Tesla Model Y Juniper provkörd: ”Oj, vad tyst den är”

Tesla Model Y har uppdaterats för modellår 2025, inofficiellt kallat Juniper. Vi fick för en tid sedan se den nya versionen men nu har även bilarna börjat rulla och jag har fått möjlighet att köra en Dual Motor. Det är stora förändringar på komfort men bilen erbjuder i princip ingen ny teknik och frågan är om det är tillräckligt för att ha kvar sin status som världens mest sålda bil.

Sedan första titten för drygt en månad sedan så har Tesla släppt fler versioner av nya Model Y. Den finns nu i Standard Range, Long Range och Long Range AWD, alltså de modeller som fanns tidigare också. Vi saknar dock Performance fortfarande men den är på gång så snart lagren har tömts. Den jag kör idag är en Long Range AWD, eller Dual Motor, som den heter på Tesla-språk. Den kostar 649 990 kr och är därmed ca 25 000 kr dyrare än tidigare Dual Motor.

Förutom den extra motorn så får man även ett bättre ljudsystem i bilen och en inredning som Tesla kallar för ”Premium”, vad det nu betyder. Ett par lister som är klädda i veganläder (plast) istället för hårdplast verkar det som när man läser lite mer noggrant. Nåväl, varför inte?

Design och förändringar

Den nya fronten är svår att missa och gör att man känner igen Juniper direkt. Den robotliknande formen kommer tydligt från Cybertruck och Cybercab, det verkar vara spåret Tesla går mot nu. En ljust går längs med hela nosen och halv- och helljus har fått flytta ner en trappa för att få plats. Ljuslisten är därmed endast varselljus. Det ska dock sägas att jag upplever helljuset som bättre än tidigare och matrix-funktionen är duglig om än inte perfekt.

Under huven finns en frunk på 117 liter. Det är ingen skillnad mot den tidigare Model Y Y i storlek.

I bak är det tydligt fortfarande en Model Y även fast man gjort om i princip allt. En ljuslist går längs hela bilens baklucka men den lyser nedåt på marken som också lyser upp runt bakom bilen. Det blir en snygg effekt som gör att bilen sticker ut i mörkret. Registreringsskylten har flyttat ner och lämnat ett stort tomrum på bagageluckan och längst ner sitter dragkroken som är lika manuell som tidigare. Skillnaden nu är dock att luckan är svårare att öppna… Bra där!

På insidan så är träet borta och istället har det bytts ut mot mycket tyg och veganläder. Inredningen känns inte lika kall och avskalad längre och dessutom finns en ljuslist som går längs med hela instrumentbrädan och ut på dörrarna där du kan välja en häftig färg. Stolarna är nya och man sitter bättre i dem än tidigare. De erbjuder dessutom ventilation vilket kan uppskattas mer på sommaren än en kylig februaridag.

I baksätet har en 8-tumsskärm installerats och det går dessutom att koppla två headset via Bluetooth till den. Ryggstödet är elektriskt justerbart och kan fällas antingen från baksätet eller direkt från bagaget både upp och ner.

Teknik och upplevelse bakom ratten

Precis som i Model 3 Highland har Tesla infört funktionen där bilen själv väljer om den ska åka framåt eller bakåt baserat på omgivningen. Systemet fungerar förvånansvärt bra och under mina 24 timmar så valde den inte fel någon gång. Den Model 3 jag testade 2024 hade heller inga problem med att välja rätt varje gång och den hade jag en längre period.

Autopiloten är inga förändringar mot nuvarande Model Y. Gillar man hur den fungerar idag så gillar man den fortsatt i Juniper. Likaså kommer man störa sig på den om man stör sig på nuvarande. Filbytarassistenten som ingår i ett paket för 40 000 kr slutar i princip fungera när det blir mörkt och systemet slänger ifrån sig felmeddelanden konstant om hur den inte ser i en kamera. Det finns dock en riktig döda vinkel-varnare i A-stolpen nu och det uppskattas.

Komfort och köregenskaper

Tesla har fokuserat på att förbättra ljudisoleringen, och det märks. Bullernivån i kupén är betydligt lägre jämfört med tidigare Model Y vilket gör bilen mer behaglig att åka . Även fjädringen och dämpningen har förbättrats men det är fortfarande en hårt satt bil även om den kanske inte ska anses som stötig numera. Är komfort viktigt är det bättre att satsa på en Skoda Enyaq med DCC-fjädring för samma pris.

På kurviga vägar märks att Model Y fortfarande har en låg tyngdpunkt och en direkt styrning. Model Y når inte samma gokart-känsla som Model 3 eftersom man sitter märkbart högre upp. Den känns dock balanserad och följsam och för lite vardagskörning duger den utmärkt. En mer exalterad körning i SUV-segmentet är Porsche Macan men det säger en del när man jämför så också. Prestandamässigt gör Dual Motor 0-100 på 4,3 sekunder. De känns rapp och responsiv i pedalen vilket kan bli en chock för nya ägare. Chill mode finns och det kanske inte är så dumt alla gånger.

Räckvidd och förbrukning

Tesla har alltid varit marknadsledande när det gäller förbrukning, deras drivlina har ingen annan tillverkare lyckats matcha än. Så är det även i nya Model Y Juniper där jag gjorde mina vanliga räckviddstest i landsvägsfart (80 och 100 km/h) och sen motorvägsfart (120 km/h). Resultatet blev 154 Wh/km på landsväg vilket betyder en räckvidd på 488 km med 100% batteri. I motorvägsfart blev det 218 Wh/km vilket istället blir 388 km på en full laddning. Endast en bil slog nya Model Y och det var Tesla Model 3 Highland. Ingen blir förvånad.

Sammanfattning: Små uppgraderingar som gör skillnad

Nya Tesla Model Y Juniper är ingen revolution, men den förfinar ett redan vinnande koncept. Förbättrad ljudisolering, nya materialval och små justeringar i chassi och komfort gör den till en klart bättre bil än sin föregångare. Däremot kvarstår många av Teslas egenheter, som den diskutabla blinkersfunktionen och begränsningarna i autopilot.

För dig som redan har en Model Y är frågan om uppgradering svår att besvara – det är en bättre bil, men inte en ny bil. För dig som tittar på en eldriven SUV i prisklassen är Standard Range bakhjulsdrift fortfarande en av de mest prisvärda alternativen på marknaden. När man kommer upp i Dual Motor-pengar så finns flera andra alternativ som gör vissa saker bättre och det blir inte lika självklart då.

Vad tycker du om uppdateringarna? Är Model Y Juniper tillräcklig eller hade du hoppats på mer?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *