BMW i5 Touring är här – Tyska kombin är kommen

Det har tisslats och tasslats länge men nu är den äntligen här. BMW i5 Touring är först ut från Tyskland att vara den kombi som många i landet lagom har väntat på. Jag har tagit mig en första titt på bilen och det är en rejäl bjässe, vilket kanske är tur för utrymmet är sådär.

eDrive40xDrive40M60
Motoreffekt250 kW (340 hk)290 kW (394 hk)442 kW (601 hk)
Vridmoment430 Nm590 Nm820 Nm
DrivningRWDAWDAWD
Batteri (brutto/netto)84,4 / 81,284,4 / 81,284,4 / 81,2
WLTP560 km528 km500 km
AC / DC-laddning22 / 205 kW22 / 205 kW22 / 205 kW
Bagage570 liter570 liter570 liter
Bagage fällt1 700 liter1 700 liter1 700 liter
Dragvikt1 500 kg2 000 kg2 000 kg
Taklast75 kg75 kg75 kg
Pris från833 800 kr878 800 kr1 275 800 kr

Specifikationerna är densamma som sedan-i5 och vi får alltså inget större batteri för att kompensera en något kortare WLTP, 10 km kortare än sedanen. Å andra sidan når samtliga versioner upp över 500 km och den bakhjulsdrivna når upp i hela 560 km. Men när man väljer lång räckvidd blir man också av med en motor och missar AWD samt 500 kg på dragvikten, som är 1 500 kg för eDrive40 och 2 000 kg för övriga.

Bagaget är på 570 liter upp till hatthyllan men eftersom det är en kombi så finns det lite yta kvar efter det. Bredden är 85 cm medan djupet är 111 cm, hur höjden är vet vi tyvärr inte i nuläget. Baksätet är uppdelat på 40/20/40 och fäller man dessa säten får man tillgång till 1 700 liter. Måttmässigt så vet jag inte exakt men BMW i5 sedan är 220 cm med passagerarstol längst fram och eftersom alla mått är densamma på kombin så kan man tänka att det gäller även här.

Pris och leverans för BMW i5 Touring

Priset för touring-modellen är 18 800kr mer än sedanen och börjar då på 833 800 kr för eDrive40 medan M60 börjar på 1 275 800 kr. Båda dessa modeller går att beställa från och med idag och leveranser till kund förväntas börja till sommaren.

Vill man ha xDrive40 istället så börjar priset på 878 800 kr och beställning för denna öppnar upp i höst med leveranser som börjar strax efter. För de extra pengarna man betalar för xDrive40 får man en till motor fram och därmed AWD, en högre motoreffekt men också adaptiv fjädring.

En elbilskombi med över 50 mils räckvidd och dragvikt på 2 ton, är det vad du har väntat på? Berätta gärna i kommentarerna!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *