Elbilarna med 800V-system på svenska marknaden idag

Även om elbilar är bra på mycket så är den krassa sanningen att det tar längre tid att tanka. Det behöver inte vara något dåligt men för vissa är det ett problem och att snabba på laddningen är en del av teknikutvecklingen för många elbilstillverkare. 800 volt-system är ett sätt att få in mer effekt på kortare tid men vilka bilar har tekniken idag?

Nedan elbilar kan du köpa I Sverige idag. Det betyder att det kan finnas andra bilmodeller på andra marknader som erbjuder 800V men eftersom denna är en svensk sida för Sverige så har jag valt att hålla mig inom landsgränsen.

Vad är ett 800 volt-system?

Nästan alla elbilar använder sig av ett 400V-system idag. Vid laddning så är det spänningen (V) och strömstyrkan (A) som bestämmer effekten genom att gångra den. CCS-standarden har en maximal strömstyrka på 500A enligt standarden vilket begränsar effekten till runt 200 kW (400V*500A = 200 kW).

För att kunna ladda snabbare så kan en biltillverkare bygga en bil med 800V istället och på vis öka effekten till 400 kW I teorin. Det finns andra begränsningar när man börjar nå den nivån men det är så en del tillverkare når laddhastigheter på 250-300 kW eller mer.

En fördel med 800V är att genom att ha en högre spänning kan man ha en lägre strömstyrka för att nå samma effekt. En högre strömstyrka avger mer värme så kan man hålla den nere är det fördelaktigt. Med lägre värmeförluster kan man också ha tunnare kablar som spar både kostnad och vikt.

Xpeng G9 kan komma upp i smått galna 320 kW med hjälp av sitt 800V-system

Nackdelarna med ett 800V-system

En nackdel med 800V-system är att de kräver speciella laddare för att utnyttja sin fulla potential. På många laddstationer, särskilt äldre, finns bara stöd för 400V, vilket innebär att laddningstiden blir lika lång som för en bil med lägre spänning. Det gör att fördelarna med 800V-systemet försvinner om infrastrukturen inte hänger med.

Dessutom är teknologin dyrare att tillverka och kräver mer avancerade komponenter i både bilen och laddstationerna. Det kan innebära att bilen kostar mer att köpa in.

Porsche Taycan

Porsche var först ut med 800V-teknik och har även hunnit med att uppdatera modellen och idag kan Taycan laddas I upp till 320 kW vilket är bland den högsta siffran som uppnås bland elbilar idag. Porsche Taycan har en räckvidd mellan XX km och XX km enligt WLTP och kan vara den perfekta GT-bilen just pga. Lång räckvidd och snabb laddning.

Audi e-tron GT

En som inte vill vara sämre än Audi e-tron GT, en bil som är nära släkt med Porsche Taycan. Bilarna delar plattform och även e-tron GT har uppdaterats till den snabbare laddningen.

Kia EV6 & EV9

Kia var en av de första bilarna med 800V-teknik som inte kostade över miljonen. Ett starkt argument för att köpa en Kia EV6 har alltid varit att den kan ladda 10-80% på 18 minuter. Nyligen uppdaterades EV6 med ett större batteri men man har valt att justera laddkurvan så att bilen nu kan ta emot upp till 258 kW och därmed fortsatt ladda 10-80% på endast 18 minuter.

Även storebror Kia EV9 har ett 800V-system men kan endast ladda I 210 kW fast den har ett större batteri på 99,6 kWh. Det gör att det tar längre tid att ladda EV9 men vi pratar om 2 minuter. 10-80% ska ta 20 minuter och det gör det kan jag säga efter att ha testat själv.

Hyundai Ioniq 5 & Ioniq 6

När släkt med Kia är Hyundai Ioniq 5 och 6 då bilarna bygger på samma plattform som Kia (Kia ägs av Hyundai). Precis som med EV6 har Hyundai Ioni 5 fått en liknande uppgradering med ett större batteri och en snabbare laddning. Ioniq 6 har ännu inte uppdaterats utan ligger kvar på XXX kW och det mindre batteriet på 77 kWh.

Audi Q6 & A6 e-tron

Audis nya plattform PPE, Premium Platform Electric, är byggd med 800V-teknik. Här har man också lyckats lösa en del av problemet med 800V, att man laddar långsamt på 400V-laddare. Genom att man delar upp batteripacket I två delar så får man ändå till 135 kW på en 400V-laddare vilket får anses respektablet.

Men när man laddar på en kompatibel laddare så är maxeffekten 270 kW och 10-80% ska kunna göras på 21 minuter, vilket också är bekräftat. Genom att erbjuda detta på både Q6 e-tron och A6 e-tron kan Audi erbjuda två lockande bilmodeller I varsitt segment som erbjuder snabb laddning.

Porsche Macan

Porsche Macan är även den byggd på PPE-plattformen då Audi och Porsche har utvecklat den tillsammans. Det gör att även Macan kan ladda 10-80% på 21 minuter och maxar 270 kW vid en kompatibel snabbladdare.

Xpeng G6 & G9

När Xpeng lanserade G9 2023 så var en av nyheterna just 800V-teknik. G9an seglade snabbt upp till att bli en riktig laddkung och jag har själv sett 317 kW vid laddaren med den bilen. 10-80% tar 20 minuter vilket inte är illa för att fylla ett 100 kWh-batteri.

Även lillebror Xpeng G6 som hade premiär under 2024 är byggd på samma plattform och fick 800V-tekniken. Det är dock inga hastigheter över 300 kW men enligt specifikation ska den kunna ta 270 kW även om jag själv bara sett runt 250 kW. Det spelar dock ingen roll för jag gjorde ändå 10-8% på 20 minuter. Xpeng G6 är idag den billigaste bilen med 800V-teknik och börjar på 530 000 kr.

Kommande elbilar med 800 volt

Tekniken med 800V är fortfarande inte så vanlig men kommer bli allt vanligare. Det finns flera bekräftade och rykten om 800V I kommande bilar och här är några.

Hyundai Ioniq 9

Under 2025 kommer Hyundai med sin 7-sitsiga elbil Ioniq 9. Den bygger på samma plattform som övriga Ioniq-modeller och kommer alltså erbjuda 800V även den. Då batteriet är på 110,3 kWh så kommer det 10-80% ta 24 minuter enligt Hyundai. Någon maxeffekt har inte annonserats men gissningsvis ligger den runt 240 kW.

Mercedes CLA

Under 2025 förväntas Mercedes CLA visas upp, en helt ny elbilsgeneration från Mercedes byggd på en ny plattform. Det är mycket ny teknik som ska introduceras och en av dessa är just 800V-system. Vi kan även förvänta oss en rejäl räckvidd då Mercedes fokuserar hårt på effektivitet.

 Mercedes EQE & EQS

Efter att CLA har visats upp är det dax för övriga modeller från Mercedes, EQE och EQS, att förnyas. Under 2026 förväntas Mercedes visa upp nya versioner av dessa med både nytt utseende och uppgraderad teknik, en av dessa säga vara 800V. Det är dock inte bekräftat.

Polestar 5 & 6

Polestar gör sig redo för att lansera sitt nya flaggskepp Polestar 5 och under 2025 är det tanken att täcket ska åka av. Polestar har redan bekräftat att bilen kommer ha ett 800V-system och man har även publicerat en video där vi får se en proptyp av Polestar 5 ladda 10-80% på endast 10 minuter. Om det blir så även I produktionsbilen återstår att se.

BMW iX3 och i3

Under 2025 kommer även BMW med en helt ny generation elbilar, idag kallad Neue Klasse. Först ut är BMW iX3 2025 och under 2026 förväntas vi få se en BMW i3 men inte I formen utav den nuvarande i3 utan en 3-serie sedan och sedan en touring. BMW Neue Klasse byggs med ett 800V-system och förväntas leverera snabb laddning om omkring 20 minuter.

Vi kommer antagligen få se fler elbilar på 800V-systemet under 2025 än vad som annonserats I skrivande stund men trenden är tydlig: 800 volt är här för att stanna.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *