I en elbil är det ofta fokus på teknik, stora skärmar och touchknappar överallt. Men det är inte bara tekniken för användaren som blivit uppgraderad, motorn i sig är en stor del. Under kategorin teknik så pratas det mycket om båda delarna. Det är mycket fokus på hur tekniken i en elbil fungerar och hur tekniken gör det bättre, och sämre, för föraren.
Batterier
Den stora grejen med elbil är batterierna. Batteriteknik är otroligt stort idag och det pågår forskning på många fronter, där det kanske handlar om framförallt två saker.
Man vill ta fram batterier som erbjuder mer kraft i samma förpackning. Volvo har t.ex. sagt att deras elbilar ska kunna gå 100 mil på en tank och det kommer krävas längre räckvidd för att elbilen ska kunna gå långa sträckor när det är kallt, med släp bakom.
Man vill också hitta nya sätt att framställa batterier. Batterier är idag en stor miljöbov i sig, just under tillverkningsprocessen. Kan man komma på ett bra sätt att tillverka batterier miljövänligt så kommer elbilens miljöpåverkan bli än mindre.
Infotainment
Säger man elbil och teknik går tanken till tekniken inne i kupén, för mig iallafall. Elbilar har idag stora skärmar och ibland känns det som att tillverkarna tävlar om vem som kan ha störst surfplatta. Men är det verkligen det vi konsumenter vill ha?
Det finns flera exempel på bra och dåliga infotainment och dess funktioner. Volkswagen valde att, i sina nya ID-modeller, ha en sliderfunktion för klimatkontroll och volym. Ford Mach-e har en stor skärm men en fysisk ratt som sitter påklistrad.
Det kommer också mer teknik som ska hjälpa till att fördriva tiden medan man laddar. Det kan handla om streamingtjänster i skärmen eller stolar som går att lägga ner nästan helt så man kan ta sig en tupplur.
Värmepumpen
I en diesel- eller bensinbil så värms kupén upp med hjälp av motorn men eftersom det inte är möjligt i en elbil så behöver man lägga till en värmepump. En elbil med värmepump kan förvärma kupén och ge längre räckvidd jämfört med en elbil utan värmepump, framförallt på vintern.
Detta för att bilen inte behöver använda sig av batterierna för att få upp värmen i kupén, vilket den annars skulle få göra. Att använda batterierna till något annat än drivmedel är slöseri och gör att räckvidden minskar.
I Sverige blir det kallt på vintern och en av dom viktigaste tilläggen man därför bör göra när man köper en ny elbil är just värmepumpen. Vissa tillverkare har värmepumpen som standard medan andra har det i ett dyrt extrapaket.
Elbilarna med 800V-system på svenska marknaden idag
Även om elbilar är bra på mycket så är den krassa sanningen att det tar längre tid att tanka. Det behöver inte vara något dåligt men för vissa är det ett problem och att snabba på laddningen är en del
Hur fungerar WLTP och varför stämmer det aldrig med verkligheten?
”Upp till 603 km räckvidd” ser man titt som tätt men ändå kommer man aldrig upp i 603 km. Var kommer siffran ifrån och varför stämmer den inte? WLTP är ett begrepp som de flesta som ska köpa elbil hört
Elbilarna som drabbas när 3G-nätet läggs ner
Allt mer av våra prylar är uppkopplade och det behövs mer plats i näten än någonsin. Därför så läggs nu 2G- och 3G-näten ner för att ge mer plats åt 4G och senare. Men många elbilar är beroende av 2G-
Varför är elbilen bra för miljön?
Det är kanske ingen som har missat att världen befinner sig i en miljökris. För att råda bot på detta vill politiker få ner utsläppen och eftersom transporten är en stor del av det så har branschen behövt ställa om
Hur säker är en elbil? (Säkrare än du kanske tror)
Det råder ingen tvekan om att de nya och spännande elbilarna är en enorm förbättring jämfört med fossildrivna fordon. Det finns många fördelar med elbil och ännu fler aspekter att tänka på när man överväger en elbil. En av dessa
Hur fungerar en laddhybrid? (och vilken typ av bil ska du välja?)
En hybridbil är en typ av fordon som använder två eller flera kraftkällor för att förflytta sig. Det finns plug-in hybrider, som har både bensinmotorer och elmotorer som drivs av uppladdningsbara batterier, samt vanliga hybrider som har ett batteri som