Volvo har haft sin XC540 Recharge ute ett tag nu och har till och med börjat leverera sin nya modell, C40. Men till slut kom även den framhjulsdrivna versionen av XC40 Recharge ut. Modellen heter P6 och har en motor mindre och något mindre batteri.
Jag fick tag på en i princip ny Volvo XC40 Recharge P6 och efter att ha kört runt med den ett par dagar så har jag både gott och ont att säga om bilen.
Ärlighet varar längst! Den här bilen har jag hyrt för egna pengar på en mack för att kunna testa den, spela in videos och skriva den här recensionen. Jag har inte haft någon kontakt med Volvo.
Det här är Volvo XC40 Recharge
Som jag nämnde I början så finns nu Volvo XC40 Recharge med två motoralternativ. Först ut hade vi P8 Twin Engine med dubbla motorer, en fram och en bak, som jobbade tillsammans för fyrhjulsdrift och har en effekt på 408 hk. Sen har vi lillebror P6, eller Single Engine, där motorn i bak är borta och endast den i fram är kvar. Det gör bilen framhjulsdriven och effekten stannar på 231 hk, eller 170 kW som man mäter elbilsmotorer i.
Men man ska inte tro att man kommer längre för det, WLTP på den lilla är 400 km, vilket faktiskt är något kortare än storebror med Twin Engine. Detta för att med P6 så kommer ett mindre batteri på 69 kWh, där 67 kWh är användbart, medan P8 kommer med ett batteri på 78 kWh, där 75 kWh är användbart.
I övrigt så är bilarna likadana och går att få med likadan utrustning vilket är trevligt att se. Det är tråkigt när biltillverkare kräver ett visst motoralternativ för att man ska kunna få extrautrustning, men inte här. Det går att snabbladda i upp till 150 kW enligt specifikationerna och vill man ladda hemma med AC-laddning så kommer man upp i 11 kW.
Den bilen som jag provkört är en MY22 men den har redan slutat att säljas och den bilen man kan beställa nu är en MY23, där det är lite designuppgraderingar samt Volvos nya pixel-strålkastare som idag endast återfinns på C40.
Volvo XC40 Recharge MY23 börjar nu under 500 000 kr vilket är välkommet och mer realistiskt än när bilen kom då den kostade strax över 700 000 kr. I skrivande stund har även Bilia en kampanj där man kan privatleasa nya Volvo XC40 Recharge för under 4000kr/mån. Nog vill man lägga på lite utrustning innan man är klar men med ett lägre utgångspris så finns det mer att röra sig på.
Exteriören
Jag tycker Volvo XC40 Recharge är en snygg bil. Testbilen är silverfärgad med ett svart tak som ger en snygg kontrast. Det hade blivit ännu bättre om bilen hade haft tonade rutor men man kan inte få allt. I C-stolpen så står Recharge inskrivet så att man vet att det här är en elektrifierad bil. Dock har Volvo valt att kalla även sina hybrider för Recharge så det är inte ett tecken för en elbil.
Det behöver man gå till fronten för att se. Här är det normalt sett en stor grill med det stora järnmärket påsatt men istället blir man bemött av en täckskiva. Volvo har valt att sätta igen grillen på deras elbilar så att man tydligt ser att det är en elbil. Eftersom det inte finns någon motor som kräver kylning så finns endast öppning i nedre delen av fronten för batteriet.
Personligen tycker jag det ser riktigt fult ut. Designen är något omgjord i MY23 och på Volvo C40 men det ser ut som en eftertanke. Man borde ha kunnat göra det snyggare än såhär.
Järnmärket är dock kvar och Volvologgan kan värmas upp så att snö och is inte bildas där. Det är inte bara för att hindra att Volvo-loggan täcks för men bakom loggan finns sensorer som behöver kunna se framåt. Det är ett smart gömställe att sätta dom på.
Däcken på bilen är året runt-däck. Bilen levereras med det direkt från Volvo och går inte att få med sommardäck längre, det gäller alla deras elbilar. Dom menar på att dessa däck är speciellt framtagna för elbilar och fungerar jättebra tillsammans med deras bilar. Dom säger också att det blir enklare för bilägaren som inte längre behöver hålla på att krångla med däckbyte.
Man säger också, att om man åker där det finns snö så bör man investera i ett par riktiga vinterdäck i vilket fall. Och här kommer mitt stora problem med Recharge-däcken. I Sverige har vi en årstid som kallas för vinter, då kommer det oftast snö från himlen. Om vi i Sverige alltså ändå behöver införskaffa vinterdäck till våra bilar, framför kan vi inte bara få vettiga sommardäck då istället?
Nu blir man istället stående med ett par året runt-däck som bara ska användas när det är sommar ute. Man blir också invaggad i en falsk trygghet, det är nog en hel del som kommer köpa den här och strunta i att köpa vinterdäck även om dom bor där det snöar. Jag är av åsikten att Volvo har valt att tumma stort på sitt säkerhetstänk här och deras ord om att ”ingen ska dö i en ny Volvo” tynar bort i enkelhetens skugga.
I övrigt är däckstorleken på bilen 235/50R19 i fram och 235/45R19 i bak.
Interiören
I denna version så är det säten i tyg som ser helt okej ut. I högre trims finns mer lyxiga säten i varierande material men inget äkta läder, då Volvo inte längre vill ha något animaliskt i sina bilar. Sätena är helt okej att sitta i också i längre perioder men jag kände att man blev öm efter ett tag. Det är nog bra att detta är en elbil där man får ta paus efter 2–3 timmar för 5 timmar hade man nog inte klarat av utan någon form av ”ont”.
Ratten fungerar väl med sina knappar och det är inget som är nytt här jämfört med andra Volvobilar. Det jag reagerar på är hur plastig och billig dom silvriga delarna på ratten är. Jag kan inte minnas att det varit såhär billigt i någon annan av Volvos bilar. Duplo känns mer premium och när man väl lagt märkte till det så känns det som att det drar ner hela bilens interiör.
Dörrsidorna har kvar sitt tennisbollsliknande material som vissa hatar, jag personligen tycker det är rätt trevligt. Det finns också lite billig plast längre ner vid fötterna på både mittkonsolen och dörrar men inget nämnvärt. Högre upp är materialet mjukt eller i dyrare plast som inte ser lika billigt ut.
En sak jag tycker är dåligt är hur man täckt för startknappen. I XC40 med fossilmotor finns en startknapp för att starta motorn men i den här så startar man bilen genom att lägga i D eller R med växelspaken. Då har man täckt för hålet för startknappen med en plastbit. Den ser märkbart felplacerad ut och jag kan tycka att det hade nog varit snyggare med en motorknapp som inte behövde användas, likt Skoda Enyaq.
Det märks att Volvo XC40 är en bil från Volvo som man placerar långt ner i budgetsegmentet. En XC40 börjar på 298 000 kr, då med en bensinmotor, och då har Volvo behövt ta några genvägar. Man kan kalla inredningen i XC60 och XC90 premium men det kan man inte göra här. Den är absolut inte billig, men når inte riktigt upp dit Volvo vill ha den.
Praktikalitet
Jag brukar säga att Volvo XC40 är kort och tjock. Den är hög som en SUV men inte så lång vilket ger den en… intressant formgivning. Men när man öppnar bagaget så märks inte det på samma sätt. Här finns 419 liter utrymme och smarta lösningar som gör att man kan använda bagaget på lite olika sätt.
T.ex. så kan man fälla upp halva golvet och ställa det upp. Man kan då ställa saker i baljan som är under så att dom står mer stadigt. Samtidigt har man ”låst” dom kassar som står närmast ryggstödet så inte heller dom kan fara runt. Utöver det finns det krokar man kan hänga kassar på istället för att bara ställa ner dom. Smart.
Ryggstöden är uppdelade i 60/40 och går att fälla manuellt. När man gör det så blir golvet slätt och det finns inga bumpar eller höga kanter som man behöver lyfta över. Längdmässigt så finns det omkring 172–173 cm fram till stolarna versus runt 85 cm med ryggstöden uppfällda.
Det finns ingen 12 volt här bak som standard vilket gör mig lite förvånad. Jag trodde det var en basic-grej som borde finnas men inte i en Volvo tydligen. Det finns även ett förberett hål för knappen för dragkrok om man har det. I den bilen, som saknar dragkrok, är hålet igentäppt med en plastbit.
I baksätet så sitter man okej men kanske inget ställe jag vill vara på en längre tid. Dörrarna är små och det är lite bökigt att ta sig in. När man väl kommit in slås man av hur mörkt det är. Kanten på dörrarna går väldigt högt upp och fönsterna är små vilket släpper in väldigt lite ljus. Det finns heller inget stort panoramafönster som släpper in ljus i bak.
När jag sitter bakom mig själv (180 cm lång) så har jag fortfarande plats för knän och huvud, även om det inte är jättestor marginal. Dock så känner man direkt att det är något konstigt här, knäna är väldigt högt upp.
Det är för att batteriet höjt upp golvet och gör så att man sitter i en knepig ställning. Det finns ingen stör för låren utan dom ”hänger fritt” i luften och man känner hur man vill sitta med benen isär för att dom ska kunna få något som helst stöd. Illa om man planerar att köra tre i bak.
Under huven finns även en frunk på 31 liter där man kan lägga laddkablar och liknande. Bra gjort Volvo. Det går även att få bilen med dragkrok och då är max dragvikt 1 500 kg vilket är riktigt bra för att vara en elbil.
Infotainmentsystemet
I alla Volos nya bilar, inte bara elbilar, så använder man nu Google Automotive, ett system från Google som baserar sig på Android. Polestar för först ut och nu har Volvo anpassat systemet lite till sina egna bilar. Den stora vinsten här är att man numera har Google Maps direkt inbyggt i bilen och den stora förardisplayen visar tydliga instruktioner på hur man ska köra.
Väljer man att navigera någonstans så visar bilen hur mycket procent som kommer finnas kvar i batteriet när man kommer fram och om bilen tror att man kommer ha 0% eller mindre så erbjuder den att hitta laddstationer under vägen vilket är trevligt. Navigerar man direkt till en laddstation så förvärmer bilen batteriet så man kan ladda så snabbt som möjligt.
Röstassistenten i systemet är Google och det är en positiv sak. Google Assistant är nämligen den överlägset bästa röstassistenten vi har i världen idag i mitt tycke och att ha den tillgänglig i bilen är toppen. Förutom alla vanliga bilsaker man kan fråga eller säga till om så kan man även fråga den om andra saker man funderar på när man kör bil eller så kan man be den berätta ett skämt t.ex.
Men annars har jag mest dåligt att säga om systemet tyvärr. Systemet har flera buggar som jag är uppriktigt förvånad över att Volvo inte har fixat än, systemet har ändå varit i användning ett tag. T.ex. så har jag upplevt att varningsrutor kommer upp på förardisplayen om och om igen, även om man tryckt bort dom. När batteriet är lågt så får man upp en ruta som frågar om man vill hitta en laddstolpe även om man redan står och laddar, vilket är helt surrealistiskt dåligt.
Jag hade också problem med att byta radiokanal en gång, där systemet helt enkelt vägrade byta och gick tillbaka till den gamla kanalen hela tiden. En grafikbugg lyckades jag få under inspelning av videon för just infotainmentsystemet och jag hade problem med att zomma in och ut på kartan i Google Maps.
Utöver det så kan man inte längre se klockan i förardisplayen, endast i mittskärmen. Man ser bara batteriprocenten, inte hur lång räckvidd man har, det får man fråga röstassistenten om eller öppna en räckviddsapp.
Jag upplevde att styrassisten, som ska styra bilen av sig själv, var riktigt usel. Den hackade till flera gånger så man trodde man skulle köra av vägen, den tryckte sig mot högra sidan av filen vilket gjorde att vid omkörning så hamnade man väldigt nära bilen man körde om. Det går inte heller att slå av funktionen på ett enkelt och smidigt sätt utan det krävs att man går in i inställningar och börjar pilla där för att stänga av den.
Sist, så finns inte Apple Carplay. Det är sagt att det ska komma men det är något man hört förut. Det har sagts att trådlös Apple Carplay skulle komma till Volvos bilar sedan 2017 men det finns fortfarande inte.
Systemet har stöd för OTA (Over The Air)-uppdateringar så allt ovan är saker som Volvo kan förbättra via mjukvara. Man får bara hoppas på att dom väljer att göra det snabbt.
Att köra XC40 Recharge P6
Har man kört elbil så vet man vad jag talar om när jag pratar om elbilskänslan. Den finns även i XC40 Recharge P6. Trycker man ner gasen så händer det saker och bilen är rapp på att få upp farten. 0–100 görs på runt 7,5 sekund men det är fortfarande ett bra ax i bilen som gör att en omkörning inte blir några större problem.
Personligen tycker jag styrningen är bra, bilen är snabb på att utföra mina rattkommandon och det är inget släp i själva utförandet. Det finne en inställning om man vill ha en fastare ratt som är trögare att vrida på men jag förstår inte varför man skulle vilja det. Det är en SUV på närmare 2,1 ton som vi åker i.
Att den är tung märks också på fjädringen i bilen. På en slät och fin väg är det inga problem med så fort det kommer ett hål eller vägen har ett gupp så får fjädringen jobba för fullt och misslyckas ofta med att gömma problemet i vägen. Bilen känns stötig och på dåliga vägar hoppar man runt i sätet.
Det är också rätt bullrigt här inne. Eftersom XC40 inte är lika premium som dom större modellerna så har Volvo sparat in på material, det är i alla fall vad jag tror. En XC60 som körs på ren hel känns tystare i 110 än en Volvo XC40. Eftersom det är mycket diskussioner om ljud så har jag också köpt mig en ljudmätare och kommit fram till följande siffror:
- 40 km/h – 61,1 dB
- 70 km/h – 64,3 dB
- 90 km/h – 67,4 dB
- 120 km/h – 69,7 dB
Eftersom det är första bilen jag mäter i så blir det svårt att jämföra. Det är fortfarande lägre än i en XC40 fossilbil (som hade 72,8 dB i 120km/h t.ex.) men det är kanske ingen nyhet. Det ska bli spännande att se hur det utvecklar sig allt eftersom jag testar fler bilar. Du hittar ljudtabellen här.
Volvo har också enpedalskörning vilket är mycket trevligt. Det är också en inställning i inställningar-menyn som man inte stänger av helt enkelt men det är inte lika viktigt på denna i min mening. Det finns endast av eller på och inbromsning sker hela vägen ner till 0km, vilket betyder att det inte finns något läge där bilen saktar ner till ca 5 km/h.
Inbromsningen är stark så även om man kört enpedalsläge tidigare så kan man börja vänja sig vid det. När man legat på motorväg ett tag och stänger av farthållaren så gäller det att man är beredd med foten på gasen så att inbromsningen blir mjuk. Annars finns risk att det flyger saker framåt.
Resultatet från räckviddstestet
Jag gör räckviddstest med alla bilar som jag testar och visar upp resultatet i en tabell som du hittar här. Det har jag även gjort med Volvo XC40 Recharge P6. Denna dag var det delvis kraftigt regn och det var blött väglag. Sånt gör att räckvidden blir sämre men det är också sånt väder som är i Sverige ibland.
Jag körde min vanliga sträcka där jag började på Ionity Uppsala och gick sen upp på E4an norrut mot Gävle. Jag vände i Gävle Södra, som är första avfarten när man kommer till stan och åkte tillbaka till Ionity Uppsala. Sträckan kördes två gånger, en gång i 90 km/h och en gång i 120 km/h.
Resultatet visar att Volvo XC40 P6 är en elbil som tycker om ström. Förbrukningen var konstant hög och även om regnet hjälpte till hade det inte gjort något om det var lite lägre. Det är ändå en bil för en halv miljon och jag hade hoppats att XC40 skulle kunna vara en mindre familjebil man åker långresor med.
Det kan det såklart fortfarande vara men man får helt enkelt stanna ganska ofta, vilket jag märkte när jag tog mig en långtur med bilen ner till Göteborg och tillbaka, som ni kan se i videon nedan.
Summering
Jag har ägt en Volvo XC40 T3 (bensin) i ett par år och tycker verkligen om bilen. Jag tycker den är snygg, trevlig att köra och har ett vettigt pris. När det kommer till XC40 Recharge P6 så är jag inte lika säker. Bilen är fortfarande trevlig att köra och jag tycker fortfarande den är snygg men är det ett vettigt pris? Och varför har man förstört mjukvaran så mycket?
När jag fick höra talas om Google Automotive så blev jag jätteglad. Äntligen skulle Tesla få en vettig konkurrent i mjukvaruvärlden av bilar. Men vilket platt fall det har blivit. Systemet buggar ur och har otaliga problem, problem som borde vara enkla att lösa för Volvo men som man helt enkelt valt att strunta i. Det känns inte färdigt.
Förbrukningen är hög men det går nog inte att komma ifrån. XC40 är, vad som kanske är en synonym på Volvo, boxig och det är dåligt för aerodynamiken. Det är därför Mercedes har gjort EQS så fruktansvärt ful.
Men bilen är praktisk och lastar gott, den har även den unika funktionen att den faktiskt får dra något vilket är supertrevligt. Att den saknar AWD gör mig inget, den som köper en XC40 Recharge kommer inte åka ut i skogen, den kommer köra på asfalt inne i stan och där behövs inte AWD.
Volvo XC40 Recharge P6 är ett vettigt alternativ om du absolut vill ha en Volvo. Men jag hade nog tittat närmare på Hyundai eller Kia vid det här laget.
11 svar
När testades bilen?
Hej! Första veckan i februari 2022 🙂
Även om du räknar om batterikacapiteten med ca 10-11% laddförlust….så blir det litet bättre siffror för kWh/10mil. Verkar ändå vara klassledande el-törst!!!
Ja så är det. XC40 är dock en väldigt boxig bil, vilket är dåligt för vindmotståndet, så det är inte så konstigt. C40 är något bättre sägs det eftersom man rundat till formen lite 🙂 Jag planerar även att göra räckviddstest med XC40 när det blir lite varmare ute för att se hur det ser ut då 🙂
Bra och informativt test!
Vi äger en dylik bil, och kan bara skriva under på vad du presenterar!
Definitivt vad gäller förbrukningen🥺
Hej,
Jag funderar att köpa XC40 Ultimate P6 och det står på dokumentet att räckvidden är 40 mil men på ditt test det är runt 30 mil. Är det pga vintern och bättre räckvidd med sommaren?
Hej. Ja, det stämmer. Batterier presterar sämre när det är kallt vilket gör att räckvidden blir kortare. Jag har själv en XC40 P6 just nu och planerar göra om räckviddstestet när det blivit lite varmare ute för att se vad skillnaden blir 🙂
Range of EV totally depends on many conditions:
1. Single motor or twin motor.
2. Heating used within passenger compartment
3. Speeds on which you’re driving.
4. Road conditions: icy, wet , dry roads etc
5. Load in the car.
2 week back I drove XC40 P6 FWD for 240km (Älmhult to Gothenburg) where battery went from 100% to 19% and where 80km of stretch was country roads and rest motorways (110 kmph) average speed at 90kmph in Sweden at -10 deg celsius. So it above conditions depends.
Är det inte en skillnad på batteriet i XC40 P6 o P8? 69 resp. 78 kW?
Hej, jag har en XC40 P8. Snabb laddningen är under all kritik och det är alldeles för många fel på bilen, bromsar (som Volvo aldrig klarat av) fick bytas efter 2.500 mil mm. Laddningen ska klara 150kW, igår laddade jag på en 350kW Ionity station. Batteriet hade förvärmning innan jag anlände. Det är 18 grader varmt, batteri nivå 45%. De första 10 sekunderna tog bilen emot 102 kW, sedan gick det ner till 81kW och fortsatte dala. Vid 70% batteri nivå låg laddningen på 62kW. Det tog 50 minuter (på en 350kW Ionity station) att komma upp till 90% nivå (som Volvo föreskriver). Volvo har bytt laddare, den slö laddar ändå. Laddar du hemma och bara åker runt omkring de 30-35 milen på sommaren och 20-25 milen på vintern innan du igen laddar hemma/på hotellet kan du överväga att köpa en Volvo, annars ska du fundera på en annan bil. Google Maps som alla höjer till skyarna, kan inte veta något. Jag har kört denna bil 4.500 mil nu, fast jag ser att det är röd varning på vägen en bit fram – så kör Google mig rakt in i fällan utan att ta en omväg förbi olycksplatsen och jag får sitta i bilkö. Så jag litar inte på Google Maps. Rutter finns bara snabb och val att undvika motorväg/färjor/trängselskatt. Efter en stund kommer en uppmaning att det finns en snabbare rutt (om du valt ”undvik motorväg” ) reagerar du inte på det så ställer bilen om till snabb rutt igen. Google struntar alltså i ditt aktiva val. Vidare finns ingen EV optimerad rutt (för svårt för Google ?) / kort rutt / vacker rutt. Jag kommer inte köpa en Volvo elbil igen.
Jag har beställt en xc40 MY23 med recharge däck. Vad jag läst så verkar de lämpliga i sthlm där jag bor och i princip alla vägar saltas så köra på isgator är inte många dagar per år. Dessutom slipper jag dyra däckhotell med dubbla uppsättningar däck. Garanterat många i sthlm som kör omkring på rätt dåliga vinterdäck som är betydligt farligare än bra recharge däck. Jag såg ett klipp igår där bilbolaget testade en bil med recharge däck på isgator i sundsvall med gott resultat. Jag hoppas på mindre bekymmer med en uppsättning däck som håller bra över hela året i sthlm.