Privatleasing är ett populärt sätt att finansiera sin nya elbil och det har blivit allt mer populärt. Det finns både för- och nackdelar med privatleasing i sig men även de erbjudanden som finns kan vara svåra att greppa och få en tydlig bild av vad det faktiskt kostar när leasingperioden är över. Det tar vi en närmare titt på nu.
Volkswagen Finans gör varje kvartal en sammanställning över hur privatpersoner finansierar sina bilköp och för Q1 2025 kan vi läsa att privatleasing står för 44 procent av bilköpen. Kollar man specifikt på elbilar så växer siffran till 63 procent medan endast 22 procent lånar till sin bil. Privatleasing är alltså en enormt viktig del för att hålla privatköpen igång på nya bilar och framförallt elbilar.
*Observera: Inbäddat material från externa källor omfattas inte av Elbilsmagasinets utgivningsbevis
Både för- och nackdelar med privatleasing
När du tar ett billån så behöver du enligt lag lägga in 20% av bilens pris i form av kontanter, du får låna max 80%. För en bil som kostar 600 000 kr så blir det alltså 120 000 kr, pengar inte alla har. Privatleasing gör det enklare efter det inte kräver en kontantinsats. Det kan också handla om att man inte vill lägga 120 000 kr på en bil utan vill ha dessa pengar till något annat.
Andra fördelar är att man har en ny bil jämt eftersom privatleasing främst sker på nya bilar som då kommer med fabriksgarantier och vagnskadeförsäkring de första tre åren. Du slipper oroa dig för värdeminskningen eftersom en annan part tar smällen, även om du indirekt betalar för risken i månadsavgiften, och du får det lättare att planera med en fast månadskostnad.
Nackdelarna finns såklart också och kan radas upp många. Ett leasingavtal är inte enkelt att bryta om livssituationen skulle förändras och det kan bli svårt att göra sig av med bilen om det behovet skulle uppstå. I vissa fall kan man köpa ut sig genom att betala 30–40% av kvarvarande leasingkostnad vilket kan uppgå till 100 000 kr beroende på avgift och tid kvar.

Eftersom bilen hyrs så har man inte tillgång till ränteavdrag som vi har i Sverige, där man kan dra av 30% av ens räntekostnader i deklarationen. Det är en indirekt kostnad som man aldrig ser men som ändå finns där. Man har heller inget konsumentskydd om något skulle hända eftersom bilen ägs av ett företag och inte av dig. Det finns fall där personer har behövt betala full avgift för en bil som inte fungerar som den ska då ersättningen till företag i sådana fall inte alls är lika som för privatpersoner.
Något många fick upptäcka under pandemin var att räntorna i leasingavtal i de flesta fall är rörliga och stiger om styrräntan stiger. Det gjorde att privatleasing blev mycket dyrare än vad man först trott och det visade sig inte vara så enkelt som många förväntat sig. Detta är något Konsumentverket varit hårt kritiska till men än så länge har ingen förändring skett och privatleasing fortsätter vara en stor del av finansieringen av en ny bil som tidigare nämnts.
Det finns också något som kallas för onormalt slitage. När du privatleasar en bil så finns det en förväntan av att vissa slitageskador kommer ske. En mindre repa, en mindre glasskada eller liknande men är skadan för stor kan du få betala dyrt för den när du lämnar tillbaka bilen. Här är det ofta svårt att säga hur en bedömning kommer låta tills du väl står där. Vissa handlare har en tydlig guide på vad som är normalt slitage och du ska alltid be om att få med en sådan om möjligt.
Kostnaderna som är lätta att missa
Vid privatleasing så ingår i princip alltid service i priset tillsammans med 1000 mil/år. Det är dock inte alltid det är så, ibland kan både försäkring, vinterdäck eller en längre körsträcka ingå och därför kan det vara svårt att jämföra olika erbjudanden mot varandra. Det enklaste man egentligen kan göra är att räkna på totalkostnaden för varje erbjudande och på så vis se vad det kommer kosta. Det kan man enkelt göra i vår privatleasingkalkylator.
Som exempel kan vi ta populära Volvo EX30, en bil som många privatleasar och som Volvo ofta har på olika typer av kampanjer. Jag hittade ett erbjudande för en Extended Range Plus med service och 1000 mil inkluderat för 4 495kr/mån. För 216 kr extra per månad så kan vi köra 1 500 mil så vi kör på det.

Försäkring tillkommer och Volvo har såklart sitt eget försäkringsbolag men det finns inga krav på dig som kund att du måste gå via dem, du är helt fri att jämföra försäkring hos vem du vill och det bör du göra. Kanske har du lån och försäkringar samlade på ett ställe och får bättre erbjudande där, kör då på det. Jag kollade hos min bank och fick ett pris på 382 kr/mån för halvförsäkring med
Du behöver vinterdäck till din bil och här kan ofta handlare ge ett specialpris på vinterdäck i samband med köpet. Även här bör du dock jämföra för att se att du får den bästa dealen och framförallt: Lägg aldrig in det i leasingen. Det går i princip alltid att lägga till vinterdäck men kostnaden är 3-500kr/mån extra och det är det inte värt eftersom du måste lämna tillbaka dem efter löptiden.
Det är bättre att lägga 15–20 000 kr på att köpa det själv och sen sälja iväg fälgarna efter löptidens slut för att få tillbaka några kronor. Ett alternativ är att man enbart köper vinterdäck löst och använder samma fälgar sommar som vinter för att slippa ha flera uppsättningar. I exemplet med Volvo fick jag in på gummihuset.se (affiliatelänk) och tog första, bästa fälgar, ett bra vinterdäck (Continental Viking Contact 7) och TPMS för en totalsumma om 20 219 kr.
Sist har vi bränslekostnaden. Volvo EX30 tänker jag har en snittförbrukning på 1,8 kWh/mil och vad elpriset landar på är olika för alla, för enkelhetens skull är min nu 2 kr/kWh. Knappar vi in alla siffror i privatleasingkalkylatorn så ser vi att min månadskostnad kommer bli 6 135kr/mån vilket är en ökning med 1 640 kr från kampanjpriset.

Privatleasing behöver inte vara dåligt men…
Privatleasing behöver inte vara ett dåligt sätt att finansera sitt köp på, många gillar tryggheten och enkelheten. Det är dock alltid viktigt att man faktiskt tar sig tid att läsa igenom avtalet, att man får en guide för vad som är normalt slitage och att man räknar på totalkostnaderna innan man skriver på. Eftersom privatleasing är så pass oflexibelt är det också viktigt att man planerar för de kommande tre åren. Finns det händelser i livet som kommer förändra en situation, planerar man att flytta, skaffa barn eller liknande. Tre år är kort men kan samtidigt vara väldigt långt om man sitter med dyra leasingfakturor man inte kan eller vill betala.
Jag vill också avsluta med att säga att det absolut går att räkna in alternativkostnader och sådant som inte tagits upp här men det blir till en annan artikel en annan dag.