I höst kommer Polestar med sin nya modell Polestar 5. Den kommer vara helt annorlunda från märkets övriga modeller och byggas på en helt egen plattform. Priset kommer bli högt och räckvidden lång, här är allt vi vet om Polestar 5 än så länge.
Det är snart dags att presentera Polestar 5 men än så länge har vi inte alla detaljer. Vi vet dock att de första kunderna kommer få sina Polestar 5 innan året är slut, det avslöjande Polestars VD Michael Lohscheller för mig när jag gjorde en intervju med honom i februari 2025.
Du kan se hela intervjun i sin helhet i videon nedan med start vid 35:28 in i videon.
*Observera: Inbäddat material från externa källor omfattas inte av Elbilsmagasinets utgivningsbevis
Designen på Polestar 5 kommer från företagets konceptbil Precept som visades upp redan februari 2020. Polestar Precept skulle visa världen om företagets ambitioner gällande hållbarhet, teknik och formspråk och något år senare bekräftade man också att Precept blir verklighet i form av Polestar 5.
Redan på Precept ser man att bilen kommer bli en låg, sportig GT-bil som saknar bakruta och istället har en kamera som backspegel, något den delar med Polestar 4. Fler detaljer är fronten där de delade strålkastarna i formen av Tors hammare som återfinns både på Precept, Polestar 4 och Polestar 5, det vet vi baserat på siluetten på hemsidan.

Specifikationerna vi kan förvänta oss från Polestar 5
Polestar 5 kommer bygga på en helt ny plattform som man tagit från i Storbritannien. Plattformen ska vara framtagen specifikt för att ge en sportig körupplevelse och fokusera på låg vikt och hög styvhet.
Även fast Polestar själva säger att plattformen är helt ny finns det rykten som säger att den delar mycket med huvudägaren Geelys SEA-plattform. Det låter logiskt eftersom Polestar är en liten tillverkare och inte i en position att utveckla en helt egen plattform från grunden.
Bilen kommer ha 800 volt-system vilket ger snabb laddning. Polestar har tidigare visat en laddsession där en testbil går från 10-80% på 10 minuter men det är inte en teknik vi kommer få se i den färdiga Polestar 5, då kommer det snarare handla om 18-19 minuter enligt VD Michael Lohscheller i en intervju till Autocar.

Eftersom det är en sportbil handlar det om en hög systemeffekt på totalt 650 kW (884 hk) och ett vridmoment på 900 Nm. Batteriet kommer vara någonstans mellan 100-111 kWh stort och räckvidden förväntas landa på runt 700 km.
Hur kommer Polestar 5 stå sig mot konkurrenterna?
Tydliga konkurrenter till nya Polestar 5 kommer bli Porsche Taycan, Audi e-tron GT, Mercedes EQS AMG och Tesla Model S. Dessa bilar har lite olika egenskaper men något gemensamt är att alla är väldigt dyra och alla är väldigt snabba. Porsche Taycan sticker också ut som en körmaskin och i min intervju med Mr Loscheller så nämner han just Porsche som en huvudkonkurrent.
En Porsche Taycan 4 börjar på 1,29 miljoner, har ett batteri på 105 kWh och en räckvidd på 645 km så det är väl en referens om vilka siffror Polestar 5 behöver leverera för att kunna matcha Taycan.
Lansering sker hösten 2025
Polestar har annonserat att man kommer visa upp bilen på IAA Mobility i München, Tyskland, i september. Vi har ännu inga priser på bilen men räknar med att den kommer kosta över miljonen. Innan året är slut kommer de första kunderna ha fått sin Polestar 5.