När man är ny med elbil kan det vara lite komplicerat att förstå alla olika typer av laddningar som finns. Det kan verka enkelt att bara köpa en laddbox, sätta upp den på väggen och koppla in laddkabeln så laddar bilen. Och så enkelt kan det ju också vara, ibland.
För det är inte alltid det finns en laddbox tillgänglig. Det kan handla om när man är i stugan, när man besöker vänner eller när man är ute och reser, det är långt ifrån alla platser som erbjuder laddbox till elbil. Därför så kollar vi idag på ett par olika alternativ till laddboxen och hur man kan ladda sin elbil på ett säkert sätt.
Denna artikel innehåller sponsrade länkar från Laddstoppet. Du kan läsa mer om hur Guiden om elbil hanterar annonsering och reklam här.
Varför ska man välja laddbox om det finns möjlighet?
Men först behöver vi gå igenom varför en laddbox är så himla bra och varför man alltid bör välja laddbox om det finns tillgängligt, eller i alla fall installera en hemma och inte använda sig av vägguttaget.
En laddbox installeras av en behörig elektriker som ser till att laddboxen klarar den höga effekt som vi laddar våra elbilar med. Det finns särsilda regler för installation av laddboxar och det är inget som du och jag har koll på, men elektrikern har.
Uttaget i en laddbox är också ett väldigt smart och säkert uttag då det inte finns någon aktiv ström i uttaget när det inte används. T.ex. så kan man föra in två spikar i ett vägguttag och dåliga saker kommer hända för där finns alltid ström men gör man samma sak i en laddbox så kommer inget att hända (pröva inte!!!). Detta för att en laddbox behöver få ett OK från bilen innan ström kopplas på. Det är alltså bilen som ber om ström och först då får den det, inte innan.
Sen tillkommer såklart alla de smarta funktioneran som laddboxarna har idag som t.ex. mobilapp där vi kan kontrollera laddningen, smart lastbalansering, koppling till elpriset och mycket annat som vi kunder vill ha. Men det är inte fokuset för säkerheten.
Laddboxen är alltså en säker installation som gör både elektriker glada och oss kunder glada men av olika anledning. Finns det en bättre win-win?
Funderar du på att köpa en laddbox så kolla in min laddboxguide, där kan du få hjälp att välja rätt laddbox om du är osäker på vilken som passar just dina behov.
Ladda elbilen i ett rött CEE-uttag (även kallat 3fas-uttag)
Men det fanns ändå vissa situationer när vi saknar laddbox och kanske har vi då tillgång till ett rött CEE-uttag, även kallat 3fas-uttag i folkmun. Dessa uttag finns lite överallt i landet men man hittar dom ofta vid gårdar, sommarstugor och industrier. Dessa uttag går över tre faser (jo, jag lovar) och kan leverera en högre effekt än vad ett vägguttag kan göra, något som vi som elbilsägare såklart är intresserade av när vi ska ladda våra bilar.
Hur hög effekten är beror på säkringen bakom uttaget, men normalt brukar det sitta en 16A-säkring, och det blir totalt 11 kW över 3 faser. Problemet är att om uttaget sitter på en vanlig villa, så är risken stor att det sitter en 16A-huvudsäkring till hela huset, vilket alltså betyder att om man laddar elbilen på max, alltså 11 kW, och sen sätter på spisen inne i huset, då går huvudsäkringen.
Det man kan göra då är att ställa ner antalet ampere som man laddar med från 16A ändå ner till 6A. Under 6A är effekten så pass låg att många elbilar slutar ladda per automatik. Men man kan såklart ställa ner ampere till 8A eller 10A, det beror helt på hur bekväm man är med hur mycket effekt som ska finnas kvar för hushållet.
Men nu kommer frågan som du ställer dig, ställa ner ampere, hur och vart gör man det?
Har du tur finns funktionen i din bil. Har du otur så finns funktionen inte alls. Då är det bra att man använder sig av en laddare där det är möjligt. Ett exempel på en sådan laddare är Khons 3-faskabel, som har stöd för upp till 11 kW. På den laddkabeln kan man ställa in direkt på kabeln, hur många ampere man ska ladda med och man ser på skärmen hur mycket effekt det blir. Kabeln kommer också med ett väggfäste så man slipper ha den hängande, vilket också sliter mindre på det röda CEE-uttaget.
Men förutom att säkra el för hela hemmet så finns det även andra anledningar till att ställa ner ampere när man laddar och det har med värme och säkerhet att göra. Även om ett 3fas-uttag klarar 16A så gör den inte det hur länge som helst. På dom flesta uttag brukar det finnas en markering som säger hur hög en ampere kan vara i x antal timmar. På dom kablar jag testat så står det 16A 6h, vilket betyder att belastningen på uttaget kan vara upp till 16A i max 6h.
Vissa elbilar blir fulladdade på den tiden men inte alla. Ska man stå länge kan det vara klokt att ta ner antalet ampere till säg 8-10A för att på så sätt skapa mindre värme och slita mindre på uttaget och kabeln. Står man en natt så blir bilen laddad ändå.
Har man ett rött CEE-uttag idag och vill använda det parmanent skulle jag istället rekommendera en CTEK Njord Go, en laddbox som fungerar med 3fas-uttag och som man även kan få Grön Teknik-avdrag för från Skatteverket.
Har man istället en elbil eller en laddhybrid som bara kan ladda över en fas så kan man köpa en något billigare kabel som är anpassad just för det, så spar man några kronor också.
Ladda elbilen från vägguttaget (schukouttaget)
Ett uttag som alla har hemma är schukouttaget, eller det vanliga vägguttaget med två hål. Dessa uttag har bara en fas bakom sig och erbjuder en effekt som är en tredjedel av ett 3fas-uttag. Dessutom är säkringen bakom uttaget ofta 10A istället för 16A vilket ytterligare begränsar effekten.
Detta är normalt sett helt okej eftersom vi bara pluggar in våra kaffekokare, mikrovågsugnar och mixers i dessa, som sällan kräver mer än 2 kW. Även ett motorvärmaruttag har ofta dessa specifikationer eftersom kupévärmare inte går över 2000 W (2 kW).
Gemensamt för alla dessa apparater är att dom går tillfälligt på hög effekt. En kupévärmare kanske går 30–60 minuter men inte mer. Att ladda en elbil via ett vägguttag kan ta 36h vilket är en enorm skillnad på belastning på uttaget. Denna belastning kan vara direkt farlig beroende på hur gammalt uttaget är, och framförallt hur gammalt ledningarna bakom är.
Elsäkerhetsverket avråder strakt från att ladda elbil i vägguttag eftersom dåliga saker kan hända. Det finns flera fall där plasten runt uttaget har börjat smälta och tillslut tagit eld. Det är sällsynt men det gör det inte mindre farligt.
Ett sätt att göra det mindre farligt är återigen att sänka antalet ampere som vi laddar med. Eftersom 10A är max i ett vägguttag så är det rekommenderat att gå ner till minimum 6A medan man laddar. Igen, det tar lång tid men låter man bilen stå över dagen på det viset så kommer man få i en del ändå och kanske tillräckligt för att komma vidare till en laddstation där man kan man ladda fullt sen.
Även här har Khons en laddkabel som jag kan rekommendera. Man ställer ner ampere direkt på laddaren och det spelar då ingen roll vilken typ av bil du har eller om bilen har den funktionen inbyggd eller ej. Laddkabeln har stöd för 6-16A över en fas och kan alltså maxa ur på 3,7 kW.
Använd adaptrar för att koppla till egen kabel
Men det är inte alltid man behöver köpa en stor och tjock kabel att släpa runt på om man redan har en vanlig Typ 2-kabel i bilen. En adapter är ofta mindre och smidigare att ha med sig och en favorit som jag använt mycket är Metron 3fas till Typ 2. Jag har ett rött 3fas-uttag på jobbet och då har den här kommit väl till pass.
Det är en adapter som låter dig koppla in vilken laddkabel som helst i ett 3fas-uttag. Adaptern i sig är bara en 30–40 cm och passar bra under golvet i bak eller, ännu bättre, i frunken där fram. Men det är inte bara storleken som är smidig, den har även möjlighet att justera antal ampere direkt på adaptern vilket gör inte bara smidig utan vettig också.
En annan adapter från Metron är schuko till CEE 3fas och här får man alltså en vanlig väggkontakt till 3fas-uttag. Den här är tänkt att användas med adaptern ovan för att man på så sätt ska kunna ladda i vilket uttag som helst enbart med hjälp av adaptrar och då fortfarande kunna justera ampere.
Det är tillochmed så att Laddstoppet har satt ihop ett paket med dessa, antingen med en vanlig Typ 2-kabel eller med en speciell Typ 2-kabel för Tesla. Tesla-kabeln har en knapp på sig som öppnar luckan på din Tesla om du håller kabeln nära, smidigt.
Avslutningsvis…
Att ladda elbil är oftast inte så komplicerat, det gäller helt enkelt att man har med sig rätt typ av kabel. Du vet själv bäst vart du kommer åka där det kan vara bra att ha en annan typ av kabel än den vanliga Typ 2-kabeln och valet mellan att köpa en 3fas-kabel eller en schukokabel är då enkelt.
Det absolut viktigaste är att ampere går att justera på kabeln och sänk gärna ampere vid laddning ett steg mer än vad du kanske skulle önska, el är bara ofarligt så länge inget händer. Låt det förbli så.