Teknik
I en elbil är det ofta fokus på teknik, stora skärmar och touchknappar överallt. Men det är inte bara tekniken för användaren som blivit uppgraderad, motorn i sig är en stor del. Under kategorin teknik så pratas det mycket om båda delarna. Det är mycket fokus på hur tekniken i en elbil fungerar och hur tekniken gör det bättre, och sämre, för föraren.
Batterier
Den stora grejen med elbil är batterierna. Batteriteknik är otroligt stort idag och det pågår forskning på många fronter, där det kanske handlar om framförallt två saker.
Man vill ta fram batterier som erbjuder mer kraft i samma förpackning. Volvo har t.ex. sagt att deras elbilar ska kunna gå 100 mil på en tank och det kommer krävas längre räckvidd för att elbilen ska kunna gå långa sträckor när det är kallt, med släp bakom.
Man vill också hitta nya sätt att framställa batterier. Batterier är idag en stor miljöbov i sig, just under tillverkningsprocessen. Kan man komma på ett bra sätt att tillverka batterier miljövänligt så kommer elbilens miljöpåverkan bli än mindre.
Infotainment
Säger man elbil och teknik går tanken till tekniken inne i kupén, för mig iallafall. Elbilar har idag stora skärmar och ibland känns det som att tillverkarna tävlar om vem som kan ha störst surfplatta. Men är det verkligen det vi konsumenter vill ha?
Det finns flera exempel på bra och dåliga infotainment och dess funktioner. Volkswagen valde att, i sina nya ID-modeller, ha en sliderfunktion för klimatkontroll och volym. Ford Mach-e har en stor skärm men en fysisk ratt som sitter påklistrad.
Det kommer också mer teknik som ska hjälpa till att fördriva tiden medan man laddar. Det kan handla om streamingtjänster i skärmen eller stolar som går att lägga ner nästan helt så man kan ta sig en tupplur.
Värmepumpen
I en diesel- eller bensinbil så värms kupén upp med hjälp av motorn men eftersom det inte är möjligt i en elbil så behöver man lägga till en värmepump. En elbil med värmepump kan förvärma kupén och ge längre räckvidd jämfört med en elbil utan värmepump, framförallt på vintern.
Detta för att bilen inte behöver använda sig av batterierna för att få upp värmen i kupén, vilket den annars skulle få göra. Att använda batterierna till något annat än drivmedel är slöseri och gör att räckvidden minskar.
I Sverige blir det kallt på vintern och en av dom viktigaste tilläggen man därför bör göra när man köper en ny elbil är just värmepumpen. Vissa tillverkare har värmepumpen som standard medan andra har det i ett dyrt extrapaket.

Krönika: Elbilshatarna och Miljöpartiet har ändå en del gemensamt
Ni vet vilka jag pratar om. Dom som minsann aldrig kommer köra elbil om så jorden går under (vilket är lite ironiskt), dom som måste kunna dra 2,5 ton släp i -20 eller dom som menar på att det enda rätta bränslet är diesel. Dom finns i kommentarer på sociala

Kronika: Privatleasing är inte längre enkelt tack vare biltillverkarna
Privatleasing har vuxit mycket på senare år och fler privatpersoner köper idag helt nya bilar med hjälp av privatleasing. Privatleasing annonseras oftast som ett enkelt bilägande men hur enkelt är det egentligen nu för tiden? Vad privatleasing var, och borde vara Vi kan börja med att säga att jag själv