Så var det till slut dags för en uppfräshning. Tesla Model Y har blivit en global succé och en riktig folkfavorit i Sverige. Under 2023 och 2024 toppade den försäljningslistorna och har totalt sålts i över 3,5 miljoner exemplar unrt om I världen sedan lanseringen för fem år sedan. Den uppdaterade Model Y erbjuder förbättrad aerodynamik, komfort och materialval som Tesla hoppas ska räcka för att förstaplatsen även 2025.
Design: Aerodynamisk och modern
Man ser direkt skillnad på nya Model Y tack vare den breda ljuslist som sträcker sig från sida till sida I fronten. Formspråket kommer från Cybertruck och Cybercab men den känns inte lika genomträngade på Model Y. Hel- och halvljus har flyttat ner ett steg och I ljuslisten finns endast varselljus samt blinkers.
Nosen är sänkt för att ge bättre aerodynamik och den nedre delen är omarbetad för att ge ett bredare intryck på vägen även fast bilen inte är så mycket bredare, lite mer pondus helt enkelt. Längst ner I mitten hittar vi en kamera vilket är första gången på en Model Y.

Även bakdelen är helt omgjord och istället för loggan står det nu utskrivet ordet Tesla. Men det som man reagerar på är ljuslisten som går över hela bilen. Den är 1,6 m lång och en av de bredaste I branschen. Det finns även en ljuslist som lyser ner på en rafflad yta samt ordet Tesla. Detta är varselljus och är upplyst dagligen. Eftersom ljuset inte lyser direkt bak blir det en snygg effekt tilltalar.
Registreringsplåten har flyttat ner och bakluckan ser lite tom ut. Diffusern har blivit längre och bredare och är det som sticker ut längst nu. Det är smart eftersom den är I plast så om du backar på något nu så blir det I första hand ingen lackskada, för att inte nämna det bättre luftflödet som hjälper till att trycka ner bilen I marken.
Flera detaljer har blivit egna karossdelar för att det ska bli enklare att reparera. Under ytan har man förbättrat sin gigacasting-process så att 70 chassidelar numera endast är en del. Det ger ett starkare chassi som även är billigare att tillverka.

Interiör: Premiumkänsla och förbättrad funktionalitet
Interiört har det skett stora förändringar men ändå inte. Dynan I baksätet har blivit längre vilket hjälper till att ge stöd under låret. Det är enormt med utrymme för fötterna under stolen och det finns numera fickor på de främre stolarna. Men den stora nyheten är skärmen I mitten.
Precis som Model 3 så får även Model Y en skärm. Den är på 8 tum och har stöd för dubbla Bluetooth-hörlurar. Här kan man spela spel, kolla film eller justera klimatet I bak. Behöver man ladda finns två USB-C på 65W vardera strax under.

Ryggstödet är numera elektriskt och har knappar på sidan för att kunna höjas och sänkas vilket uppskattas av den något äldre som ska åka med I bak. Men det kan också utnyttjas när man ska fälla sätet helt då det finns knappar I bagaget som låter dig fälla upp och ner sätena. Överlag har det blivit ett av de bästa baksäten I en elbil just nu.
I fram har det blivit nya stolar som är skönare att sitta I, de är mer skålade och dessutom ventilerade. Ratten erbjuder flera nya funktioner men när man ska blinka så behöver man inte bry sig om den för nya Model Y Juniper har en blinkersspak, TACK!

Skärmen är något större och har ny hårdvara som gör den snabbare och mer responsiv än någonsin. Mittkonsolen ser ut som den gjorde tidigare men flera smådetaljer har bytts ut från plast till aliminium. Träinteriören är också borta och har bytts ut mot olika typer av textil. Det känns mer mysigt och rikigt bra. Det finns ingen pioanoplast och till och med insidan på dörrfickorna är klädda I mjukt tyg.
Teknik och prestanda: Små förbättringar med stor effekt
Specifikationera lämnar man dock därhen. Laddningen är fortfarande 11 kW AC och 250 kW DC med 10-80% på strax under 30 minuter. Batteriet är densamma och motorerna är densamma. Men eftersom man jobbat med nya typer av material och en ny aerodynamisk design har man fått till både lägre vikt och förbättrad räckvidd. Vikten är nu endast 1 997 kg vilket gör Model Y til en av få elbilar under 2000 kg. Räckvidden är 568 km, 35 km längre än tidigare Model Y Dual Motor.

Det är dock på 20 tumhjul men det kommer att finnas 19 tillgängligt också men för det finns ingen WLTP-siffra. Tesla själva säger strax under 600 km för den versionen.
Det finns nu stöd för mobil som nyckel via Ultra wideband vilket är både snabbare och säkrare än Bluetooth som man kört med tidigare. Uppkopplingen till internet har blivit snabbare, en ny WiFi-modul ska säkerhetsställa snabbare och stabilare uppkoppling och ljudsystemet ska ha förbättrats tillsammans med nya mikrofoner.

Köregenskaper: Dämpare från Model 3
Den nya Model Y har fått ett styvare chassi och ska erbjuda bättre komfort tack vare en omarbetad fjädring samt dämpare från Model 3 Highland. Dessa dämpare har fått beröm bland förare, mig inkluderad, som ett bra komplement och som gjort bilen både rolig och bekväm att köra. Hur nya Model Y är att köra går inte att svara på än men eftersom hårdvaran och tekniken är densama som I Highland så är förväntningarna höga.
Detta har också varit den största kritiken mot Model Y, att den är så hård och obekväm att åka i. Tesla säger att man lyssnat på kunderna och lagt ner extra mycket foksu på att få bilen att kännas bekväm under längre resor samtidigt som man inte vill släppa den roliga körningen. Igen, det återstår att se.

Sammanfattning: En lyckad uppgradering
Tesla Model Y Juniper känns som en lyckad fullträff. Det som varit stora käpphästar för bilen har man nu åtgärdat och att drivlinan inte bytts ut spelar ingen större roll för den var redan klassledande. Nu I början kommer en Dual Motor Launch Edition som inkluderar lite småsaker som 20 tumshjul, acceleration boost, specifika färger och liknande men tids nog kommer det komma fler versioner av nya Juniper.
Priset börjar på 729 170 kr för Launch Edition Dual Motor. Launch Edition kommer med några unika saker som sitt eget emblem på bakluckan, pölljuset (pubble light) och instegslisten. Den kommer också med 20″ Helix 2.0 fälgar, instrumentbräda i vegansk mocka samt acceleration boost som hjälper bilen att göra 0-100 på 4,3 sekunder.
Man förväntar sig att de första kundleveranserna ska börja i mars. Den äldre Tesla Model Y Dual Motor kommer säljas parallelt med den nya och finnas med erbjudande om 0% ränta. Det gör det enkelt för den som ska köpa en ny bil, vill man gå åt det billigare hållet med gammal teknik eller vill man satsa på det nya?
Vad skulle du satsa på? Berätta I kommentarerna vad du tycker om nya Tesla Model Y Juniper.





















