I veckans avsnitt av Elbilsveckan pratar jag, Christoffer Gullin, och Peter Esse om de senaste nyheterna inom elbilsmarknaden. Det blir en mix av laddningserbjudanden, Volvos förändringar, nya bilmodeller och intressanta privatleasingalternativ. Vi går igenom vad som händer med Teslas erbjudande om gratis laddning, Mercedes laddkrediter på 15 000 kronor, och utmaningarna med hemmaladdning i lägenheter och samfälligheter. Dessutom diskuterar vi Kia EV9 och EV6, samt de mest prisvärda privatleasingerbjudandena just nu.
Introduktion och laddningserbjudanden
Vi inleder med en genomgång av aktuella laddningserbjudanden. Mercedes erbjuder just nu 15 000 kronor i laddkrediter som kan användas i deras nätverk. Tesla har tidigare lockat kunder med gratis laddning under ett år, men vad innebär det egentligen för elbilsägare? Vi pratar om hur dessa erbjudanden påverkar både befintliga och potentiella elbilsköpare.
Volvo och framtida utvecklingar
Volvo har beslutat att lägga ner sin On Demand-tjänst och även avveckla Care by Volvo. Vi diskuterar vad det betyder för kunderna och hur Volvo nu positionerar sig på marknaden. Efter att ha experimenterat med abonnemangstjänster verkar de vara på väg tillbaka till en mer traditionell försäljningsmodell via återförsäljare.
Kia EV9 och EV6 – prissättning och nyheter
Vi går igenom prissättningen av Kia EV9, där bakhjulsdrivna versionen hamnar under 700 000 kronor. Samtidigt får Kia EV6 en uppdatering med nya batterialternativ och justerade priser. Vi pratar om vad som förändrats och hur Kia fortsätter att konkurrera i elbilssegmentet.
Prisvärda privatleasing-alternativ
Privatleasing blir alltmer populärt och just nu finns flera förmånliga erbjudanden. Volkswagen ID.3 Pure går att leasa från 2 900 kronor i månaden, MG5 från 2 299 kronor och Renault Scenic från 4 990 kronor. Vi går igenom vilka utrustningsnivåer som ingår och vilka tillval som kan vara värda att tänka på.
Som alltid bjuder vi på analyser, intryck och diskussioner från elbilsvärlden. Häng med i veckans avsnitt av Elbilsveckan!
Observera: Inbäddat material från externa källor omfattas inte av Elbilsmagasinets utgivningsbevis.