Följ Elbilsmagasinet på sociala medier

Elbilarna med 800V-system på svenska marknaden idag

2024-11-12

Även om elbilar är bra på mycket så är den krassa sanningen att det tar längre tid att tanka. Det behöver inte vara något dåligt men för vissa är det ett problem och att snabba på laddningen är en del av teknikutvecklingen för många elbilstillverkare. 800 volt-system är ett sätt att få in mer effekt på kortare tid men vilka bilar har tekniken idag?

Nedan elbilar kan du köpa I Sverige idag. Det betyder att det kan finnas andra bilmodeller på andra marknader som erbjuder 800V men eftersom denna är en svensk sida för Sverige så har jag valt att hålla mig inom landsgränsen.

Vad är ett 800 volt-system?

Nästan alla elbilar använder sig av ett 400V-system idag. Vid laddning så är det spänningen (V) och strömstyrkan (A) som bestämmer effekten genom att gångra den. CCS-standarden har en maximal strömstyrka på 500A enligt standarden vilket begränsar effekten till runt 200 kW (400V*500A = 200 kW).

För att kunna ladda snabbare så kan en biltillverkare bygga en bil med 800V istället och på vis öka effekten till 400 kW I teorin. Det finns andra begränsningar när man börjar nå den nivån men det är så en del tillverkare når laddhastigheter på 250-300 kW eller mer.

En fördel med 800V är att genom att ha en högre spänning kan man ha en lägre strömstyrka för att nå samma effekt. En högre strömstyrka avger mer värme så kan man hålla den nere är det fördelaktigt. Med lägre värmeförluster kan man också ha tunnare kablar som spar både kostnad och vikt.

Xpeng G9 kan komma upp i smått galna 320 kW med hjälp av sitt 800V-system

Nackdelarna med ett 800V-system

En nackdel med 800V-system är att de kräver speciella laddare för att utnyttja sin fulla potential. På många laddstationer, särskilt äldre, finns bara stöd för 400V, vilket innebär att laddningstiden blir lika lång som för en bil med lägre spänning. Det gör att fördelarna med 800V-systemet försvinner om infrastrukturen inte hänger med.

Dessutom är teknologin dyrare att tillverka och kräver mer avancerade komponenter i både bilen och laddstationerna. Det kan innebära att bilen kostar mer att köpa in.

Porsche Taycan

Porsche var först ut med 800V-teknik och har även hunnit med att uppdatera modellen och idag kan Taycan laddas I upp till 320 kW vilket är bland den högsta siffran som uppnås bland elbilar idag. Porsche Taycan har en räckvidd mellan XX km och XX km enligt WLTP och kan vara den perfekta GT-bilen just pga. Lång räckvidd och snabb laddning.

Audi e-tron GT

En som inte vill vara sämre än Audi e-tron GT, en bil som är nära släkt med Porsche Taycan. Bilarna delar plattform och även e-tron GT har uppdaterats till den snabbare laddningen.

Kia EV6 & EV9

Kia var en av de första bilarna med 800V-teknik som inte kostade över miljonen. Ett starkt argument för att köpa en Kia EV6 har alltid varit att den kan ladda 10-80% på 18 minuter. Nyligen uppdaterades EV6 med ett större batteri men man har valt att justera laddkurvan så att bilen nu kan ta emot upp till 258 kW och därmed fortsatt ladda 10-80% på endast 18 minuter.

Även storebror Kia EV9 har ett 800V-system men kan endast ladda I 210 kW fast den har ett större batteri på 99,6 kWh. Det gör att det tar längre tid att ladda EV9 men vi pratar om 2 minuter. 10-80% ska ta 20 minuter och det gör det kan jag säga efter att ha testat själv.

Hyundai Ioniq 5 & Ioniq 6

När släkt med Kia är Hyundai Ioniq 5 och 6 då bilarna bygger på samma plattform som Kia (Kia ägs av Hyundai). Precis som med EV6 har Hyundai Ioni 5 fått en liknande uppgradering med ett större batteri och en snabbare laddning. Ioniq 6 har ännu inte uppdaterats utan ligger kvar på XXX kW och det mindre batteriet på 77 kWh.

Audi Q6 & A6 e-tron

Audis nya plattform PPE, Premium Platform Electric, är byggd med 800V-teknik. Här har man också lyckats lösa en del av problemet med 800V, att man laddar långsamt på 400V-laddare. Genom att man delar upp batteripacket I två delar så får man ändå till 135 kW på en 400V-laddare vilket får anses respektablet.

Men när man laddar på en kompatibel laddare så är maxeffekten 270 kW och 10-80% ska kunna göras på 21 minuter, vilket också är bekräftat. Genom att erbjuda detta på både Q6 e-tron och A6 e-tron kan Audi erbjuda två lockande bilmodeller I varsitt segment som erbjuder snabb laddning.

Porsche Macan

Porsche Macan är även den byggd på PPE-plattformen då Audi och Porsche har utvecklat den tillsammans. Det gör att även Macan kan ladda 10-80% på 21 minuter och maxar 270 kW vid en kompatibel snabbladdare.

Xpeng G6 & G9

När Xpeng lanserade G9 2023 så var en av nyheterna just 800V-teknik. G9an seglade snabbt upp till att bli en riktig laddkung och jag har själv sett 317 kW vid laddaren med den bilen. 10-80% tar 20 minuter vilket inte är illa för att fylla ett 100 kWh-batteri.

Även lillebror Xpeng G6 som hade premiär under 2024 är byggd på samma plattform och fick 800V-tekniken. Det är dock inga hastigheter över 300 kW men enligt specifikation ska den kunna ta 270 kW även om jag själv bara sett runt 250 kW. Det spelar dock ingen roll för jag gjorde ändå 10-8% på 20 minuter. Xpeng G6 är idag den billigaste bilen med 800V-teknik och börjar på 530 000 kr.

Hyundai Ioniq 9

Hyundai Ioniq 9 bygger på samma plattform som övriga Ioniq-modeller och erbjuder alltså 800V även den. Då batteriet är på 110,3 kWh så tar 10-80% ta 24 minuter enligt Hyundai. Maxeffekten ligger på strax över 230 kW men genom en hög snitteffekt så ska den ändå konkurrera med bilarna som kan maxa runt 400 kW.

Mercedes CLA with EQ Technology

Mercedes är på gång att uppdatera sitt modellprogram och först ut var CLA, deras introduktionsmodell. Bilen kommer både som sedan och shooting brake-format och bygger på den nya MMA-plattformen som erbjuder just 800V för elbilarna. Plattformen kommer även dyka upp lite senare under 2026 med hybridteknik, dock utan 800V. Fokus med CLA är en låg förbrukning och bilen ska komma över 750 km enligt WLTP. Det är också den första elbilen som enbart har stöd för 800V-teknik, Mercedes har skippat omvandlare till 400V för att spara in några kronor.

 Mercedes GLC with EQ Technology

Mercedes har också visat upp sin nya GLC, deras mest populära modell, som elbil. Denna bygger på MB.EA-plattformen som är snarlik MMA med att den delar en del komponenter men är dedikerad enbart för elbilar, det kommer alltså ingen hybridversion här. Nya GLC kommer även den enbart med 800V-teknik men här erbjuds kunder i Sverige att betala 7000 kronor för en omvandlare. För första gången får man nu välja och det är ett tillbehör som kan bli stökigt på begagnatmarknaden så småningom.

Mercedes storsäljare GLC har blivit elektrisk och självklart kommer den då med 800V-teknik.

Polestar 5

Polestar har visat upp sin nya 5a, en GT som tar Polestars design till en helt ny nivå. Interiört är det lyxigt och sportigt med låga säten och mycket effekt i motorn. För första gången så blir också en Polestar med 800V-teknik men trots att Polestar hypat sin 5a med att vissa snabbladdning på 10 minuter så blev det likt övriga 800V-bilar med 10-80% på runt 20 minuter.

BMW iX3

BMW har även dem visat upp sin första 800V-bil och det är iX3, en mallnsuv som blivit omåttligt populär innan den ens har hunnit levereras till kund. Bilen är den första i ett helt nytt tänk från BMW, ett tänk där man vill visa att man kan bygga spännande elbilar också, fulla med modern teknik som V2L och såklart 800V. Under 2026 får vi även se BMW i3 och i3 Touring och lite senare även iX5.

BMW iX3 är märkets första modell på deras nya Nueue Klasse-koncept.

Zeekr 7X

Zeekr påbörjade sin resa med 001 och X här i Sverige men strax efter lansering uppdaterades 001 i Kina med 800V-teknik. Här i Sverige är det dock 400V som gäller, vi fick vänta till lanseringen av Zeekr 7X innan vi fick se 800V-teknik och oj vad det går undan. Zeekr 7X kan ladda i upp till 480 kW och kan hålla en snitteffekt på över 300 kW mellan 10-80% vilket gör att bilen laddar på runt 13 minuter. Det mindre batteriet på 75 kWh ska kunna ladda på 10 minuter eller till och med kortare än så. Problemet är att våra snabbladdare i Europa inte längre räcker till, bilen kan helt enkelt ladda snabbare än vad laddarna kan leverera ström. Därför blir de flesta stoppen med 7X runt 15 minuter, vilket fortfarande är riktigt bra och bättre än övriga tillverkare just nu.

Smart #5

En bil som kan matcha Zeekr 7X är Smart #5 och det är för att det är samma teknik under skalet. Smart är nämligen ett märke som delas mellan Geely och Mercedes där Geely (som också äger Zeekr) står för tekniken medan Mercedes står för designen. Man får alltså kinesisk spjutspetsteknik med tysk design, en blandning som gått hem i Europa men inte riktigt lika mycket här i Sverige. Smart #5 är deras första elbil med 800V-teknik.

Volvo ES90

Volvos första bil med 800V blir ES90, en 5 meter lång lyxsedan. Bilen delar en hel del egenskaper med EX90 med den skillnaden att ES90 erbjuder just 800V-teknik och därmed också har andra motorer förutom också ett annat batteri. I Sverige blir ES90 kanske ingen säljsuccé men bilen är otroligt tyst och bekväm att åka och skulle kunna göra sig riktigt bra som kombi… just saying! Maxeffekt ligger på 350 kW och 10-80% går på omkring 21 minuter.

Volvo ES90 är en lyxsedan som laddar snabbt.

Polestar 3 & Volvo EX90

Polestar 3 och Volvo EX90 delar många komponenter mellan varandra och sitter nu lite i samma båt där modellår 2024 och 2025 är på en plattform med 400V-teknik. För 2026 så uppdaterar dock Volvo plattformen till 800V, i samband med lanseringen av ES90, vilket betyder att även EX90 kommer då bli 800V. Eftersom Polestar 3 får hänga med storebror EX90 får den också 800V-teknik under 2026. Maxladdning kommer vara 350 kW, precis som ES90 men en förändring som görs är att man skippar torque vectoring-teknik på bakaxeln. Detta ska, enligt Volvo, inte längre behövas med de nya motorerna.

Under 2026 kommer det inte ta mer än 20 minuter att ladda en Polestar 3.

Christoffer Gullin

Sedan 2021 har Christoffer skrivit om, filmat om och pratat om elbilar och allt runt omkring. Intresset är enormt för elbilar i Sverige och ju fler som förstår konceptet, desto fler elbilar på vägen. Christoffer vill vara med i den omställningen och Elbilsmagasinet är hans sätt att göra det på. Självklart åker Christoffer elbil, en gul BMW i4 M50.

7 svar på ”Elbilarna med 800V-system på svenska marknaden idag”

  1. Tack för alla superbra inslag på nätet och youtube. Du/ni är bäst. Jag har like:at massor.

    Jag kör idag Tesla Y. Intresserad av 800V nästa bil. Men jag blir inte riktigt klok om det endast har betydelse om man laddar där det finns minst 350 kWh laddare. Eller blir det ändå snabbare med 800V om man t ex laddar hos Recharge med 150 kWh laddare?

    Svara
    • Hej! Det blir aldrig snabbare än vad som står på laddaren, laddar man på 150 kW-laddare så kommer det inte gå snabbare än så. 800V hjälper oftast till om laddaren är 200 kW eller mer, har man en bil med 800V så skulle jag rekommendera att man åker till laddare med 250 kW eller mer i specifikation för då är det garanterat att det finns stöd för den höga laddeffekten som man också får stöd utav med 800V-systemet. Det enda undantaget är Teslas snabbladdare som inte har stöd för 800V, där kommer det istället bli problem med att man inte kommer igång alls eller låg effekt.

      Svara
  2. Hej
    vilka laddbox ska man köpa om man nu har en elbil med bara 800v system i sig dvs det går inte att ladda med 400V system.

    Svara

Lämna ett svar till Henrik Avbryt svar