Följ Elbilsmagasinet på sociala medier

Cupra Raval provkörd innan lansering – Hård och sportig

2025-11-28

Cupra är inte bara först ut med sin nya småbil, de är också först ut med provkörningen. På fabriken i Martorell utanför Barcelona har utvald media fått köra den helt nya Cupra Raval som kommer dela komponenter med kommande Volkswagen ID.Polo och Skoda Epiq. Cupra vill sticka ut med sina köregenskaper och använde förproduktionsexemplar av Raval VZ under körningen.

MEB+ är den stora nyheten från Volkswagenkoncernen under 2026. Plattformen är en vidareutveckling av den större MEB och framtagen för mindre bilar med lägre pris. I maj får vi se den färdiga ID.Polo från Volkswagen och lite senare kommer Epiq från Skoda. Cupra är däremot först ut och visade upp Raval redan i slutet av februari under ett pressevent vid fabriken i Martorell, där bilarna också ska byggas.

YouTube player
*Observera: Inbäddat material från externa källor omfattas inte av Elbilsmagasinets utgivningsbevis

Cupra Raval är 4,05 meter lång med en hjulbas på 2,6 meter. Man var dock inte särskilt sugna på att visa upp bagage eller baksäte, så hur mycket plats som finns där får vi återkomma till senare. Vikten var inte helt offentlig men runt 1 500 kilo nämndes, vilket kan vara lovande för bilens storlek.

Specifikationer var man fortsatt försiktiga med, men Cupra berättade om tre versioner och delar av utrustningen. Det handlar om Dynamic och Dynamic Plus som får en motor på 155 kilowatt, 210 hästkrafter, och ett vridmoment på 290 newtonmeter. Räckvidden uppskattas till runt 450 kilometer. Hur stort batteriet är och hur laddningen ser ut återstår att se.

Vill man ha mer effekt finns Raval VZ. Toppversionen har 166 kilowatt, 226 hästkrafter, och räckvidden uppskattas till runt 400 kilometer. VZ får också ett sportchassi som är 15 millimeter lägre än standardversionen av MEB+. Den får möjlighet att stänga av ESC helt och en elektroniskt styrd slirdifferential. Eftersom man använder Volkswagens DCC, Dynamic Chassis Control, får man adaptiva dämpare som anpassar bilen efter körläget.

En nyhet från Cupra är det nya One-Box-bromssystemet. Systemet ska kunna kombinera regenerativ bromsning med mekaniska bromsar utan att föraren märker någon skillnad i pedalresponsen. Det nya B-läget ska även gå hela vägen ner till 0 kilometer i timmen och dessutom har man numera skivbromsar bak.

Interiören var täckt och man fick inte fotografera eller filma insidan. Det enda som syntes var ratten, skärmarna och en del av dörrsidan. På ratten finns inte längre någon touchyta utan nu riktiga knappar och två scrollhjul. Scrollhjulen sitter bra för tummarna och ger fin feedback medan knapparna påminde mer om dem i Kia och Hyundai. De ser ut att klicka tydligt men gör det inte.

Så är Cupra Raval att köra

Eventet hölls för att visa upp kördynamiken eftersom Cupra menar att den delen är klar och redo att visas. Tre maskerade bilar stod parkerade utanför eventsalen, en för varje journalist och ingenjör, och körningen tog cirka trettio minuter. Versionen som kördes var Raval VZ och vägarna var typiska spanska bergsvägar med många kurvor och backar, perfekt för att snabbt få en första uppfattning om bilens karaktär.

Det fanns fyra körlägen att välja mellan. Ett räckviddsläge där maxeffekten var 70 procent, ett komfortläge, ett performance-läge där effekten var 85 procent och sist Cupra-läget som gav 100 procent. Samtliga lägen justerade hårdheten i ratten, gasresponsen och dämparna som blev styvare i de sportigare lägena.

Bilen hade ett syntetiskt motorljud som Cupra tagit fram för de nya modellerna. Ljudet är mer realistiskt än tidigare och i lägre farter hörs ett dovt mullrande. Vid hårdare acceleration blev det mer artificiellt och kunde förstöra känslan man fick i låga hastigheter. Performance och Cupra-lägena förstärkte ljudet medan de andra två höll en lägre volym.

Cupra har utvecklat en mer progressiv styrning. Den kändes mer direkt än tidigare MEB-bilar och var följsam på ett positivt sätt. Det man saknade var lite mer feedback från vägen, något som Ford lyckats bra med i sin Puma Gen-e.

En liten bil med kort hjulbas kommer alltid vara hoppigare och stötigare eftersom vibrationerna inte kan spridas ut lika mycket, och kombinerar man detta med sportchassi som i VZ blir bilen stötig. Trots adaptiva dämpare är det hårt och man känner av brunnslock, vägbulor och ojämnheter i staden.

På kurviga landsvägar blev detta mer uppskattat. Bilen kränger inte och känns stabil även i högre farter. Chassit är styvt och hjälper bilen genom kurvorna. Cupra vill att Raval ska handla om dynamisk körning och med det målet har man lyckats bra.

ID.Polo är den som blir intressant för svensk del

I Sverige har Cupra ett problem. Många tror att märket är kinesiskt och när man berättar att det kommer från Seat imponerar det sällan. Småbilar är ingen stor marknad här och sportigare småbilar är ännu mindre. Därför lär inte Raval bli någon succé i Sverige. Däremot har den större potential i södra Europa, bilen är trots allt utvecklad i Spanien.

I Sverige är det snarare ID.Polo, syskonbilen till Raval, som blir intressant. Många svenskar har en relation till Polo och den har länge varit en populär andrabil. ID.Polo kommer under våren 2026 och frågan om hur den är att köra får vi sannolikt svar på långt innan lanseringen.

Christoffer Gullin

Sedan 2021 har Christoffer skrivit om, filmat om och pratat om elbilar och allt runt omkring. Intresset är enormt för elbilar i Sverige och ju fler som förstår konceptet, desto fler elbilar på vägen. Christoffer vill vara med i den omställningen och Elbilsmagasinet är hans sätt att göra det på. Självklart åker Christoffer elbil, en gul BMW i4 M50.

Lämna en kommentar