Audi Q6 e-tron är en mellansuv från Audi som släpptes 2024. Bilen kommer med flera stora nyheter så som snabbare laddning och en ny typ av bromsteknik. Bagaget är stort och erbjuder mycket utrymme men också under huven. Den nya interiören är spännande och ger en modern känsla av kupén.
Audi Q6 tekniska specifikationer
Audi Q6 e-tron finns i flera versioner. Den första heter bara Audi Q6 e-tron och har ett batteri på 83 kWh med en räckvidd på 550 km WLTP. Bilen är endast bakhjulsdriven och har en motor med en effekt på XX kW (XX hk).
Audi Q6 e-tron Performance är en Long Range-version med samma motor men ett större batteri på 100 kWh och en räckvidd på XX km. Den här versionen är den som kommer längst av samtliga Audi Q6-versioner.
Audi Q6 e-tron Quattro är en fyrhjulsdriven bil med motor både fram och bak, total systemeffekt ligger på 285 kW (387 hk) med ett vridmoment på XX Nm. Batteriet är på 100 kWh och räckvidden uppgår till XX km enligt WLTP.
Audi QS6 e-tron är en mer kraftfull bil. Bilen är fyrdhjulsdriven och har en total systmeffekt på XX kW (XX hk) och ett vridmoment på XXX Nm. Batteriet är på 100 kWh men något kortare, XXX km enligt WLTP. Denna version kommer mer luftfjädring som standard som är mer fast än vanliga Q6 e-tron.
Q6 e-tron | Q6 e-tron Performance | Q6 e-tron Quattro | SQ6 e-tron | |
Drivning | RWD | RWD | AWD | AWD |
Motoreffekt | 215 kW (292 hk) | 240 kW (326 hk) | 285 kW (387 hk) | 380 kW (517 hk) |
Batteri (brutto/netto) | 83 / 76 kWh | 100 / 94 kWh | 100 / 94 kWh | 100 / 94 kWh |
WLTP | 488 Km | 639 Km | 619 Km | 591 Km |
Audi Q6 verklig räckvidd och laddning
Även om Audi Q6 e-tron ska komma upp till 639 km enligt WLTP är det ingen verklig siffra. WLTP är något som fungerr bra i teorin men som tas fram inomhus. Vill du veta mer om hur WLTP fungerar så kan du läsa det här. Elbilsmagasinet har gjort en långresa med Audi Q6 e-tron Quattro för att se hur förbrukningen ser ut och hur lång räckvidden blir, du kan se videon nedan.
En stor nyhet med Q6 e-tron är PPE (Premium Platform Electric). Det är en ny plattform som är utvecklad tillsammans med Porsche. Plattformen bygger på 800V-teknik vilker kraftigt underlättar vid laddning. Som mest kan Q6 e-tron ladda i 270 kW och 10-80% ska ta 21 min. När detta testades i verkligen så stämde det.
Maximal laddhastighet blev 284 kW och 10-80% tog strax under 22 min, alltså enligt specifkation. Detta gäller dock enbart på de laddstationer som erbjuder stöd för 800V-teknik. Laddar man på en äldre station med 400V-teknik så kommer hastigheten ligga på 125-135 kW och 10-80% kommer ta strax över 30 minuter. Tyvärr finns inget sätt att enbart välja 800V-laddare i bilen navigation men se til att laddaren är på 250 kW eller mer så är det garanterat 800V (exklusive Tesla) då 400V-laddare maxar ur på 200 kW.
För långsamladdning (hemmaladdning) så kan Audi Q6-eton ladda i 11 kW och som partytrick finns ladduttag på båda sidor om bilen. Man kan då välja vilken sida man vill ladda på. Stöd för 22 kW finns inte idag (2024-10-10) men ska komma vid ett senare tillfälle säger Audi.
Audi Q6 bagage (med mått) och dragvikt
Audi Q6 e-tron har ett bagage på 526 liter. Det finns ett par krokar men inget 12V-uttag. Bagaget är 104 cm brett och har en höjd på 77 cm. Det finns en utrymme även under golvet men har man det stora ljudpaketet med Bang & Olufsen så finns en subwoofer där som tar upp en stor del av platsen.
Baksätet är uppdelat i 40/20/40 och fäller man det så får man tillgång till 1 517 liter. Golvet blir inte helt platt. Skjuter man fram passagerarstolen så långt det går så blir det 200 cm djupt. Har man valt till luftfjädring har man möjlighet att sänka bilen på bakaxeln vilket gör att bilen sänker sig 5 cm för enklare i- och urlastning.
Under huven i fram finns en frunk på 64 liter. Vill du se mer om utrymmet i Audi Q6 e-tron så kolla in videon nedan.