, utseende och många gånger också känsla. Ratten har samma knappar som vi hittar på EV9 med skillnaden att de är matta i EV3, fortfarande halvdålig feedback när man trycker på dem dock.

En stor förbättring är knapparna under mittenskärmen. Dessa känner nu av att man trycker på dem utan att man behöver ta i vilket gör det hela klart enklare. Vi hittar även klimatknappar för att justera temperatur och fläkt i mitten.

Strax under finns två USB-C, trådlös laddning för mobil samt mugghållare. Jag förstår inte riktigt varför detta ska vara så långt ner från mig som förare, jag vill inte luta mig ner för att nå mitt kaffe medan jag kör. Man har dock prioriterat bort dessa till förmån för en bricka som man kan skjuta ut i mittkonsolen istället.

När önskade du att du hade en bricka utan kanter senast? Jag kan heller inte komma på när jag sist önskade det. Kia menar på att det är perfekt om man har picknick i bilen eller om man vill ha ett ställe att ställa datorn på medan man laddar men problemet är att den är för liten och vinkeln blir konstig om man ska ha datorn på den brickan. Jag förstår inte alls.

Skärmarna är sig lika som EV9, en 12,3”-skärm för föraren, en 5,5”-skärm för resterande klimathantering samt en 12,3”-skärm i mitten för infotainmentsystemet. Mjukvaran är densamma som i EV9 och Hyundai Kona t.ex., inget man blir imponerad över. Jag är 100% säker på att Kia skulle må bra av att gå över till Google Automotive och få bättre allt.

Man får kanske vara glad att förarskärmen är standard och finns där från början. Det går också att välja till en Head Up-Display (HUD) i EV3 vilket känns som pricken över i:et på vad man behöver i en bil, minus brickan i mittkonsolen.

Ett rymligt baksäte med mugghållare

Hoppar vi bak ett steg är baksätet förvånansvärt rymligt för att vara en så liten bil. Volkswagen ID.3 har lyckats bättre här dock men jämfört med EX30 är det nästan synd om Volvo som fullkomligt hånas. Kia har verkligen utnyttjat de extra 7 centimetrarna.

När jag sitter bakom mig själv får jag utan större problem plats både med knän och takhöjd. Knäna är högt upp som i de flesta elbilar tyvärr. Plasten på baksidan av stolen känns tålig och borde klara små barnfötter utan större bekymmer. Det finns moderniteter som sätesvärme, fläktgaller, USB-C som sitter på framsätena och därmed i bra höjd för att nå dem även när man är bältad samt armstöd med mugghållare.

Bagaget är stort och golvet är platt

Öppnar vi den uppblåsta i3-luckan så får vi tillgång till 460 liter. Det ser inte så ut i första taget eftersom bilen erbjuder två våningar på golvet och måtten räknas med golvet i den lägre inställningen. Men när man väl sänkt det så känns det mer rimligt. Jag är lite förvånad, ett rymligt baksäte och sen ett rymligt bagage på det, det är lite svårt att få ihop ekvationen.

Det går också att fälla baksätet helt så man får ett större utrymme på 1 250 liter. Har man golvet sänkt till plan två så dyker då en otrevlig kant upp som gör det svårt att lasta. Då är det bättre att höja golvet så blir bagagegolvet nästintill plant. Utöver allt detta finns även en frunk på 25 liter under huven.

Dragkrok kommer finnas tillgängligt men väljer man SR så är det 300 kg som gäller vilket inte exalterar. Går vi upp till LR, som antagligen de flesta kommer välja, så handlar det istället om 1000 kg. Taklast finns inte tillgänglig än men minst 75 kg säger man.

Första intrycket är positivt, hoppas det fortsätter

Idag finns inga priser för Kia EV3 och det är inte heller säkert att SR kommer tas in i Sverige, det verkar inte heller vara färdigt. Tidigare EV6 och EV9 har versioner som inte finns i Sverige så risken är stor att vi endast får LR. Första kunderna ska börja få sin bil under Q4 i år. Kia har historiskt sett lyckats leverera på det man säger så vi borde inte få se några förseningar.

Jag är imponerad över att Kia lyckats paketera bilen så bra. Den tickar flera boxar och levererar på utrymme och utrustning. Kvalitétskänslan är inget jag imponeras av men Kia har aldrig försökt bygga premiumbilar, de har försökt bygga funktionsdugliga bilar och det tycker jag man har lyckats med.

Nu hoppas jag bara att man tagit med åkkomfort och ljudnivå från EV9 också, jag vill inte se en bullrig liten bil a la Niro EV.