Stöd Elbilsmagasinet genom att använda våra länkar vid produktköp eller bli medlem på Patreon för exklusiva förmåner.

Sök
Stäng denna sökruta.

Testad: DEFA Power – Den kompletta laddboxen

Laddboxmarknaden har exploderat i takt med att elbilsförsäljningen har ökat och det är många nya företag som dykt upp på senare år. Det har gått lite trögt men nu börjar även de lite äldre bolagen komma ikapp med sina nyheter och en av dessa företag är DEFA.

DEFA har haft en laddbox ute på marknaden under en längre tid men den har inte sålt så värst bra och aldrig varit en laddbox man sett rekommendationer på. Det vill man ändra på med sin nya laddbox DEFA Power. Den här laddboxen kombinerar all den erfarenhet DEFA har samlat på sig sedan starten i Norge 1946 med ny och modern teknik. Resultatet visar sig inte bli så dumt ändå.

Det här är DEFA Power laddbox

DEFA Power lanserades våren 2023 och verkar snabbt ha blivit en populär laddbox. Elektrikern som installerade laddboxen åt mig berättade att han installerat flertalet DEFA Power under sommaren och att fler beställningar låg och väntade. Kanske kan det ha något att göra med att lanseringen skedde i perfekt timing med att den extremt populära laddboxen Easee säljstoppades av Elsäkerhetsverket.

Antal faser1-fas och 3-fas
Strömstyrka6A-32A
Maximal effekt22 kW
KabelFast, 6 m
Stöd för WiFIJa
Stöd för RFIDJa
MobilappJa
SkyddsklassIP55
Garanti5 år
Köp hos LaddboxbolagetKöp hos Laddstoppet

DEFA Power är helt ny från grunden och hela poängen har varit att göra en laddbox som inte bara känns modern men är modern också. Laddboxen har stöd för upp till 32A vilket kan översättas till 22 kW, något som inte är alltför vanligt i Sverige idag. Det går att ladda med så lite som 6A dock.

Man har valt att integrera en kabel i laddboxen och jag kan förstå varför. Jag har tidigare rekommenderat DEFA:s eConnect-kablar och har flera stycken själv, det är ett passande alternativ till laddboxen. Kabeln i sig är på 6m.

Självklart har stöd för samtliga moderniteter som WiFi och RFID. Den har också ett inbyggt modem för 4G/5G. Även protokoll som t.ex. OCPP 2.0.1 som möjliggör integrationer till andra system för t.ex. smartladdning och Plug & Charge. Även ISO 15118 finns som möjliggör V2X via Typ 2, när den möjligheten väl kommer.

Smart med inbyggd kabelhållare. Min gamla ser lagom ensam ut

Byggd för vårt nordiska klimat

DEFA är för många av kända för motorvärmare och eftersom bolaget är från Norge så är nordiskt klimat något man har fokuserat på. Ett exempel på detta är effektförlusten som inte finns på laddboxen. Nej, det är inte den effektförlust du tänker på som försvinner medan man laddar, den går inte att ta bort 100%.

Med ingen effektförlust menar man att laddboxen ska kunna leverera max kW hela tiden, oberoende av t.ex. väder och vind. Inbyggt i laddboxen finns effektiv kylning för att klara sommarens varma dagar men samtidigt ska plasten och komponenterna i boxen klara svåra vintrar. Man har testat boxen från -40 grader ända upp till +50 grader. Laddboxen har också en klass på IP55 vilket betyder att den klarar både dammiga miljöer och vatten.

Enkel installation och konfiguration för elektrikern

Som alla laddboxar måste även DEFA Power installeras av behörig elektriker. Dock så ingår installation i princip på alla ställen man köper laddboxar på idag, håll bara koll på vad som ingår i butikernas standardinstallationer, det kan ibland skilja väldigt mycket mellan aktörer.  

En stackars elektriker som snällt svarade på alla mina frågor

Eftersom jag själv inte är elektriker fick jag förhöra den stackars elektriker som kom för att installera laddboxen om dess enkelhet. DEFA Power är byggd på det viset att man först monterar en bakplatta på väggen för att sen koppla in elen. Bakplattan har inbyggt vattenpass så att det blir helt rakt, en klar fördel eftersom boxen i sig har en rund topp som gör det svårt att lägga ett eget vattenpass på.

Efter att bakplattan har skruvats fast och elen har kopplats in så klickar man bara på resten av boxen på plattan sen sitter den där. Även den lastbalanserare som följde med kitet var enkel att installera och det tog inte många minuter innan det var klart. Lastbalanseraren installeras i elskåpet där övriga säkringar finns.

Bakplattan gör laddboxen enkel att installera för behörig elektriker

Väl på plats och med strömmen påslagen igen så dök det upp en QR-kod på laddboxens skärm som installatören skannade med sin installatörsapp och kopplade sen ihop den med lastbalanseraren. Sen blev jag som användare inbjuden till laddboxen via mitt telefonnummer. Var elektrikern där en timme ens? Tveksamt.

Bra-att-ha-funktioner som finns på för få laddboxar

Något som sticker ut på DEFA Power är just skärmen som sitter på laddboxen. Här ser man, om allt är som det ska, att laddboxen är redo att ladda, sitt serienummer samt hur många kW som man har laddat med, en sorts trippmätare. När kabeln kopplas in i en bil för laddning får man istället fram statistik för laddningen, hur länge den pågått, antal kWh laddat och hur många kW den laddar med just nu.

Blir något fel så får man upp felmeddelande på skärmen och överlag blir det väldigt enkelt att veta vad som är nästa steg i laddningen och hela laddboxen blir väldigt användarvänlig. Laddboxen kan vara perfekt hos t.ex. en BRF där alla medlemmar kanske inte är på samma nivå tekniskt, eller intressemässigt.

Också det faktum att man format laddboxen som en kabelhållare är smart. DEFA säljer kabelhållare, jag har själv en sen tidigare, och dem hade kunnat sälja många fler sådana men istället behövs den inte alls. Har laddboxen fast kabel ska kabeln självklart kunna hängas upp på laddboxen också.  

En Mercedes EQE som gillar ström

Mobilappen gör det billigt att ladda

Som vilken modern laddbox som helst finns också en mobilapp. Här blev det lite struligt första gången. Direkt efter att elektrikern hade bjudit in mig så konfigurerade jag upp laddaren, namngav den, valde geografisk position osv men efter någon timme så var laddaren borta.

Efter att ha pratat med DEFA:s support i telefonen så fixade dem till det åt mig så att jag fick tillbaka min laddare i appen igen. Man hade inte hört talas om problemet tidigare sa man så förhoppningsvis slipper du det problemet.

Varför ser jag inte kW och kWh vid aktiv laddning?

Men när laddaren väl var i appen så fanns det lite roliga saker man kunde göra. Dels kunde man se pågående laddning, dock inte antal kW som laddades samt hur många kWh som hade laddats. Här hade man velat se en spegling av skärmen som sitter på laddaren såklart.

I inställningarna kunde man dock slå på EcoMode. EcoMode är en funktion som låter dig ladda på de billigaste timmarna på dygnet så att du inte betalar för mer än du behöver. Detta görs genom att välja hur många timmar du vill ladda, vilket kräver lite matte. Exempel: har man gjort av med 20 kWh under dagen och laddar i 10 kW så behöver man ladda 2h.

Då väljer man att man vill ladda 2h och sen håller laddaren själv koll på vilka timmar det är som billigast till dess att du ska åka. Detta kan den göra då den är ständigt uppkopplad till elpriserna och vet vad det kommer att kosta per timme. För att fullt utnyttja detta krävs att man har timpris annars spelar det mindre roll.

I appen kan man också välja hur många ampere man vill ladda med så om man inte har valt lastbalanserare så kan man dra ner effekten till t.ex. 8A istället så att man har ett större utrymme för resten av huset. Man kan också se lite statistik i appen t.ex. hur mycket man laddat och när man har laddat.

Två punkter till DEFA som feedback här. Det skulle vara trevligt med en export-knapp i statistiken så att man kunde exportera det till en csv-fil och göra roliga saker med. För varje laddsession skapas ett kvitto i appen som man kan skicka till sin epost men det är ingen direkt export. Dessutom vore det kul om man kunde lägga in sin egen bil i appen och istället för att man ska behöver räkna på hur många timmar man behöver ladda så väljer man bara hur många procent man har i bilen och hur mycket man vill ladda till så kan laddaren själv räkna ut hur många timmar man behöver ladda.

EcoMode är en smart funktion för oss som inte har Tibbers smartladdning

Summering: DEFA Power är en komplett laddbox

DEFA har gjort ett riktigt bra jobb med sin nya laddbox. Laddaren känns stabil och enkel, den är snygg och har en medföljande app som är enkel att använda även om jag gärna hade sett lite fler funktioner. Men det är väl också helt rätt väg att gå, hårdvarumässigt så finns inget att klaga på med DEFA Power medan mjukvaran, alltså appen i det här fallet, alltid kan uppdateras om och om igen.

För runt 10 000 kr efter Grön Teknik-avdrag så får man alltså en laddbox med tillhörande mobilapp, en fast kvalitetskabel samt en lastbalanserare. Tillsammans blir det ett komplett paket som jag inte har några som helst problem med att rekommendera till kommande elbilsägare.

6 svar

  1. Hej
    Funderar på att köpa en Defa plus lastbalanserare men så blir jag lite
    förvirrad över ordet fasbalansering är det samma sak eller någon skillnad.
    Göran E

    1. Hej! Nej, det är inte samma sak utan lastbalansering, eller effektvakt är ett bättre ord, är en pryl som övervakar effekten som huset använder och ser till att om huset behöver mer effekt än vad som finns tillgängligt så ställer den ner laddaren per automatik. På det viset får huset alltid den effekt som efterfrågas och bilen får den effekt som är kvar. Fasbalansering handlar mer om att laddboxen kan balansera alla tre faser som går till laddboxen så att det blir ett balanserat effektuttag vilket kan resulterade i effektivare laddning. Detta är dock sällan ett problem för boende som bara har en laddbox hemma 🙂

  2. Hej. Jag undrar om motoreffekten . På min Kia Ceed diesel finns det 94 kW vilket räcker till väldigt bra. Medan elbilar verkar ha åtminstone 200 kW som nån sorts minimum. Måste elbilarna vara så effektstarka eller är det bara “skryt”. Undrar om det eftersom att dra runt på en massa extravikt försämrar effektiviteten i onödan. Kan du ge en förklaring. Så vore det bra. Mvh Åke Johansson Rannäs Forsheda

    1. Hej! Det har att göra med att elmotorn kan producera ett högre vridmoment och det redan från start medan en förbränningsmotor behöver jobba upp sitt vridmoment. Elmotorn kan också spinna snabbare (RPM) vilket tillsammans med vridet ger en högre effekt. Så det är lite skillnad i hur en elmotor och förbränningsmotor fungerar. Men mycket av det är också skryt, tillverkarna kan såklart göra en elbil långsammare om dom skulle vilja men höga siffror säljer.

  3. Hej
    Hur funkar laddboxen med solceller?
    Jag har solceller och batteri hemma och vill ju naturligtvis enkelt kunna ladda ”fullt” om husbatteri är fullt och jag har bra solproduktion. Med överskott. Finns det stöd för det i laddaren? Ibland får jag känslan av att det kan krångla här. Att man tex får betala för sin egen solel för att boxar och solsystem inte kan prata med varandra.

    1. Hej! Jag skickade din fråga till DEFA för att få aktuell status. I nuläget har man ingen lösning för detta men man är i slutfasen av att integrera med en aktör som kommer låta dig välja från vilken källa man vill ladda ifrån, alltså antingen elnätet eller solceller. När det kommer till att ladda elbilen från det egna batteriet visste inte DEFA och vilken aktör det är dom är i slutfasen med ville man inte berätta.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *