Ford Puma Gen-e är Forden man vill ha mer av

På Bryssel Motor Show visar Ford upp sin nya elbil, Puma Gen-e, en småbil med enorm potential. Större bagage än många mellansuvar och teknik från sin egen utvecklingsavdelning och inte Volkswagens bådar gott, men priserna ser ut att kunna göra Puma utrotningshotad från start.

I USA gillar man stora bilar och F-150 har länge varit Fords mest populära bilmodell. I Europa är det annorlunda, här är det småbilar som gäller och naturligt är då att Ford Puma är den bäst säljande modellen hos Ford, faktiskt Storbritanniens mest sålda bil. Så när Ford nu släpper nya Puma Gen-e, en helelektrisk småbil med flera unika funktioner, så är det naturligt att man blir nyfiken.

Bilen är framtagen specifikt för Europa och delar stora drag med sin förbränningsmotorversion, man ser direkt att det är en Ford Puma. Elversionen har dock fått en täckt front och mustaschen från Mustang Mach-E gör en återkomst. Det ansiktet tillsammans med en i övrigt liten kaross på endast 4,21 meter gör att Puma Gen-e ser otroligt gullig ut. Man vill bara stoppa ner den i fickan och ta med sig hem.

Puma Gen-e är framhjulsdriven med en motor på 125 kW (168 hk) och ett batteri på 43 kWh. Det ska ge en räckvidd på 376 km, vilket igen gör bilen till en stadsbil även om effekten känns hög, kanske kan den bli rolig på småvägarna?

För laddning är det 11 kW som gäller och vill man snabbladda är det 100 kW som mest med en tid på endast 23 minuter mellan 10–80 %. Det gör Puma Gen-e till en av de elbilar som laddar snabbast med 400V-arkitektur.

Ett bagage på smått surrealistiska 523 liter. I en liten bil?!

När en bil är 4,21 meter lång så räknar man inte med ett stort bagage, men Ford har visat att det går. Genom att man har motorn i fram så har man lyckats ha ett bagage ner till bottenplattan och får därför ut 523 liter totalt. Du har det vanliga golvet i rimlig höjd men utrymmet under kallar man för Gigabox och här ryms ca 120 liter som man får räkna in i VDA-måttet. Det finns alltså gott om plats för golfbags eller hockeytrunkar.

Det finns också en frunk under huven men den är inte stor. Det räcker till att lägga laddkabeln, men sen är det i princip fullt. Med tanke på längden på huven så känns det inte helt orimligt.

I baksätet blir det mer uppenbart hur liten bilen är. Det är svårt att få plats när förarstolen är inställd som jag vill ha den (180 cm lång). Det känns som att Ford valt att prioritera bagaget och då får baksätet lida. Det verkar också saknas ventilationsutblås för baksätet, vilket är en klar nackdel.

Materialmässigt känns det som en budgetbil. Det är mycket hårdplast, men det ljusa tyget i taket hjälper till att lätta upp stämningen. Utställningsbilen är också utrustad med ett panoramatak som hjälper till att släppa in ljus i bilen.

Även i framsätet får man känslan av att det är en billig bil. Ratten är tack och lov i Ford-skrud och erbjuder fysiska knappar precis som flera andra funktioner i bilen. Det känns som att gå tillbaka lite och det säger jag som något positivt, alla bilar behöver inte ha en stor skärm i mitten.

Kan den leva upp till förväntningarna? Priset känns inte helt rätt

Ford Puma är en bil som ofta fått komplimanger för sina fina köregenskaper, och Ford har lovat att även Gen-e ska erbjuda liknande egenskaper. Det återstår att se då ingen än så länge har fått köra bilen, även om det lär ske innan sommaren gissningsvis. Det har också ryktats om en ST-version, en sportigare version, och det vore nog inte jättetråkigt.

Som vanligt handlar det om priset dock. Vi har inte fått svenska priser på Puma Gen-e än, men i Storbritannien har priset dykt upp och där kostar den XXX, vilket skulle bli ca 400 000 kr med moms här i Sverige. Det känns för mycket, man behöver komma ner lägre, närmare 300 000 kr. Det återstår att se om man lyckas med det. Ford Puma har aldrig sålt riktigt bra i Sverige, så man kanske inte räknar med volymer och sätter då ett pris därefter.

Vad tycker du om nya Ford Puma Gen-e?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *