Avsnitt 117: Volvo NOT.EVERY1

I veckans avsnitt av Elbilsveckan diskuterar Gullin och Esse de senaste nyheterna inom elbilsvärlden. De pratar om Mercedes EQE, nya Volvo ES90, Hyundai Inster och Volkswagen ID.EVERY1. Särskilt fokus läggs på Audi A6 e-tron, där Esse delar sina erfarenheter från en två veckor lång testperiod. De tar även upp EU:s nya flexiblare utsläppsregler och ett nytt världsrekord på is – satt av Joakim Dyredand i en Kia EV6.

Introduktion och Mercedes EQE

Gullin och Esse inleder med att prata om Mercedes EQE, där de lyfter fram bilens komfort och lyxiga interiör. De diskuterar Hyperscreen-systemet som både imponerar och kan kännas lite överväldigande. Esse tycker att gränssnittet kan bli plottrigt, medan Gullin kommenterar på den bekväma men något “gubbiga” körupplevelsen.

Volvo ES90 – stor och snabb att ladda

Volvos nya ES90 diskuteras ingående. Bilen mäter hela 5 meter i längd och väger mellan 2,3 och 2,6 ton. Den erbjuds med två batterialternativ – 92 kWh och 106 kWh – vilket ger en räckvidd på upp till 700 km. Särskilt imponerande är laddningshastigheten på upp till 350 kW för den större batteriversionen.

Hyundai Inster – Sveriges billigaste elbil

Gullin och Esse går igenom nya Hyundai Inster som nu blir Sveriges billigaste elbil med ett startpris på 299 900 kronor. Den erbjuds med två batteristorlekar, 42 och 49 kWh, och har en räckvidd på upp till 370 km. De diskuterar även bilens smarta interiörlösningar med flexibla, skjutbara säten som ger bra utrymme trots bilens kompakta storlek.

Audi A6 e-tron – två veckors testkörning

Esse delar sina erfarenheter från sin testperiod med Audi A6 e-tron. Han berömmer bilens köregenskaper, ljudsystem och design, men noterar vissa problem med antisladdsystemet vid kraftig acceleration. Interiören får beröm för sin premiumkänsla, även om pianolacken och vissa knapplaceringar får kritik.

Världsrekord på is och EU:s utsläppsregler

Avsnittet avslutas med en diskussion om Joakim Dyredands nya världsrekord på is i en Kia EV6 där han nådde en snitthastighet på 247,88 km/h. Gullin och Esse pratar även om EU:s nya utsläppsregler som nu ger biltillverkare mer tid att anpassa sig till strängare krav fram till 2027.

Som alltid bjuder Elbilsveckan på en mix av analyser, intryck och diskussioner från elbilsvärlden. Häng med i veckans avsnitt!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *