Det är kanske ingen som har missat att världen befinner sig i en miljökris. För att råda bot på detta vill politiker få ner utsläppen och eftersom transporten är en stor del av det så har branschen behövt ställa om sig till elbilar.
På Guiden om elbil är det fullt fokus på elbilar men då alla andra egenskaper som kommer av elbilar, inte främst miljön. Men såklart är miljön en stor faktor och att åka 2000 mil i en elbil känns bättre än 2000 mil i en fossibil. Men varför är det så och vad är det som säger att elbilen verkligen är bra för miljön?
Hur ska man räkna egentligen?
En elbil har ingen olja, kräver inget avgasrör och spottar inte ut några avgaser. Det är helt omöjligt för en elbil att släppa ut mer än 0g koldioxid någonsin, medan t.ex. Volvos minsta bensinmotor släpper ut 157g koldioxid/km enligt WLTP-siffror.
Men genom att enbart kolla vad en elbil släpper ut så ignorerar man en stor del av problemet och utsläppen som är runt omkring bilar. För att ens kunna köra en elbil så måste den och dess komponenter tillverkas och det måste såklart räknas in.
Vad händer när bilen ska skrotas? Det måste räknas in i miljöaspekten. En elbil har batterier som innehåller giftig metall som man inte bara kan kasta på skroten.
Dom flesta undersökningar räknar idag med sådana här saker. Dom kollar på totalkostnaden för miljön under bilens hela livslängd och jämför med den traditionella fossilbilen och dess livslängd.
Då kommer ju dock nästa fråga, hur lång är livslängden på en bil? Det är såklart helt omöjligt att svara på och det är olika för alla bilar. Bilen kanske kraschar efter 500 mil och går inte att köra mer, då är den en stor miljöbov. Å andra sidan kanske den rullar i 50 000 mil kommande år och då har den vunnit en stor seger.
Man får helt enkelt gissa. Elbilar är så pass nytt att dom inte hunnit bli gamla. Dom äldsta elbilarna är runt 10 år gamla och många rullar än idag, utan batteribyte.
Om man läser Volvos Carbon footprint report för C40 så räknar dom med en livslängd på 20 000 mil. Det låter lite och många äldre bilar går mycket längre än 20 000 mil. Det kommer kanske C40 också att göra men idag vet vi helt enkelt inte. Därför är alla sådana här uträkningar gissningslekar.
Efter tillverkningen går det snabbt att gå om fossilbilen
Men faktum är, att det inte behöver gissas så mycket som elbilsmotståndare kanske vill tro. Vid tillverkningen av en elbil så är det främst batteriet som gör skada och när slutprodukten är klar, alltså bilen, så har elbilen krävt mer resurser av vår planet än fossilbilen, det visar dom flesta undersökningar.
Men för varje bil som elbilen sen rullar, så minskas den där skulden medan fossilbilen ökar sin skuld. Det kan handla om så lite som ca 2000 mil för en elbil innan tillverkningsprocessen är avbetald och elbilen nu rullar miljövänligt på gatorna.
Det visar i alla fall en rapport från Transport Environment. Där visar man också hur elbilen ”vinner” även om man väljer att ladda elbilen med el från kol och olja. I en sådan situation släpper elbilen ut 22% mindre än fossilbilen men deras bästa scenario är mer imponerande, där elbilen släpper ut 80% mindre under sin livstid än fossilbilen.
Jag har faktiskt skrivit en tidigare artikel om just hur lång tid det tar innan en elbil blir miljövänlig här om du vill veta mer.
Det här med att återvinna batterier…
När en elbil blivit skrotad så behöver batteriet tas hand om på ett annorlunda sätt. Många gånger kan batteriet säljas som energilagning till företag och privatpersoner som har t.ex. solceller. Ett begagnat bilbatteri är mycket billigare än ett nytt och då får det nytt liv igen och kan användas i flera år till.
När det väl är helt slut s är återvinning något som är jättestort idag. Svenska företaget Northvolt kan återvinna upp till 95% av ett gammalt batteri och dom annonserade nyligen att dom lyckats framställa en battericell med enbart återvunnet material. Även andra företag som t.ex. Tesla kan återvinna upp till 92% av de element som finns i batterier.
Tekniken med att återvinna batterier forskas på för fullt just nu och dom flesta bilar som säljs idag ska förhoppningsvis inte skrotas förrän om 15–20 år, varpå tekniken har kommit ännu längre än den redan gjort. Då kommer även batterier med största sannolikhet vara mer miljösmarta än dom är idag.
Det enda som krävs är tid. Och medan ny teknik introduceras kan vi medborgare njuta av tystare städer som inte luktar avgas. Bra va?