Följ Elbilsmagasinet på sociala medier

Elbilsrea på privatleasing – Från 2 495 kr/mån

2025-06-07

Det är dags för slutspurt nu sista månaden i kvartal två. Siffrorna ska upp och alla vill sälja så mycket elbilar som möjligt. För att lyckas har flera tillverkare passat på att köra erbjudanden på privatleasing, som är vägen in i livet för privatpersoner. Det är dags att se över ett par av dessa erbjudanden i elbilsrean som pågår.

Alla tillverkare rapporterar siffror baserat på per kvartal samt helår. Därför är sista månaden i varje kvartal extra viktig då det handlar om att få iväg så många bilar som möjligt och se till att man kan visa upp en så fin statistik som möjligt. Detta görs ofta med olika typer av erbjudanden.

Enligt Volkswagen Finans, som rapporterar varje kvartal om finansieringen på nya bilar, väljer 44% av privatpersoner att privatleasa sin nya bil. För elbilar specifikt är siffran så hög som 63%, ett tydligt tecken på att kunder inte är beredda att betala de kontantpriser som står på prislappen av elbilar.

Därför är det inte konstigt att det är just privatleasing som många tillverkare nu fokuserar på och kommer med olika typer av erbjudanden. Visst handlar det om de klassiska bilarna som Volvo EX40 (från 5 990 kr/mån), Volkswagen ID.4 (från 4 995 kr/mån) eller Skoda Enyaq (från 5 395 kr/mån) men det finns också ett par guldkorn som varit än mer aggressiva och du kan idag hitta en elbil för så lite som 2 495 kr/månaden.

Kom ihåg attdet enda som brukar ingå i privatleasing idag är, förutom bilen, service. Det betyder att du behöver själv stå för försäkring, vinterdäck och skatt (som förvisso är enbart 360 kr/år för elbilar). Räkna med runt en tusenlapp till för dessa kostnader per månad så har du en mer vettig bild av vad det faktiskt kommer kosta dig.

Till sist, privatleasing kan vara smidigt utan krav på kontantinsats och man får en helt ny bil men det kan också innebära risker. Man binder upp sig under en längre period och det kan vara svårt att ta sig ur dessa avtal, eller i alla fall väldigt dyrt. Kontrakten är inte till kundens fördel och det finns inget konsumentskydd för privatleasing idag. Räntor kan stiga vilket ger högre månadskostnader och skador på bilen som inte räknas som normalt kan bli dyrt att reparera.

Nissan Townstar Electric – Från 2 495 kronor/månad

Nissan Townstar Electric är egentligen ingen elbil utan räknas som en lätt lastbil som du får köra på B-kort. Bilen erbjuder två säten samt ett stort skåp, perfekt för att lasta in diverse skräp i och dessutom får den dra 1 500 kg. Batteriet är på 45 kWh med en WLTP på 291 km, inget monster till räckvidd kanske men hur långt har man till återvinningen egentligen?

Nissan Townstar Electric går just nu att få från 2 495 kr/mån, då ingår 1000 mil samt service. Utöver det behövs försäkring där det för mig landade på 692 kr/mån. Siffran är hög eftersom en lätt lastbil inte har vagnskadegaranti utan kräver helförsäkring från dag ett. Vinterdäck blev hos en däckhandlare online 14 536 kr med däck, fälg samt TPMS. Eftersom denna uppsättning inte kommer gå helt förlorad under dessa tre år så räknar jag med 30% restvärde och totalkostnaden blir då 10 175 kr över tre år. Sist har vi även skatt på 360 kr.

Nissan Townstar ElectricKostnad
Privatleasing2 495 kronor/månad
Startavgift995 kronor
Försäkring692 kronor/månad
Vinterhjul283 kronor/månad
Skatt360 kronor/år
Totalkostnad över 3 år126 028 kronor
Månadskostnad3 501 kronor
Kostnad per mil42 kronor

MG5 – Från 2 995 kr/månad

MG5 har funnits ett tag nu och rykten säger att den kommer förnyas under 2025 vilket betyder att MG behöver bli av med lagerbilarna. Det gör man enklast genom att rea ut bilen för 2 995 kr/månad på privatleasing med 1000 mil/år samt service. Bilen är en kombi på 4,6 meter med ett batteri på 57 kWh och en WLTP på 380 km. Bagaget är på respektabla 479 liter och på dragkroken är det 500 kg som får hängas på om man har en sådan.

Försäkringen blir endast 348 kr/månad då det räcker med halvförsäkring. MG5 använder sig av 16-tumshjul vilket blir billigt, endast 13 800 kronor. Räkna bort 30% så har du en kostnad på 9 660 kronor fördelat på tre år eller 36 månader. Skatten är återigen 360 kr/år.  

MG5 ElectricKostnad
Privatleasing2 995 kronor/månad
Startavgift995 kronor
Försäkring348 kronor/månad
Vinterhjul268 kronor/månad
Skatt360 kronor/år
Totalkostnad över 3 år131 104 kronor
Månadskostnad3 642 kronor
Kostnad per mil44 kronor

MG ZS EV – Från 2 995 kr/mån

MG ZS EV kommer uppdateras under året, det är bekräftat och situationen blir alltså precis som med MG5. MG ZS EV är en SUV med något större batteri på 68 kWh och en räckvidd på 440 km enligt WLTP. Bagaget är något mindre på 448 liter, detta då bilen är nästan 30 centimeter kortare vilket också ger ett sämre baksäte.

Försäkringen är något billigare på MG ZS EV och landar på 337 kr/mån, vinterhjulen är densamma som MG5, alltså 9 660 kronor fördelat på tre år.

MG ZS EVKostnad
Privatleasing2 995 kronor/månad
Startavgift995 kronor
Försäkring337 kronor/månad
Vinterhjul268 kronor/månad
Skatt360 kronor/år
Totalkostnad över 3 år130 708 kronor
Månadskostnad3 631 kronor
Kostnad per mil44 kronor

Mini Cooper E – Från 3 195 kr/mån

Nya Mini Cooper E, en av de roligaste elbilarna att köra som finns på marknaden just nu, finns att få från 3 195 kr/mån. Bilen har ett batteri på 37 kWh och en WLTP på 300 km så det är mer av en stadsbil/pendlarbil men oj vilken bil. Du kommer till kontoret med ett flin i ansiktet, se bara till att ta vägen med de extra kurvorna.

Försäklringen kostar 341 kr/mån medan vinterhjulen kostar 14 476 kr och med ett restvärde på 30% så blir kostnaden över tre år totalt 10 133 kronor, eller 281 kr/mån. Skatten ligger på 360 kronor per år.

Mini Cooper EKostnad
Privatleasing3 195 kronor/månad
Startavgift0 kronor
Försäkring341 kronor/månad
Vinterhjul281 kronor/månad
Skatt360 kronor/år
Totalkostnad över 3 år138 492 kronor
Månadskostnad3 847 kronor
Kostnad per mil46 kronor

Skoda Elroq 50 – Från 3 745 kr/mån

Behöver man en större bil till familjen men inte är i behov av räckvidden kan man just nu hitta Skoda Elroq 50 från 3 745 kr/mån. Bilen är 4,49 meter lång med ett batteri på 52 kWh och en WLTP på 371 km. Bagaget är rymligt på 470 liter och den får dra 1000 kg på dragkroken som är standard.

Däremot har Skoda valt att ha rätt stora däck och kör man med 19-tumshjul även på vinterdäck kommer däckkostnaden också att öka, 20 456 kronor totalt. Dock så räknar vi med 30% i restvärde och totalsumman över tre år blir då 14 319 kronor, eller 398 kronor/månad. Försäkringen ligger på 340 kronor/månad medan skatten förblir 360 kronor/år.

Skoda Elroq 50Kostnad
Privatleasing3 745 kronor/månad
Startavgift0 kronor
Försäkring340 kronor/månad
Vinterhjul398 kronor/månad
Skatt360 kronor/år
Totalkostnad över 3 år162 468 kronor
Månadskostnad4 513 kronor
Kostnad per mil54 kronor

Volvo EX30 SMEX Core – Från 3 995 kr/mån

Volvo EX30 har blivit en populär elbil och synts ofta på våra svenska vägar nu för tiden. Volvo har haft flera kampanjer på privatleasing och just nu kan man få EX30 Single Motor Extended Range med utrustningen Core från 3 995 kr/mån. Det är versionen med det stora batteriet på 64 kWh och en WLTP på hela 479 km, alltså längst bland bilarna i denna lista.

Även Volvo har valt att köra med större hjul vilket gör att däckkontot går upp. På EX30 sitter 18-tumshjul och totalkostnaden ligger på 18 612 kronor men med 30% restvärde blir kostnaden över tre år endast 13 028 kronor. Försäkringen landar på 361 kronor/månad och skatten är 360 kronor/år.

Volvo SMEX CoreKostnad
Privatleasing3 995 kronor/månad
Startavgift0 kronor
Försäkring361 kronor/månad
Vinterhjul362 kronor/månad
Skatt360 kronor/år
Totalkostnad över 3 år170 928 kronor
Månadskostnad4 748 kronor
Kostnad per mil57 kronor

Christoffer Gullin

Sedan 2021 har Christoffer skrivit om, filmat om och pratat om elbilar och allt runt omkring. Intresset är enormt för elbilar i Sverige och ju fler som förstår konceptet, desto fler elbilar på vägen. Christoffer vill vara med i den omställningen och Elbilsmagasinet är hans sätt att göra det på. Självklart åker Christoffer elbil, en gul BMW i4 M50.

Lämna en kommentar