Maxus eTerron 9 är pickupen som drar 3,5 ton

På Bryssel Motor Show visade Maxus upp sin nya pickup, den som erbjuder det vi väntat på. Även om vi tidigare har sett bilder och specifikationer så var detta första fysiska mötet med den fyrhjulsdrivna elpickupen. Flera smarta lösningar, komfort och praktikalitet gör att Maxus hoppas på succé.

Maxus eTerron 9 är en elektrisk pickup. En riktig pickup alltså, med fyrhjulsdrift och bra dragvikt, ingen sån där bakhjulsdriven historia som nuvarande Maxus T90EV är. eTerron 9 är 5,5 meter lång, erbjuder ett rymligt baksäte samt en större bädd.

Batteriet är på 102 kWh och av typen LFP, vilket betyder att 80 %-gränsen inte är lika viktig. Den har dubbla motorer (som ger fyrhjulsdriften) med en systemeffekt på 325 kW (442 hk) och ett vridmoment på XX Nm. WLTP ligger på 430 km, vilket inte är något att hurra för med 102 kWh, men det är en rejäl pjäs som ska flyttas runt på.

När det kommer till snabbladdning är det fortfarande långsamt med 10–80 % på ca 40 minuter, medan AC-laddning är 11 kW. Däremot har man använt sig av V2L för att kunna använda bilen som ett portabelt batteri för t.ex. elektriska verktyg. Både i frunk, bädd och baksäte finns uttag.

2,2 meter bädd med 3,5 ton dragvikt är bäst i klassen

För en pickup är bädden kanske det viktigaste. Den har ett djup på 1,56 meter, men med läppen nedfälld så blir den 2,2 meter som längst. För att underlätta lastning kan man enkelt sänka bilen över bakaxeln tack vare luftfjädring, som sen justerar upp sig när man stänger. Som redan nämnts finns flera 230V-uttag. Total lastkapacitet är 620 kg.

Dragvikten ligger på 3 500 kg, vilket gör bilen till den elbil med högst dragvikt på den europeiska marknaden.

Maxus har även gjort som Ford och utnyttjat tomrummet framför passagerarna, nämligen frunken. Istället för en stor motor kan man lyfta huven (den är elektrisk) och få tillgång till 236 liter. Eftersom hela huven lyfts blir det enkelt att lasta i och ur, och det finns även ett 230V-uttag här.

Plats för familjen eller kollegorna och möjlighet till massage

En fördom från min sida var gamla T90EV. När jag öppnar dörren förväntar jag mig att bilen ska osa gammalt. Ack så fel jag hade – baksätet är rymligt och det är inga problem att få plats med grövre gubbar där bak. Dessutom finns det USB-portar, egen klimatkontroll och sätesvärme. Även om kvaliteten känns bra så är det fortfarande mycket plast, det är trots allt en arbetsbil och det märks.

Hoppa fram och man sätter sig i en bekväm fåtölj med massagefunktion. Stolen är elektriskt justerbar. Mittkonsolen är bred och erbjuder mycket förvaringsmöjligheter. Det finns trådlös laddare för mobilen och USB-portar. Mediaskärmen känns modern, men man har inte byggt in klimatinställningarna i den, utan det är fysiska knappar. Det tackar vi för.

Pris & tillgänglighet

Det känns som att Maxus hittat en bra balans mellan praktikalitet och modern teknik. eTerron 9 är som natt och dag jämfört med gamla T90EV. Tyvärr har vi inga svenska priser än, det skulle först komma under Q4 2024, men det kom aldrig, så troligtvis under Q1 2025 får man anta. Leveranser är också något som vi väntar på i nuläget.

Är det här arbetsbilen som du väntat på?