Till skillnad från övriga bilmärken inom Volkswagen-gruppen har Skoda harvat på med sin enda elbil Enyaq. Det har gått bra men nu är det äntligen dags för Elroq att göra entré, en kompakt SUV med Skodas nya och moderna formspråk tar form och jag har fått klämma på den.
Jag befinner mig i Amsterdam för att få se och köra helt nya Skoda Elroq för första gången. Resa och boende betalas av Skoda och det jag får se är en kamouflerad version av bilen, en avtäckt version visas först i oktober. Andra begränsningar är att interiören inte får visas då den inte är helt klar.
Skoda Elroq är 4,46 m lång och befinner sig i kategorien kompakt SUV, en kategori som växer enormt just nu och är, sett till volym, den största i Europa. Här hittar vi bilar som Kia Niro EV, Volvo EX40, Mercedes EQA eller Zeekr X. Precis som Enyaq så bygger Elroq på MEB-plattformen men med Skodas touch och deras ”simply clever”.
Men Elroq är också starten på något helt nytt för Skoda. Det nya designspråket kallar man ”Modern Solid”, ett formspråk man tidigare visat upp i konceptform. Borta är den gamla loggan och istället står det Skoda över hela fronten med tjocka bokstäver. Det som också går att urskilja är de nya lyktorna där man valt smalare varselljus och har sen ett större ljushuv strax under som innehåller halv- och helljus. Det är en design vi på att fler nya bilar.
Men det är inte enda uppdateringen till ljus fram, de har även uppdaterats rent tekniskt. De har stöd för matrix-funktion med 36 individuella ljuspunkter (Enyaq har 24), en funktion som Volkswagen-koncernens bilar alltid gjort fantastiskt bra i mitt tycke. I bak känner vi igen lyktorna från Enyaq och man ser på håll att det är en Skoda, vilket kanske är lite meningen.
Fyra versioner med upp till 560 km räckvidd
Skoda Elroq finns i fyra versioner vid presentation, det är dock inte säkert att alla kommer till Sverige. Vi fick t.ex. aldrig Enyaq 50 och 60 var bara på snabbesök innan den försvann. Siffrorna återfinns hos Elroq med start på 50, 60, 85 och 85x. Det finns tre olika batteripaket, samtliga versioner är bakhjulsdrivna förutom 85x som är fyrhjulsdriven och även den mest kraftfulla motormässigt.
Laddmässigt så har samtliga versioner stöd för 11 kW AC-laddning över 3 faser. Snabbladdning är olika beroende på version men Skoda hävdar att samtliga versioner ska kunna göra 10–80% på 28 min vid optimala förhållanden. 50 och 60 kan ladda upp till 125 kW medan 85 och 85x når upp till 175 kW.
Värt att notera är att WLTP-certifieringen är inte helt klar utan siffrorna är preliminära.
50 | 60 | 85 | 85x | |
Drivning | RWD | RWD | RWD | AWD |
Motoreffekt | 125 kW | 150 kW | 210 kW | 220 kW |
Batteri (brutto/netto) | 55 / 52 kWh | 63 / 59 | 82 / 77 | 82 / 77 |
WLTP | 350 km | 390 km | 560 km | 550 km |
Dragvikt | 1 200 kg | 1 200 kg | 1 200 kg | 1 400 kg |
Laddning (AC/DC) | 11 / ??? | 11 / ??? | 11 / 175 | 11 / 175 |
10–80% | 25 min | 25 min | 28 min | 28 min |
Mycket lik Enyaq med stort bagage för sin storlek
Skoda Enyaq har alltid varit populär, till stor del pga sitt stora bagage. Elroq vill inte vara sämre och öppnar vi bagage så finns det 470 liter utrymme. Fäller man sätet så får man 1 580 liter vilket är större än många mellansuvar. Skoda är duktiga på att hitta utrymmen, det har man alltid varit.
Baksätet känns inte trångt men det är inte stort. Jag får plats bakom mig själv (180 cm) med ett par centimeter till godo. Golvet är högt som i de flesta elbilar och gör att man får höga knän. Det finns ISOFIX-fästen på de yttre sätena och ingen kardantunnel i mitten efter det är en ren elbil.
Stolarna i fram är densamma som i Enyaq. De är långa och ger bra support för hela kroppen. Jag har hört delvis kritik från kortare förare som kan tycka att sittdynan är för lång i Enyaq och är man av den åsikten kommer man vara det även i Elroq.
Förarskärmen är samma 5”-skärm som i Enyaq. Den ser lite löjlig ut och jag hade gärna sett skärmen från ID.7 här. Då hade man inte behövt ha den där bumpen som finns på instrumentbrädan. I mitten sitter en 13”-skärm med sliderfunktion för volym (tyvärr).
Inredningen i övrigt var inget jag fick visa på film eller skriva om då det inte är helt klart tyvärr.
MySkoda-appen kommer in på 20-talet
Något som man varit häpnadsväckande långt efter med är appen, där man tidigare enbart kunnat titta på det mesta, flertal inställningar har saknats. Nu har Skoda gjort om utseendet i appen för att göra den mer modern och enkel och i samma veva så har man lagt in lite nya funktioner.
Funktioner man nämner är, håll i hatten nu, att kunna låsa bilen remote, välja serviceverkstad och desstuom hittar man Skodas laddlösning PowerPass direkt i MySkoda-appen istället för att ladda ner en egen app för det.
Jag raljerar såklart men det finns en funktion som faktiskt imponerar och det är parkeringsassistenten som du nu kan styra från MySkoda-appen utan att behöva sitta i bilen. Trånga parkeringsutrymmen är numera ett minne blott när du istället styr bilen utifrån.
En första provkörning av Skoda Elroq
Vi fick även köra Elroq på Amsterdams gator. Det var dock en kontrollerad provkörning där vi fick åka i led efter en följebil, samtliga versioner var maskerade. Första halvtimmen åkte jag på passagerarsidan i en bil utan DCC (Dynamic Chassi Control), en funktion där du kan ställa in hårdheten på dämparna. Lite skumpigt var det men eftersom det är en MEB-bil så var det inget man inte åkt förut.
Lite samma känsla fick man när jag sen fick köra en bil med DCC. Volkswagen-gruppen är riktigt duktiga på DCC och det blir enorm skillnad på att välja komfort-läget vs sportläget. I komfortläget tar bilen ojämnheter på ett strålande sätt och det blir en behaglig körupplevelse medan sportläget blir stötigare men med en tydligt tightare körupplevelse.
Något som Elroq var unikt med var svängradien på endast 9,3 meter vilket är löjligt lågt. Volkswagen ID.3 har fått mycket beröm för sin svängradie på 10,3 m men Skoda har lyckats bättre.
Kamerorna var dock riktigt usla och kändes inte alls 2024, jag hoppas att det är något som blir bättre på produktionsbilarna.
Bilen hade Bridgestone Turanza med 255/45R20 bak och 235/40R20 fram vilket kändes väldigt fläskigt och dyrt för en Skoda. Jag frågade varför man valt dessa däck men det verkade inte vara någon som hade svar. Jag hoppas verkligen man kan välja däckstorlekar som inte är så stora i produktion sen.
Jag gissar också att dessa däck hjälpte till att skapa en del av det vägbuller som jag upplevde. Den kändes inte så tyst som t.ex. Xpeng G6 som jag nyligen också körde i Amsterdam. Jag blir lite orolig för hur det blir på svensk asfalt.
Pris och tillgänglighet
I skrivande stund finns inget svenskt pris för Skoda Elroq och man ville inte heller ge någon prisindikation. Den 1/10 så kommer världspremiären att ske och då kommer vi få se en avtäckt version av nya Elroq. Vi kommer då också få mer information om pris. Man säger att första kunderna ska få leverans av bilen i början av 2025.
Ser nya Skoda Elroq ut att vara något för dig? Berätta gärna i kommentarerna vad du tycker och tänker.