En stor anledning till att många väntar sig lägre priser på elbilar under 2025 är på grund av de nya kraven som EU ställer på tillverkarna under 2025. Kravet är att utsläppen ska minska och det görs enklast genom att sälja elbilar eftersom de inte släpper ut något från avgasröret som är det EU räknar.
Nu ger EU vika för påtryckningar och släpper lite på kravet genom att sprida ut det över tre år. Det krav som var lagt för 2025 är nu senarelagt till 2027 och tanken är att gradvis öka kraven under 2025 och 2026. Man pekar på den minskade elbilsförsäljningen under 2024 som en del av anledningen.
“The targets stay the same. They have to fulfil the targets, but it means more breathing space for the industry,” säger Ursula von der Leyen, kommissionsordförande i EU. Marknaden uppskattade hennes ord och aktiekursen för flera tillverkare, bland annat BMW, Volkswagen, Renault och Mercedes, steg mellan 1,5–4 %.
Både Volkswagen och Renault välkomnat beskedet. De tackar för den flexibla lösningen som EU kommit fram till som låter tillverkare i EU både minska utsläppen och förbli konkurrenskraftiga.
Inte alla var nöjda med beslutet dock. Volvo Cars menar att de företag som följt reglerna och anpassat sig för 2025 nu missgynnas av en sen förändring. Även flera miljöorganisationer var missnöjda med beslutet och Transport & Environment såg beslutet som en ”gåva till bilindustrin”.
Kraven för 2025 har länge kritiserats av både länder som Italien och Tjeckien samt bilindustrins organisation ACEA som alla är nöjda över dagens besked även om ACEA fortfarande anser att kraven är utmanande. Enligt tillverkare i EU hade kraven, om de fått stå kvar för 2025, kunnat kosta så mycket som 15 miljarder euro.