Under eCarExpo i Stockholm 2024 var det dags att dra av skynket på nya Renault Scenic för första gången på svensk mark. Glöm allt var Scenic stått för innan, nu handlar det om en kompakt SUV på 4,4 m som ger oss det vi efterfrågat så mycket. Men är det tillräckligt för att vi ska köpa franskt?
Om jag skulle säga att det fanns en bil som hade riktiga knappar för klimatet, en stor skärm som kör Android Automotive, en stor förarskärm, ett stort batteri på 87 kWh, en motor som är lagom kraftfull på 160 kW (218 hk) och har en räckvidd på 625 km enligt WLTP, skulle den bilen vara intressant?
Renault Scenic är precis det. På pappret ser den ut att uppfylla många av de önskningar som man så ofta läser om nu för tiden. Av någon anledning har man valt att inte göra en fyrhjulsdriven modell utan vi får nöja oss med framhjulsdrift. Priset börjar på 464 900 kr.
Scenic E-Tech EV60
Scenic E-Tech EV87
Batteri (Brutto/Netto)
65 / 60
92 / 87
Motoreffekt
125 kW (170 hk)
160 kW (218 hk)
Vridmoment
280 Nm
300 Nm
WLTP blandad
430 km
625 km
AC-laddning
22 kW
22 kW
DC-laddning
130 kW
150 kW
Bagage
545 liter
545 liter
Dragvikt
1 100 kg
1 100 kg
Tjänstevikt
1,85 ton
1,95 ton
Längd
4,47 m
4,47 m
Pris från
464 900 kr
549 900 kr
Men visst är den snygg? Bilen på mässan är utrustad med det högsta utrustningspaketet Esprit Alpine, en blinking till sportbilsmärket Alpine som ligger under Renault. Priset landar då på 647 900 kr. På något vis känns det inte helt orimligt, det finns ingen annan bil som ger dig så mycket utrustning och så många WLTP-mil som Renault Scenic.
Bagaget
Bagaget är på 545 liter men man spelar mycket på djupet. Dessa litermått räknar från botten upp till hatthyllan och eftersom Renault Scenic är väldigt djupt (precis som Megane E-Tech) så blir det också ett stort litermått även om bagaget i sig kanske inte är så stort om man börjar mäta.
När man fäller sätet blir det hela 1 670 liter stort vilket är riktigt mycket. Som jämförelse så har Xpeng G9, en jättesuv på 4,9 m, 1 576 liter när sätet har fällts. Jag fick ingen möjlighet att fälla sätet I Scenic nu men jag gissar att det är en lek med siffror även här. Hur kan en bil som är en halvmeter kortare ha mer utrymme?
Kroken som finns att beställa till bilen visar på en tydlig begränsning dock. Scenic får dra upp till 1 100 kg vilket inte täcker de vanligaste husvagnarna, jag vill se minst 1 500 kg för att vara nöjd idag. Takmässigt är det 75 kg vilket är i princip standard idag.
Baksätet
En bil som är 4,4 m är lite av gränsen för vad en bil kan vara utan att baksätet tar skada och det gäller även här. Jag, som är 180 cm lång, får plats bakom mig själv och det finns några få centimetrar kvar mellan stol och knän men inte mycket. Apropå knän så är det en helt okej sittposition, jag skulle inte få kramp och hata att spendera timmar här på en resa, även om jag kanske skulle föredra andra bilar.
Det är samma sak när det gäller takhöjd. I demobilen finns panoramatak som gör att man får några centimeter till. En häftig sak som Renault gjort är att man struntat i att sätta in en duk och motor för taket utan istället har man gjort det möjligt att taket täcks av sig själv på något vis. När man “stänger” det så blir det grådassigt i sektioner istället för att en duk dras för. Smart och ser riktigt bra ut i verkligheten. Snyggt att det är gjort i sektioner också så man kan ha öppet i bak men inte i fram t.ex.
Det finns två USB-C för iPads och annat som behövs i bak. Men det finns också ställningar man kan använda sig av för att ställa iPaden, eller telefonen. När du fällt ner armstödet så kan du fälla ut ytterligare en pryl och där klämma fast den skärm som du har till hands i olika ställningar. Varför har ingen tänkt på detta innan? En familjeresa har aldrig varit så tyst som i Scenic – gissar jag!
Förarmiljön
Eftersom denna bil har lite sportigare utrustning så är det sportstolar i bilen. Fast det är inte så skålat, det känns mer som att man ska få känslan utav det utan att faktiskt göra det. Men med tanke på effekten i motorn så lär man inte göra det heller.
Rakt framför mig som förare har jag en stor skärm där jag kan få upp kartan och annat men jag har såklart övriga funktioner som jag förväntar mig som metadata, hastighetsmätare, procent kvar i batteriet etc. I mitten sitter en 12″-skärm som kör Android Automotive och allt vad det innebär som Google Maps, Google Play store med mera. Det är i princip samma uppsättning som i Megane E-Tech.
Och det är inte dåligt. Megane E-Tech har en trevlig interiör och därmed har Scenic det också. Det som blir problematiskt är när vi kollar vad som finns bakom ratten, håll i er nu. Vi börjar högst upp på höger sida:
Växelväljare
Spak för torkarblad etc
Paddel för regenerering
Mediaspak för t.ex. volym, låtbyte etc
Vänster sida:
Spak för blinkers
Paddel för regenerering
Det låter kanske inte så mycket men när man sitter i förarsätet och ser 6 olika kontroller bakom ratten, utöver rattknapparna, så känns det som att Renault tagit i lite för mycket. Gick det här inte att lösa på något annat sätt? Tydligen inte!
Hur det blir att köra Renault Scenic vet vi inte än men det finns en presskörning av bilen inplanerad i mitten på mars som jag bjudits in till så jag får återkomma då med en längre rapport om Renault Scenic.
taket går från öppet till stängt
Christoffer Gullin
Sedan 2021 har Christoffer skrivit om, filmat om och pratat om elbilar och allt runt omkring. Intresset är enormt för elbilar i Sverige och ju fler som förstår konceptet, desto fler elbilar på vägen. Christoffer vill vara med i den omställningen och Elbilsmagasinet är hans sätt att göra det på. Självklart åker Christoffer elbil, en gul BMW i4 M50.