Följ Elbilsmagasinet på sociala medier

Volkswagen ID.4

2024-09-22

Volkswagen ID.4 är en bil som släpptes 2021 och blev snabbt en succé inom tjänstebilar. 2024 gjordes en uppdatering av bilen med nya motorer och ny mjukvara, ett välkommet tillskott till en redan populär bilmodell. Modellen finns också som coupe-version men då heter den ID.5.

Volkswagen ID.4 Specifikationer

Volkswagen ID.4 finns i flera versioner, både med bakhjulsdrift och fyrhjulsdrift. GTX-veriosnen kommer även med en högre utrustning som standard.

Volkswagen ID.4 Pro är en bakhjulsdriven bil med en motoreffekt på 210 kW (286 hk) och har ett vridmoment på XX Nm. Batteriet är på 82 kWh och den har en räckvidd på XXX km enligt WLTP.

Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION är fyrhjulsdriven och har en extra motor i fram. Total systemeffekt blir då XX kW (hk)  med ett vridmoment på XX Nm. Batteriet är densamma på 82 kWh men räckvidden sjunker något till XX km enligt WLTP.

Volkswagen ID.4 GTX är fyrhjulsdriven med en starkare motoreffekt på 250 kW (340 hk) och ett vridmoment på XX Nm. Batteriet är på 82 kWh och räckvidden är på XX km enligt WLTP.

 ID.4 ProID.4 Pro 4MOTIONID.4 GTX
DrivningRWDAWDAWD
Motoreffekt210 kW (286 hk)210 kW (286 hk)250 kW (340 hk)
Batteri (Brutto/netto)82 / 77 kWh82 / 77 kWh92 / 77 kWh
WLTP560 Km523 Km515 Km

Volkswagen ID.4 verklig räckvidd och laddning

Det är skillnad på den första generationens ID.4 och den som släpptes 2024. Det som framförallt förändrades var motorn som blev mer effektiv och ökade räckvidden utan att batteriet blev större. Även mjukvarumässigt så fick ID.4 batteriförvärmning 2024 vilket också underlättar vid snabblladdning.

Nedan siffror kommer från test gjorda med den nyare generationen ID.4, alltså från 2024 och framåt.

ID.4 Pro100%80%70%
90 km/h   
120km/h   
ID.4 GTX100%80%70%
90 km/h 390 km 312 km 273 km
120km/h 285 km228 km 200 km
Detta test gjordes på hösten med mulet väder och blött väglag. Temperaturen var 13 grader.

Volkswagen ID.4 bagage (med mått) och dragvikt

Bagaget i Volkswagen är på XX liter. Om man mäter djupet så blir det XX cm, bredden är XX cm och höjden är XX cm. Sen kan man även sänka ner golvet omkring 10 cm för ytterligare utrymme om det behövs. Det finns även ett 12V-uttag här bak.

Det finns en stor genomlastningslucka i ryggen till baksätet som är uppdelat i 40/60. När man fäller det blir det XX liter stort och drar man fram passagerarstolen hela vägen så blir utrymmet XXX cm djupt.

Volkswagen ID.4 går i grunden dra 1 000 kg som bakhjulsdriven och 1 2000 kg som fyrhjulsdriven. I övriga Europa får ID.4 dra 200 kg mer, alltså 1 200 kg för bakhjulsdriven och 1 400 kg för fyrhjulsdriven. Detta är för att man i Europa räknar med 8% lutning medan man i Sverige räknar mer 12% lutning.

Volkswagen har lyckats få till ett undantag för ID.4 som gör att man kan registrera om sin bil och då få den högre dragvikten. Det krävs dock lite pappersarbete och en registreringsbesiktning, kontakta din återförsäljare för hjälp med detta. Det gäller samtliga ID.4 på marknaden, hela vägen bak till 2021.

Christoffer Gullin

Sedan 2021 har Christoffer skrivit om, filmat om och pratat om elbilar och allt runt omkring. Intresset är enormt för elbilar i Sverige och ju fler som förstår konceptet, desto fler elbilar på vägen. Christoffer vill vara med i den omställningen och Elbilsmagasinet är hans sätt att göra det på. Självklart åker Christoffer elbil, en gul BMW i4 M50.

Lämna en kommentar