Stöd Elbilsmagasinet genom att använda våra länkar vid produktköp eller bli medlem på Patreon för exklusiva förmåner.

Sök
Stäng denna sökruta.

Vad kostar en elbil idag? (+ tips och verktyg)

Det kanske inte kommer som någon chock att en bil kostar pengar. En elbil tenderar också att kosta än mer, hur kan det komma sig? Vi tar en titt på elbilens kostnader och tips på hur man ska tänka när man räknar på en ny elbil.

Kostnader för en elbil

Kostnader för en elbil är i princip lika som en traditionell fossilbil. En elbil kostar pengar att köpa, man betalar en försäkring, skatt och bränsle. Det kan dock vara stora skillnader när man jämför två, till synes, likadana bilar.

I en tidigare artikel har vi jämfört en Kia Niro Hybrid och en Kia e-Niro för att se vilka kostnader som uppstod. Föga förvånande så är elbilen ganska mycket dyrare att köpa in. Många ser den stora summan och tittar direkt bort, vilket är förståeligt. Vem vill betala 500 000 kr för en Kia e-Niro?

Men om man fortsätter läsa artikeln så uppenbarar sig en kalkyl som gör allt lite mer logiskt. Det visar sig, att efter tre år så är elbilen billigare. Detta är eftersom elbilen har en billigare driftkostnad än vad fossilbilen har, även med inköpet inräknat. En elbil kan alltså ta igen över 200 000 kr (som var skillnaden i exemplet i artikeln) på tre år, allt efter det är ren vinst.

Om du vill göra en egen kalkyl med en annan bil du har i tanken så kan du använda vår elbilskalkylator. Här har du möjlighet att fylla i uppgifter om en fossilbil och en elbil, eller bara en elbil, för att se vad kostnaden blir över så många år som du själv bestämmer. Du hittar kalkylatorn här.

Inköpspriset på en elbil

Inköpspriset på en elbil är som sagt en av dom dyrare punkterna när det kommer till kostnader. I exemplet ovan så kostar elbilen ca 200 000 kr mer och en Volvo XC40 kostar nästan 250 000 kr mer än grundpriset på en XC40 fossilbil.  

En förklarande faktor är att vi är just nu i en omställning från fossilt till förnybart och biltillverkarna behöver lägga ut massor med pengar för att anpassa sina fabriker till elbilar, bygga upp kunskap och hitta rätt delar och processer för att det ska bli så bra som möjligt.

En annan förklaring är att det är dyrt att tillverka batterier till elbilar. Det krävs dyra metaller från gruvor på olika platser i världen som sen ska sättas i batteripaket och skeppas jorden runt (ja, det är ironiskt) innan dom till slut hamnar i en bil.

Som konsument idag så betalar man för branschens omställning och det sker genom det höga inköpspriset. I Sverige försöker man göra det mindre smärtsamt genom att erbjuda bonus till bilar med batterier i och det har blivit populärt. I oktober stod laddbara bilar för 51% av nybilsförsäljningen och jämför man med Europa är Sverige i toppen.

Under andra halvan av 20-talet räknar man med att priserna på elbilar ska börja gå ner och enligt en rapport från intresseorganisationen Power Circle, så hoppas man på 2,5 miljoner laddbara bilar innan 2030, en siffra som idag är 281 tusen.

Att tanka en elbil

Att tanka en elbil är såklart lite annorlunda, man åker inte till en bensinmack, väntar tre minuter medan man stirrar på priset och avslutar tankningen med att ruska på huvudet och mumla något om dom höga literpriserna.

Istället kopplar man in en kontakt i sin bil och låter den stå så tills den laddat klart. Hur lång tid det tar är olika och beror på vilken typ av laddare man använder och hur mycket ens elbil klarar av. Men dom flesta elbilsägare har möjlighet att ladda bilen hemma via en laddbox dom installerat.

Det gör att man kan stoppa i laddaren när man kommer hem från jobbet, låta bilen ladda under natten medan elpriset är billigt och kommer sen ut på morgonen med en full tank. På hemmaladdning kan ett tomt batteri ladda fullt på ungefär 16h vilket brukar räcka gott och väl för vardagskörning.

Vid hemmaladdning så betalar man alltså det pris som man har på sin vanliga elräkning. Just nu är elpriserna skyhöga men det är mer undantag i regel. Den siffran som ofta räknas på är 1,50–2 kr per kW, då inräknat själva elpriset, fasta avgifter och skatt. Sen är det bara att räkna på hur många kW man laddar på en månad.

En familj som åker 100 mil i månaden (ungefärligt genomsnitt i Sverige) och äger en elbil som drar 2,3 kW per mil kommer alltså betala 345-460kr per månad i el för att tanka bilen. Jämför det med en bensinräkning.

Har man inte möjligt att tanka hemma blir det svårare och man får då räkna med elpriser på publika laddstolpar. I den här artikeln har vi tidigare jämfört vad kostnaden blir om man laddar hemma vs på publika stolpar.

Verktyg som hjälper dig på traven

Guiden om elbil har flera resurser som man kan få användning av när man ska köpa elbil. Förutom den redan nämnda elbilskalkulatorn så finns även en privatleasingkalkylator som hjälper dig räkna ut den totala kostnaden på en privatleasing.

Det finns också en quiz där du svarar på ett 10-tal frågor och får fram den elbil som passar just dina behov men om du föredrar att välja själv så kan du kolla in elbilslistan som innehåller hundratals elbilar på den svenska marknaden.

Du hittar dessa, och mer, verktyg och resurser här.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *