Följ Elbilsmagasinet på sociala medier

Volvo EX90 är en tuff brud i lyxförpackning

2025-04-18

I november 2022 så visade Volvo upp helelektriska EX90 för första gången. Sen hände inget och sen hände inget igen men till slut, i december 2024, fick den första kunden sin bil. År av mjukvaruproblem ska vara över och kvar finns den mest avancerade, lyxiga och komfortabla Volvon hittills.

Möt Ewa. Hon är en bastant dam på 2,86 ton… i tjänstevikt. När Volvo visade upp nya EX90 och släppte specifikationerna så var det många som höjde på ögonbrynen gällande just vikten. Det är förvisso en 5,04 meter lång, 7-sitsig elbil med ett batteri på 111 kilowattimmar och den fullutrustade version som står framför mig idag har allt du kan tänka dig och antagligen lite till, men ändå.

Volvo EX90 är först ut med vad Volvo kallar för Core Computing. Det betyder att man har ett kraftfullt datorsystem som sköter allt i bilen istället för flera smådatorer som är det traditionella sättet. Detta ska göra systemet snabbare, smartare, billigare, pålitligare och enklare att uppdatera, bara fördelar som ni hör. Problemet är att det är svårt, riktigt svårt och det kräver en helt annan kunskap i utvecklingen av en bil.

Det är här som förseningen varit. Hårdvaran har funnits länge och bilarna har rullat av bandet i Charleston, USA, sedan juni 2024 men mjukvaran till bilarna har inte varit redo. Det har tagit sådan tid att processorerna i bilen hunnit blivit gamla och Volvo har annonserat ut att alla EX90 kommer kallas in på service för att få nya processorer, gratis för kunderna. Vad detta kostar Volvo kan man bara spekulera i.

En anledning till att EX90 är så avancerad är självkörning. Precis som Tesla tror Volvo att självkörning är framtiden och EX90 är förberedd på flera sätt. På ratten finns två ikoner med en ratt och ett A på. Dessa ska lysa upp när bilen kör själv för göra föraren medveten om att systemet är aktivt. Det som kanske syns mest dock är sensorn på taket, en lidar.

Den skjuter laserpulsar som kan hjälper bilen att se upp till 250 meter framåt och på så vis snabbt få en varning om eventuella hinder. Det är en dyr teknik men finns som standard på alla Volvo EX90 och även kommande ES90 eftersom man tror att det är vägen att gå för självkörning till skillnad från Tesla som enbart använder kameror och kommer undan billigare.

Komfort på högsta nivå med teknik som underlättar kurvtagning

Det sitter också ny teknik under skalet och en av dessa är vridmomentfördelning som inte en ny teknik i sig men ny för Volvo. På bakaxeln vid den bakre motorn sitter ett tvåkopplingssystem som gör det möjligt att aktivt ge mer kraft till det yttre hjulet. Genom att göra det så hjälper man bilen att rotera runt en kurva eller liknande. I Volvo EX90 är inte fokus en sportig körning utan stabilitet och systemet används för att få en mer säker körning.

Det märks. Trots sin tunga vikt så känns bilen lättare när man gasar runt på små vägar och bilen känns stabil och trygg. Man behöver inte lägga i Performance-läget eller köra dynamiskt för att märka av hur tvåkopplingssystemet jobbar, bilen är följsam i alla lägen och hastigheter. Dessutom har EX90 en fin styrning som känns bra och exakt vilket förhöjer känslan av att vara i kontroll.

Komforten på långresor är dock det som imponerar mest. Bilen är riktigt tyst och även fast testbilen har stora 22-tumsfälgar med däck som är 295 i bredd bak och 265 fram så är det bland den tystaste bil jag kört på svensk väg. Ligger vinden fel så blir det ett högt vindljud från backspegeln, det känns nästan som en feldesign då det låter mer än vanligt. Annars är det ett dovt vägljud det enda som hörs och normal samtalston räcker hela vägen bak till tredje raden.

Testbilen är utrustad med luftfjädring med dubbelkammare. Det känns klyschigt men det är som att sväva på moln. Bilen gör ett bra jobb med att gömma gropar och ojämnheter i asfalten och likaså att inte låta bilen gunga runt på vägbanan. Det finns ett fast läge som skapar mindre vibrationer i sätet men det är inget jag rekommenderar att man använder.

Större än Kia EV9 men innerutrymmet är sämre

En konkurrent som säkerligen sålt många bilar tack vare Volvos försening är Kia och deras modell EV9, också en 7-sätesbil men med en lägre prislapp och mindre fokus på lyx. Den är två centimeter kortare än EX90 men jämför man innerutrymmet känns EV9 något större. Jag är 180 cm lång och sitter bekvämt på alla tre rader i EV9 men i EX90 blir det tajt på sista raden. Nu kanske den inte är för vuxna men det är tydligt att Kia packat sin bil bättre än vad Volvo gjort.

Med alla rader uppfällda har du ett bagageutrymme på 315 liter i EX90 men om du fäller rad två och tre så får du 1 915 liter. Rad tre Kan fällas upp eller ner elektriskt med hjälp av knappar i bagaget. Det finns även en frunk under huven på 37 liter och den får dra 2 200 kg på dragkroken. Testbilen var en 7-sätes men det går också att få 6 säten utan extra kostnad om man föredrar en lite lyxigare andrarad.

Jämför inte interiörskvalité med XC90, då blir du besviken

Interiören är minimalistisk och erbjuder få fysiska knappar eller vred, endast ett större vred på mittkonsolen som sköter volymen, resten gömmer sig i en stor skärm i mitten av bilen. Systemet kör Android Automotive vilket är bra, det är ett system som känns igen från tidigare Volvo-bilar och man kan ladda ner egna appar och liknande om man önskar. Framför förare finns en mindre förarskärm samt HUD (Head-Up Display) som visar det viktigaste.

Det är gott om träfanér i bilen som även har en textur samt är också bakgrundsbelyst vilket skapar ett snyggt mönster. Andra material i kupén är plast och olika typer av tyg. Det känns helt okej men inte mer än så. Framförallt inte när man jämför med den nya XC90 som finns ute i Volvo-hallarna. Det blir tydligt att man har valt att fokusera mer på teknik än en hög premiumkänsla interiört i EX90 och om det är rätt eller fel prioritering har nog med att göra vad man tycker om självkörning.

Sammanfattningsvis…

Det märks åt vilket håll Volvo vill gå. Det är mer viktigt att få till självkörning och dyr teknik som imponerar än den perfekta premiumkänslan. Det märks att EX90 är i första hand en bil du ska åka i, inte nödvändigtvis köra.

Volvo har satsat stort på EX90 och det är ingen tvekan om att det just nu är det tuffaste och lyxigaste man har att erbjuda i sitt modellprogram. De kommer antagligen få alla bilar sålda utan större svårigheter och förhoppningsvis har man lärt sig core computing och kan istället bygga en perfekt EX60 under nästa år.

Faktaruta: Volvo EX90

  • Grundpris: 997 000 kronor
  • Elektrisk räckvidd: 620 kilometer
  • Motor: Fyrhjulsdrift på 300 kilowatt (405 hästkrafter) och 770 Nm vridmoment
  • Batteri: 111 kilowattimmar
  • Hemmaladdning: 11 kW 3-fas 16 Ampere
  • Snabbladdning: 250 kW (10–80% på 32 minuter)
  • Tjänstevikt: 2 860 kilogram
  • Längd/Bredd/höjd: 5,04 / 1,96 / 1,74 meter

Christoffer Gullin

Sedan 2021 har Christoffer skrivit om, filmat om och pratat om elbilar och allt runt omkring. Intresset är enormt för elbilar i Sverige och ju fler som förstår konceptet, desto fler elbilar på vägen. Christoffer vill vara med i den omställningen och Elbilsmagasinet är hans sätt att göra det på. Självklart åker Christoffer elbil, en gul BMW i4 M50.

Lämna en kommentar