I veckans avsnitt av Elbilsveckan gästas vi av Alrik Söderlind, som tillsammans med mig, Christoffer Gullin, och Peter Esse diskuterar flera spännande nyheter inom bilindustrin. Vi pratar om våra upplevelser av att köra Skoda Enyaq, Audi A6 e-tron och den nya elbilen Ford Puma. Vi går även igenom Nios batteribytesteknik och vad den innebär för svenska elbilsköpare, samt djupdyker i Jaguars elbilsstrategi och Audis senaste elbilsmodeller.
Introduktion och deltagarnas bilsituationer
Vi inleder avsnittet med en presentation av dagens deltagare: Peter Esse och Alrik Söderlind. Vi pratar om vilka bilar vi kör just nu, där det blir en diskussion kring allt från Volvo XC60 till Volkswagen ID.7 GTX. Det blir också en sidodiskussion om en inbrottsincident i en bil – och hur lätt det är att bli av med sina prylar om man inte är uppmärksam.
Nio och batteribytesteknik
Nio har en lite annorlunda affärsmodell jämfört med andra elbilstillverkare, och nu lanserar de ett nytt flexibelt batteribytesystem i Sverige. De har sålt 164 bilar här på två år och erbjuder nu möjligheten att byta mellan olika batteristorlekar för 1 799 kronor i månaden. Vi diskuterar om det är en smart lösning för svenska elbilister eller om det bara är ett komplicerat sätt att hantera räckviddsbehov.
Ford Puma Electric
Vi tar en titt på den nya Ford Puma Electric, en 4,2 meter lång elbil med ett 43 kWh-batteri och en räckvidd på 376 km enligt WLTP. Bagageutrymmet på 523 liter gör den till en rymlig småbil, men vi diskuterar också den förväntade prislappen på runt 38 000 euro och om det verkligen är en konkurrenskraftig stadsbil.
Jaguar Type 00
Jaguars elbilsstrategi är inne i en stor omställning, och vi pratar om det nya Type 00-konceptet. Märket har pausat sin biltillverkning under ett år för att förbereda sig inför en framtid med enbart elbilar. Vi diskuterar hur de repositionerar sig och om deras nya designriktning kan locka både gamla och nya kunder.
Audi A6 e-tron
Vi avslutar avsnittet med en genomgång av Audi A6 e-tron. Grundmodellen börjar på 719 000 kronor och toppversionen går upp till 1,2 miljoner. Vi pratar om bilens köregenskaper, utrustningsnivåer och varför vissa kvalitetsaspekter ifrågasätts. Dessutom diskuteras avsaknaden av vehicle-to-grid-funktionalitet och vad det betyder för framtida elbilsanvändare.
Som alltid bjuder vi på en mix av analyser, intryck och diskussioner från elbilsvärlden. Häng med i veckans avsnitt av Elbilsveckan!