Nu är den här, 2 år senare än det var tänkt. Det är mellansuv i premiumsegmentet, det är 800 volt, ny interiörfilosofi och en helt ny plattform utvecklad tillsammans med Porsche. Nya Audi Q6 e-tron har haft premiär och jag har fått både se den och köra den.
I första hand är det Audi Q6 e-tron Quattro och SQ6 e-tron som lanseras. Dessa bilar har båda ett batteri på 100 kWh (94,9 kWh netto) med en räckvidd på 625 km respektive 598 km. Som hörs på namnet så är det fyrhjulsdrift som gäller i båda bilarna med en effekt på 285 kW (382 hk) medan SQ6 får hela 360 kW (483 hk) och kan göra 0–100 på 4,3 sekunder.
Audi Q6 e-tron | Audi SQ6 e-tron | |
---|---|---|
Drivlina | AWD | AWD |
Motoreffekt | 285 kW (382 hk) | 360 kW (483 hk) |
Batteri (Brutto) | 100 kWh | 100 kWh |
Batteri (netto) | 94,9 kWh | 94,9 kWh |
WLTP (Blandad) | 625 km | 598 km |
AC-laddning | 11 kW | 11 kW |
DC-laddning | 270 kW | 270 kW |
Tjänstevikt | 2,33 ton | 2,35 ton |
Längd | 4,77 m | 4,77 m |
Startpris | 885 000 kr | 1 123 400 kr |
Den nya PPE-plattformen ska ge mer prestanda med mindre energi
En stor nyhet är den nya PPE-plattformen som nu lanseras tillsammans med Q6, i alla fall hos Audi. Porsche Macan, som visades upp för ett par veckor sedan, bygger också på PPE-plattformen och är ett nära syskon till Q6. Plattformen har stöd för 800V volt vilket lägger till Q6 e-tron till den fortfarande lilla skaran av bilar med 800V-systemet.
PPE står för Platform Premium Electric och är den plattform som Porsche och Audi kommer bygga sina kommande elbilar på, t.ex. kommande A6 e-tron som vi ännu inte fått se. Enligt Audi så kommer PPE ge 33% mer prestanda till en 2/3 av energin jämfört med första generationens elbilsplattform.
Den ska också vara mer skalbar än något man jobbat med tidigare och tanken är att bilar i många olika storlekar ska kunna dra nytta av tekniken med PPE. I en skiss som Audi visade upp så ser man tydligt hur PPE ska ta över där MEB-plattformen tar slut.
Ett exempel på skalbarheten är i batteriet. Det 100 kWh-batteri som man lanserar Q6 e-tron med är byggt med 12 moduler, 15 celler per modul. Om en cell går sönder kan man byta ut just den modulen i batteripaket och på så sätt kunna reparera batteriet till en billigare kostnad.
Men man kan också plocka ur moduler för att få ett mindre batteri. Man berättade att det kommer en Q6 med 83 kWh lite senare där endast 10 moduler finns. De andra två modulerna har fysiskt plockats ur och det kommer inte gå att uppgradera det lilla batteriet till ett stort.
Men det saknas något. V2X finns i MEB-plattformen idag oxh Volkswagen-gruppen är en av de första att lansera det i sina bilar. Men när det kommer till PPE-plattformen så finns det inte nämnt alls och när man frågar Audi om det så får man till svar att det inte finns med i planerna. Märkligt.
Ladda snabbt med både 800V och 400V
En anledning till att man kan vilja använda sig av 800V-system är den snabba laddningen. Audi Q6 e-tron har 11 kW AC-laddning på båda sidor som standard, med laddluckan bak. Men på förarsidan finns sen ett DC-uttag där man kan ladda upp till 270 kW med kompatibel laddare.
Men som många Hyundai- och Kia-ägare vet så kan också 800V stöka till det vid en 400V-laddare. Man får vara glad om det hoppar igång och när det väl gör det så handlar det om 40–80 kW. Audi har valt att lösa detta genom att dela upp batteriet i två delar så att det kan hanteras som två 400V-system istället. Det ger en laddeffekt på 135 kW som mest. Är det en 800V-laddare så kommer dessa vara seriekopplade till en istället. En smart lösning som kanske inte är perfekt men borde göra att Q6 är kompatibel överallt.
Vid optimal laddning ska det ta 21 minuter att gå från 10 till 80% och med 400V-laddning ska siffran ligga på drygt 30 minuter. Man visade upp den optimala kurvan och bilen verkar ligga över 250 kW upp till omkring 40% innan den sjunker ner till strax över 200 kW till 60% och håller sig strax under 200 kW upp till 80% där då fortfarande ligger runt 100 kW.
Men det är ju under optimala förhållanden och det sker bara om batteriet har hunnit bli rätt temperatur. Audi erbjuder förvärmning på batteriet men endast genom sin egen navigation. Det går alltså inte att navigera via t.ex. Apple Carplay och få förvärmning eller att man kan slå på det manuelt, som i nya Skoda Enyaq eller Volkswagen ID.4. Ett snesteg från Audi som jag hoppas man kan rätta till i efterhand sen.
Ett nytt bromssystem som alltid tar tillbaka energi till batteriet
Inför Q6 e-tron har Audi utvecklat ett helt nytt bromssystem som går ut på att alltid ta tillvara på den energi som finns när man bromsar. Oberoende hur man bromsar bilen så är det alltid regeneration i bak som i ett första steg saktar ner bilen. Om det inte är tillräckligt så aktiveras regeneration i fram och om detta inte räcker till så kommer man aktivera fysiska bromsarna.
Detta gör man för att optimera räckvidden och ta till vara på all energi man kan. För dig som förare är skillnaden obefintlig, det går utmärkt att bromsa med bromspedalen som vanligt och det kommer kännas precis som vanligt, allt som har med inbromsning och regeneration att göra sker i bakgrunden.
Men självklart finns vanlig enpedalskörning också och precis som tidigare så är det B-läget som gäller, i alla fall om man vill stanna vid 0 km/h. Japp, Audi Q6 e-tron kan köras hela vägen ner till 0 med B-läget, äntligen! Vill man ha en mjukare enpedalskörning håller man sig kvar i D och justerar hårdheten i inställningarna. Bilen kommer då fortfarande rulla i en 5–6 km/h som vi sett på tidigare Audi-bilar.
Ny interiörsfilosofi med mycket skärmar och touch
Något annat som är helt nytt i nya Audi Q6 e-tron är den nya interiören. Jag har tidigare tagit en titt på den som du kan se i videon nedan. Här är det inte längre samma cockpit-känsla som Audi tidigare kört med utan istället är det lite mer ”flytande skärmar” som Audi vill kalla det. Jag tycker det påminner om hur BMW har det i t.ex. BMW i4 och i5.
Det känns också som att det är mer plast. Rattknapparna är nu i samma stuk som i Audi Q4 e-tron, inget att hurra över. Dessutom finns ett enormt plastshock med kapacitetsknappar på förardörren hur tänkte man här? Det varken ser eller känns bra eller premium.
En stor del av klädseln är i tyg och ska ge en mer skandinavisk premiumkänsla. Jag gillar det men det är blandade känslor och vill man ha riktigt läder eller veganläder (plast) så går det att få till också.
Något man är otroligt stolt över är 10,9”-skärmen på passagerarsidan. Här menar man på att passageraren kan kolla på film eller spela spel under en resans gång. Problemet? Det går inte att koppla hörlurar direkt till den skärmen utan allt ljud kommer ut ur bilens högtalare.
Det finns ett filter som ska undvika att föraren distraheras vid körning men om det samtidigt kommer explosioner, dialoger och musik ur bilens högtalare har jag svårt att se hur man inte skulle bli distraherad. Tack och lov är skärmen ett tillval för i min värld är det inget annat än ett magplask.
Förarskärmen är på 11,9” och ser typisk Audi-lik ut. Men det finns även nya vyer att välja mellan, framförallt vid motorvägskörning med hjälp av stödsystemen. Men det är den nya Head-Up Displayen (HUD) som man vill imponera med, vilket jag tycker man lyckas med också.
Förutom alla AR-möjligheter som vi tidigare har sett i bilar från VW-gruppen så har man lagt till fler funktioner. Ett exempel man gav var att bilen kommer markera hastighetsskylten på sidan om vägen och dra in den i förarens synfält. Jag kan inte låta bli att tänka att det ska bli spännande att se varifrån bilen hittar 70-skyltar på motorvägen.
Men det som imponerar är framförallt hur stor och tydlig den är. Informationen på skärmen är skarp och tydlig, bra placerad och gör att behovet för förarskärmen blir väldigt litet. Man får verkligen känslan av att detta är next-generation HUD. Det går till och med att spela spel direkt i HUDen.
Helt nytt infotainmentsystem som baserar sig på Android
Även systemet som körs i mittenskärmen är helt nytt och bygger på Android i grunden. Det handlar dock inte om Android Automotive och man var inte intresserad av att berätta varför man inte valt att gå med det, ”we don’t comment on that” blev det korta svaret.
Men det är mycket som påminner. Det finns en app store som erbjuder en herrans massa appar. Många appar som idag finns för Android Automotive verkar finnas med i listan och vanliga appar som YouTube, Spotify, Vivaldi Browser med mera finns tillgängligt.
Systemet känns snabbt och det innehåller det som du förväntar dig från Audi, t.ex. finns fortfarande satellit-vyn i navigationen. Klimatinställningar har dock flyttat in i skärmen och hittas nu på den nedre delen. Audi säger att det alltid kommer finnas där men jag kommer ändå sakna en knapp ibland och det är något man helt har gått ifrån med i princip alla inställningar i det nya systemet.
En första provkörning visar på goda egenskaper
Som en sista överraskning så bjöd Audi också på en första provkörning i två prototyper. Det var två varv på deras träningsbana och ordet ”begränsad” ska betonas här. Men det ger ändå en första hint om vad som kan tänkas komma.
Det första som slår en är hur tyst den går. Jag klagade på att man kunde höra motorerna i Q8 e-tron men de nya motorerna i Q6 e-tron har fått ny design och gick inte att höra, även om man försökte lyssna efter det.
Komfort går inte alls att kommentera på den lilla sträcka vi fick köra men styrningen desto mer. Bilen kändes väldigt direkt och responsiv med väldigt lite dött spelrum. Detta kan bero på att man inte behöver vrida lika mycket på ratten i Q6 e-tron som man gjort i tidigare bilar. Man har helt enkelt kortat ner avståndet för fullt rattutslag vilket antagligen kommer märkas i stadsmiljö sen.
Däremot blir det märkbart att bilen väger 2,3 ton, den har problem med att hålla sig upprätt och det blir att den vill luta lite i kurvor.
Pris och tillgänglighet
Priset på Audi Q6 e-tron Quattro börjar på 885 000 kr men kommer med ett Proline-utförande med lite extra utrustning för 899 000 kr och ska komma med hög utrustning som standard. Audi SQ6 e-tron börjar på 1 123 400 kr. Senare kommer man släppa modeller med enbart bakhjulsdrift och även med mindre batterier men dessa har vi inga priser på i nuläget.
Första kunderna ska börja få sina bilar i början av sommaren.