Stöd Elbilsmagasinet genom att använda våra länkar vid produktköp eller bli medlem på Patreon för exklusiva förmåner.

Sök
Stäng denna sökruta.

Volvo EX90 provkörd – Når inte upp till miljonklassen

Som vi har väntat på Volvos nya flaggskepp. Efter en presentation i november 2022 så har förseningarna radats upp men nu är det på gång och jag har fått köra den helt nya Volvo EX90, en bil som lovar mycket men lyckas inte riktigt leva upp till den extremt höga förväntan.

Newport Beach, Kalifornien, USA. Här har Volvo valt att ha sin internationella presskörning av EX90. Man menar på att det är här den största kundgruppen finns, USA är marknaden för nya EX90. Dessutom så byggs bilarna här i USA, dock i Charleston, South Carolina, ca 400 mil från där vi är.

Volvo EX90 är en 6 eller 7-sätes men är inte en efterträdare till XC90 utan en helt ny modell som kompletterar Volos 90-serie. Imorgon den 4/9 kommer faktiskt Volvo visa upp en helt ny facelift av XC90 och det är tydligt att det här är två bilar som kommer gå bredvid varandra, en plug-in hybrid och en helt elektrisk.

En stor nyhet med EX90 som XC90 inte kommer få, är LiDAR. Det är en stor sensor på taket som kan se upp till 500m och hjälpa bilen att se vad som händer långt fram. Detta är en del av Volvos arbete med att få EX90 fullt självkörande, något som ska vara möjligt med just LiDAR samt övriga sensorer på bilen. Till en början kommer denna LiDAR enbart samla in data till Volvo men tanken är att den ska börja användas under 2025.

Volvo EX90 börjar på 997 000 kr i Sverige och kommer då med AWD som standard i Plus-utförande. Man kan sen uppgradera till Ultra och/eller Performance och som mest kostar EX90 1,25m kr. För det priset förväntar man sig enpremiumsuv men kanske har Volvo kompromissat lite för mycket.

Över 600 km räckvidd och en vikt på 2,8 ton

EX90 är 5,04m lång med en hjulbas på 2,99m vilket känns lite snålt för en så pass stor bil. Batteriet är på 111 kWh brutto och 107 kWh netto och har en motoreffekt på 300 kW (408 hk) eller 380 kW (517 hk) om man väljer Performance. Båda modeller har en WLTP på 617 km. AWD är standard men om fyrhjulsdrift inte behövs så stängs den bakre motorn av och bilen blir framhjulsdriven.

När det kommer till laddning så ska bilen kunna ladda 10-80% på ca 30 minuter via snabbladdning. Detta sker med hjälp av en maxeffekt på 250 kW, där estimerad snitteffekt är 150 kW. Problemet är att bilen har ett 400V-system vilket gör att det blir svårt att komma upp i 250 kW hos de flesta laddare, endast Tesla kan leverera den effekten på 400V-system. Detta då strömstyrkan (ampere) måste ökas över CCS-standardens 500A, något som endast Tesla Supercharger gör. Så i praktiken kommer EX90 ladda längre än 30 minuter i princip jämt.

För AC-laddning så är 11 kW standard vilket känns lite märkligt när den billigare EX30 går att få med 22 kW. Borde det inte vara tvärtom? EX90 har dock ett eget partytrick, förberedelse för V2X. Detta är inte aktiverat vid lansering men hårdvaran finns där och Volvo menar på att man väntar på att tekniken ska mogna mjukvarumässigt och regulatoriskt innan det kan släppas på.

Den smått chockerande siffran är tyngden på 2,8 ton tjänstevikt med en totalvikt på 3,37 ton – Helt klart en av de tyngsta personbilarna vi kommer ha rullande på vägarna

Ett bagage som är stort, större och störst

För första gången (?) så är låset för motorhuven inte vid slutet av järnmärket utan lite snett ovan. Det kommer man antagligen lära sig snabbt dock när man tar fram laddkabeln ur frunken på 37 liter. Den är inte så djup så det är inga matkassar men duger gott till kabel och diverse rengöringsprodukter.

Eftersom bilen är 7-sits så är bagaget inte så stort, endast 310 liter med ett djup på 59 cm. Det är dock större än Kia EV9 och som om det inte vore nog så kan man lyfta golvet för att få än mer utrymme.

Via knappar på sidan så fälls den 3e raden elektriskt ner (även upp) och ger en klart större yta med ett djup på 126 cm. Om man använder bilen som en 5-sätes så kommer man utan problem få plats med hockeytrunken eller golfbagarna där bak. Fäller du den sista raden har du 1 915 liter och ett djup på 235 cm.

Testbilen jag kör har luftfjädring och det låter dig även sänka bilen på bakaxeln för enklare lastning. Som standard är det 80 cm till marken men det ges möjlighet att sänka bilen upp till 10 cm. Dessutom kan man fälla ut en elektrisk dragkrok som får dra 2 200 kg och max taklast ligger på 100 kg.

Gott om plats för barnen och massage för föräldrarna

Klättrar man in bilen så är baksätet, den andra raden, något trång för en vuxen människa. Man får plats men eftersom det finns en tredje rad så har man behövt trycka ihop det. Är man av mindre modell så kan sätet skjutas fram upp till 10 cm för mer benutrymme på tredje raden eller för ökad lastvolym. Det går även att justera ryggstödets lutning och har man den 7-sitsiga är det uppdelat på 40/20/40.

I mittkonsolen finns två USB-C samt en skärm där man kan justera temperatur samt stolsvärme. Här finns också ventilationsgaller men det finns även i B-stolpen vilket ger ett bra klimat även i bak.

Tredje sätesraden är inte gjord för vuxna, det är trångt och jag kan inte sitta med rak rygg som 180 cm lång. Det finns mugghållare och USB-C dock så de mindre som sitter här kommer inte klaga på dött batteri på iPaden. Det finns ISOFIX både på andra och tredje raden.

I framsätet så går stolarna att justera åt alla möjliga håll och kanter. Det finns lårstöd, sidosupporten är aktiv och kan justeras så som man önskar och det finns dessutom massage i stolarna. Tyvärr är det liknande lösning som EX30 med endast en fyrkantig kloss på sidan vilket gör det bökigt att justera sätet. En hjälpskärm kommer upp på mittenskärmen som guidar dig vilket skapar problem om föraren vill navigera eller liknande.

Dock är komforten i stolarna inte från EX30, dessa är sköna att sitta i och en längre resa i dessa stolar gör nog ingen ledsen. Det finns olika klädslar och de som fanns på plats var Nordico, som är gjort av biomaterial, samt Tailor wool blend, en bladning mellan ull och polyester. Ullen känns bra men Nordico känns lite glattig, inte den premiumkänsla man hade önskat från en miljonbil.

Inredningen är en stor akilleshäl som inte levererar

Det fortsätter tyvärr följa inredningen. Instrumentbrädan är klädd i fejkläder och det är väldigt tydligt. Det känns strävt att ta på och jag vet att det finns bättre fejkläder än detta, NIO har t.ex. gjort ett jättefint jobb.

Träpanelen som finns i bilen kändes helt okej i den ena bilen jag körde. Man kände en tydlig textur när man drog med fingret och det kändes som trä. I bil nr 2 så var det annorlunda, där var det knappt någon textur och träet kändes mer som plast. En så stor skillnad på två produktionsbilar borde det inte vara.

Även ratten är inklädd i fejkläder. Den helsvarta känns inte lika bra som den tvåfärgade. Knapparna är trevliga, man känner att man trycker och får feedback tillbaka. Det som saknas är möjligheten att justera avstånd för den adaptiva farthållaren, det ska bilen ta hand om helt själv. Vi såg ett liknande upplägg i EX30 men där gick det att justera i skärmen, i EX90 går det inte alls. Det är bilen som bestämmer fullständigt.

Det noters att Volvo inte alls pratar lika mycket om hållbarhet under denna provkörning som man valde att göra under EX30. Det är inte fokuset för EX90 även om det verkar vara det i interiören. Det hade verkligen inte skadat om det fanns ett alternativ likt Polestar 3, där man kan välja bra läder, läder som kommer från certifierade gårdar där djuren haft det bra.

Under eventet användes XC90 för att skjutsa runt oss och den har en tydligare premiumkänsla än EX90, det går inte att komma ifrån. En sådan enkel sak som solgardin som finns i XC90 är helt borta i EX90. Materialval och känsla är bättre i XC90 än EX90, man har sparat in men priset är högre. ”Elbilar är dyrare” gäller i högsta grad här.

Infotainmentsystemet känns rappt men bökigt

Interiören må vara avskalad men det finns två skärmar. En förarskärm där du kan se navigation, ADAS-vy med övrig trafik eller bara en svart och enkel skärm som visar det viktiga. Skärmen är liten och känns lagom stor för behovet, det är skönt att den finns.

I mitten finns även en stor skärm, den är på nästan 15” och är stående. Här kör Volvo med Google Built-in, eller Android Automotive som det kallades förr i tiden. Det betyder att vi har Google Maps som navigationssystem, vi har Google Play store där vi kan ladda ner appar som Spotify, YouTube, Vivaldi web browser och mycket annat. Helt klart den bästa lösningen i en bil i mitt tycke.

Utseendet känns tydligt igen från EX30 med kategorier och undermenyer och ”visa mer”-menyer. Det är ett otroligt svårt system att navigera runt i och känns rörigt. Många inställningar som man kan vilja göra under körning ligger djupt begravda i skärmen och har en tendens att bli direkt trafikfarliga.

Ta en sådan sak som rattens styvhet eller justering av luftfjädringen. Det krävs flera tryck genom olika menyer och ”Visa mer”-menyer (på riktigt, måste vara bland det dummaste jag sett) för att nå. Gissningsvis har de som designat systemet suttit på ett kontor och tyckt det ena och det andra istället för att köra bilen.

En annan sak är hundläge eller campingläge. Bilen har en sensor som känner av om det finns personer eller djur i bilen och låter då AC vara igång. Men om jag t.ex vill sova i bilen eller lämna min hund så vill jag låsa bilen. Då behöver jag gå in i någon undermeny för att stänga av larmet samt sätta på komfortläget och dessutom är förarskärmen aktiv. En enkel knapp för att aktivera ett hundläge eller campingläge hade varit smidigt.

Däremot känns det rappt och det händer saker direkt när man trycker på skärmen. Jag upplever heller inte att det finns massor med buggar som förstör vilket är skönt att se. Det ska ju dock sägas att man inte hinner med alltför mycket under 6-7h körning.

Trädekor som känns sådär. / Foto: Christoffer Gullin

Fin, mjuk körning – Perfekt för sitt kundsegment

Volvo EX90 är inte en bil som ska köras aktivt, den ska ligga på vägen och lägga mil bakom sig. Det kommer den göra helt fantastiskt. Bilen är otroligt tyst och även fast testbilen hade 295/35R22 bak och 265/40R22 fram, vilket är riktigt stort, så kändes det inte alls. Visst var det på amerikanska vägar men jag tror nog det kommer märkas även i Sverige.

Den är också lugn, det finns inga ryck eller kraftiga kickar när man tar gasen i botten. Det är som att bilen inte ger full effekt från stillastående utan först när man kommit upp i fart. Volvo förnekade detta men hur som helst så blev var det mer att man gled iväg än kastades bakåt. Bilen gör 0–100 på 4,9 sekunder i Performance-utförande så det bär på bra men det märker man först när man fokuserar på hastighetsmätaren. Man blir snabbt fartblind i bilen.

Det finns en kort paus när man står stilla till att bilen börjar röra på sig. Man hinner tänka ”kanske mer kraft” så man trycker lite till på pedalen och när bilen börjar rulla så går det mycket fortare än man tänkt, förhoppningsvis kan man få bort det innan kundleverans.

Polestar 3 gjorde sig snabbt känd som en körglad SUV tack vare sin torque vectoring-teknik som även EX90 har. Det gör att den känns mycket lättare i kurvor än vad den faktiskt är, man trollar bort fysiken på något vis, precis som i Polestar. EX90 känns trygg på vägen och även när man kommer in i kurvan i högre hastighet än normalt så är bilen med.

Men i slutändan är den inte tänkt att vara lika sportig som Polestar och med en Polestar 3 hade man kunnat ta kurvan än snabbare. Det känns ändå rimligt att EX90 inte fokuserar på det men ändå klarar av mer än vad man först trott.

Slutligen

Det är lätt att ösa beröm över Volvo EX90 för sin körduglighet och komfort, det är bilens starka sidor. I kupén dock så lyckas inte Volvo övertyga mig om att bilen är deras flaggskepp och dyraste premiumbil, känslan finns inte där. Mjukvaran har man bestämt sig för att undermenyer är bra och det är synd för det gör hela systemet svårare att navigera runt i, framförallt när man kör. Bilen har ju stöd för OTA (Over The Air)-uppdateringar och Volvo är generellt duktiga på att komma med uppdateringar också, så kanske kan det bli bättre under tidens gång.

Det finns mycket mer man kan säga om EX90 om man börjar gå in på detaljer. Bilens LiDAR, core computing, de unika strålkastarna som delar sig eller de saknade funktionerna vid lansering men det ska få sin tid även det. I en första provkörning av Volvo EX90 så sätter jag mig på flyger tillbaka till Sverige, rätt nöjd ändå. Jag ser fram emot att köra många mil med den pressbil jag redan anmält intresse för, för det är ändå det som EX90 gör allra bäst.