Stöd Elbilsmagasinet genom att använda våra länkar vid produktköp eller bli medlem på Patreon för exklusiva förmåner.

Sök
Stäng denna sökruta.

Kia EV9 provkörd – Det finns inga andra alternativ

I början av november så bjöd Kia ner ett antal journalister till södra Frankrike för att köra deras nya flaggskepp Kia EV9. I skrivande stund sitter jag på hotellet efter att ha spenderat de senaste 6h i bilarna och jag kan inte komma fram till något annat: Om du behöver 6–7 säten i en elbil, köp en Kia EV9. Det finns egentliga inga alternativ.

Det här är Kia EV9

Kia har gjort succé med EV6 och det har blivit en väldigt vanlig syn på våra svenska vägar. En populär anledning till att många köpt bilen är för sitt pris och för 800V-systemet som finns i bilen, som gör att den kan ladda i upp till 233 kW.

Detta har Kia tagit tillvara på nu med den nya bamsebilen EV9. Bilen är 5,02m lång och erbjuder tre rader i Sverige vilket betyder att den är 6- eller 7-sitsig. Priset ligger på 869 900 kr för den 7-sitsiga versionen (+20 000 kr för 6-sits) och då finns bara ett utrustningspaket: det stora GT-Line som innehåller allt samt AWD.

Bilen har en WLTP på 512 km i blandad körning och en dragvikt på 2,5 ton. Jag har tidigare tagit en titt på bilens praktikalitet och interiör som du kan se i videon nedan. Summa summarum: En trevlig inredning i det högre segmentet men når inte upp till premiumkänsla.

Kia börjar förstå digitala lösningar

Något Kia har legat långt efter en längre tid är teknik. Deras mjukvara har inte varit något att hänga i granen, Apple Carplay/Android Auto har krävt kabel, mobil som nyckel har inte erbjudits och man har inte haft några egna appar att erbjuda. Men allt detta är på väg att bli löst.

Kias nya system som introduceras i EV9 känns mer modernt och minimalistiskt. Det är inte så mycket färger och röriga menyer, det är mer avskalat och tydligt. Man har gett klimatet en egen skärm men endast där man visar hur det är inställt, vill man göra inställningar så används knappar under mittenskärmen. Jodå, fysiska knappar finns kvar i nya bilar.

Apple Carplay och Android Auto är via kabel till en början men strax efter lansering, redan innan nyår är det sagt, så ska det komma en OTA-uppdatering (Over The Air) som tillåter trådlös mobilkoppling. Välkommen in i 2023 Kia.

Även riktig mobil som nyckel ska introduceras, där man använder BLE-chippet i mobilen med stöd för det istället för vanlig Bluetooth. Skillnaden är en mer stabil koppling till bilen och att mobilen ska kunna låsa upp bilen även om mobilens batteri har tagit slut. Detta finns idag bara hos BMW iX.

Kia Connect Store kommer nu också där den enda appen som erbjuds till en början är Amazon Prime Music men att det finns en appbutik är det stora steget, jag skulle bli förvånad om vi inte får se Spotify och YouTube snart också.

Kia EV9 på vägen

EV9 är en stor bil och det märks. Visst har den ett batteri på 566 kg i botten som stabiliserar upp bilen men den upplevs ändå väldigt gungig och i kurvor vill den gärna luta lite. Här har Kia räddat det med sina stolar som har rätt massiva kanter som håller en på plats men det är knappast för sportig körning. På serpentinvägarna i södra Frankrike rullade bilen runt och stolarna höll mig kvar.

Kias stolar känns uppgraderade och trevliga.

Stödassisterna som finns i EV9 är bra för det mesta. Filbytarassistenten är något jag tycker man borde slå av, den gör ingen nytta. Den är långsam och gnällig och man måste hålla händerna på ratten men inte för hårt för då avbryts försöker och så piper det. Bättre att bara göra det själv.

Styrassistenten fungerar för det mesta bra men i högre hastigheter (110–130, som är skyltat på vissa ställen i Frankrike) så kunde svängarna tas ut lite väl mycket vilket gjorde att linjeassistenten gick in och korrigerade. Det blir då ett bråk mellan styr- och linjeassistent vilket resulterar i att bilen vinglar runt innan styrassistenten ger upp eller får övertaget och rätar upp bilen.

Det finns flera körlägen i bilen men ingen av dem gör så mycket mer än att ändra på känslan i ratt och pedal. Det finns inget adaptivt chassi eller så i bilen så den är alltid satt på samma sätt vilket läge man än har. Att ha sportläge i en 2,6 ton suv kan man också diskutera om det är nödvändigt.

Styrningen är helt okej faktiskt. Det finns viss känsla i ratten och vissa gånger kunde jag verkligen känna hur framdäcken fick jobba för att hålla bilen på vägen när jag kom in i en kurva för snabbt. Det var något oväntat, jag hade inte räknat med att känna något alls, som är normalfallet i de flesta elbilar idag. Positivt överraskad.

Något Kia hade jobbat med som verkligen märktes var hur tyst bilen var. Allt glas från C-stolpen och framåt är laminerade, matten är extratjock för att undvika ljud, däcken har ljudabsorberande material på insidan och bussningarna som sitter mellan chassi och axel var speciellt framtagna för att minska på ljud och vibrationer. Nu var det som sagt franska vägar, som är mycket slätare än våra svenska vägar, men det var en behaglig körning.

Inte Volvo EX90 men…

Kia vill inte kalla sig premium och menar på att premium aldrig har varit planen. Man vill ligga i det övre medelsegmentet och där tycker jag man har placerat sig bra. Visst får man känslan av en stor premiumbil i vissa fall men sen ibland så faller och tydligast blir det i förarsätet.

Här ser man den, inte så minimalistiska och rena, instrumentbrädan, dess skärmar, knappar och olika materialval. Det är tidvis plastigt som blandas med veganläder som förvisso har en trevlig finish men man försöker inte heller gömma att det är syntetiskt.

Volvo EX90 är ett steg upp i interiörskänsla och den känns mer premium än vad Kia EV9 känns men hur körkänslan är återstår att se när den väl börjar levereras i Q2 2024, förhoppningsvis.  

Interiören känns som hög kvalité men inte premiumnivå

Leveranserna börjar nästa vecka

För det är den stora vinsten för Kia, man kommer lyckas leverera EV9. Flera handlare i Sverige har redan bilar ståendes på lagret som bara väntar på att få komma ut till sina nya ägare. Det man väntar på är ett ok på Kia Sweden, som tydligen ska komma den 13e november. Inga bilar får levereras innan dess.

Kia Sweden har också fått en bra tillgång på bilar från fabriken och även om man inte ville säga hur många bilar man sålt så ser siffrorna tydligen bra ut och man ser ut att göra en toppenlansering, Kias egna ord.

Så Kia har en stor 6-7sits som är prissatt 150 000 kr mindre än närmsta konkurrent men som kommer med mer utrustning, man kan leverera inom ett par veckor och bilen i sig är inte fy skam. Vill man inte vänta på en Volvo EX90 så är det denna, Mercedes EQB eller Tesla Model X som man har att välja på. Mercedesen har mindre utrymme överallt, Model X kostar 430 000 kr mer.

Det finns inga alternativ till Kia EV9 idag helt enkelt.

Så mycket utrymme när alla rader är fällda.

2 svar

  1. Hej Christoffer,

    Tack för en bra kanal!

    Jag tänkte kolla om det är några fler tester med KIA EV9 på gång. Jag funderar på en EV9 och tycker dina tester är bra, skulle gärna se ett långtest med en EV9 med svenska förhållanden.

    /William

    1. Tack 🙂 Jag tänkte försöka vänta lite till mars/april, närmare våren, och då göra ett test med husvagn eftersom bilen får dra 2,5 ton. Men det kommer komma, absolut! Tack för fina orden 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *