Stöd Elbilsmagasinet genom att använda våra länkar vid produktköp eller bli medlem på Patreon för exklusiva förmåner.

Sök
Stäng denna sökruta.

Provkörd: MG4 SR är Sveriges billigaste elbil

Elbilar är inte helt gratis och kostar ofta mer än bilar med förbränningsmotor i liknande storlek. Tanken är sen att man ska få ett billigare ägande. Men vill man komma undan så billigt som möjligt så är kanske MG4 Standard Range det bästa man kan välja just nu, det är nämligen Sveriges billigaste elbil.

Priset

Det känns som att priset är det enda rätta stället att börja på och det ligger i skrivande stund på 329 990 kr. Den enda ”bil” man skulle kunna komma under det priset med är Renault Twizy E-tech som kostar 135 900 kr men det är starkt att kalla det för bil, Renault själva kallar den för micro-bil.

Det finns också en privatleasingkampanj på MG4 SR just nu som börjar på 2995 kr/mån men då är det 24 månaders bindningstid, 1000 mil/år och exklusive försäkring och vinterdäck vilket betyder att det är ett pris ingen kommer betala. Men lägger man till 1500 mil/år för 150kr, vinterhjul för 471kr och en halvförsäkring på det så är man uppe runt 4000kr/mån och det är ett pris som speglar verkligheten desto mer.

MG4 Standard Range saknar vinge i bak

Motor, batteri och laddning

Jag har tidigare kört MG4 Luxury, alltså den första versionen som lanserades i Sverige. Den har all utrustning som går att få och ett större batteri, du kan läsa om den här. I den billigare Standard Range får vi dock nöja oss med ett batteri på 51 kWh sin tar oss 350 km enligt WLTP. Dock så kanske 20–25 mil på motorväg är mer rimligt.

Batteriet är av typen LFP som är billigare att tillverka och saknar t.ex. kobolt, en metall som tas fram på ett väldigt smutsigt sätt. Problemet med LFP är att det är inte lika hög energidensitet vilket gör att man inte får ut lika mycket energi per kilo. Det är också känsligare för kyla än ett vanligt NCM-batteri.

Motorn i bilen är på 125 kW (170 hk) och sitter i bak vilket gör bilen bakhjulsdriven, något allt fler elbilar kommer med idag. Den lilla motorn räcker gott åt den lilla bilen och det känns verkligen att man blir puttad framåt mer än dragen framåt (som ofta är känslan med framhjulsdrift). Det gör att körningen blir roligare och i låga farter känns bilen riktigt rapp och som förare finns det tillochmed en chans att man ger ifrån sig ett fånigt flin av glädje.

Det går utmärkt att ladda MG4 Standard Range hos Tesla SuC

Laddningen är klart sämre än storebror, här har man valt att strunta i att konvertera ombordladdaren till 3-fas utan man får gott nöja sig med 1-fas i upp till 6,6 kW. Men har man bara 16A hemma, vilket dom flesta hushåll har, så stannar man på dryga hälften, 3,7 kW. Men frågan är om inte det räcker, att ladda 0–100% tar ca 14h och hur ofta kör man så mycket på en dag?

När det kommer till snabbladdning kommer man upp i 88 kW som mest. Det är ingen toppensiffra men samtidigt är det bättre än 200 000 kr dyrare Kia Niro EV och i samma nivå som BYD Atto 3. 10–80% laddning ska ta 37 min vid optimala förhållanden. När jag körde MG4 Luxury så slog jag den officiella tiden med 3-4 minuter så jag har god tro till MGs snabbladdning.

Vad saknar man i utrustningsväg?

För att få ner priset så har man kapat bort en hel del utrustning men något som finns kvar är nyckellös, alltså att du inte behöver använda nyckeln för att låsa och låsa upp bilen. Det räcker med att du har den i fickan så trycker du på en knapp på förardörren så låser bilen upp sig och när du väl satt dig i bilen så startar den utan att du behöver göra något, smidigt.

Men sen lägger man i backen och inser att man inte har någon backkamera. Det finns heller inga sensorer i fram utan den hjälp man får är sensorer bak. Det kanske räcker gott för dom lesta men det hade varit trevligt med en backkamera.

Stolarna är också helt i tyg och har ingen lädersidor som Luxury har (även om det är fejkläder i den). Det gör inte så mycket, jag har aldrig haft något problem med tygstolar. Däremot har jag problem med stolarna i MG4 för dom är otroligt mjuka, ger väldigt dålig support och är inte jätteroliga att sitta i en längre stund.

Även ljudsystemet är ett annat. Det som sitter i Standard Range är riktigt uselt och fungerar bäst för prat, alltså radio eller podcast. Att spela musik på dessa högtalare gör mig ledsen.

Något som man plockat bort i mjukvaran är navigationen, den finns inte längre inbyggd. Helt ärligt är det nog lika bra för MG:s navigation är verkligen urusel. Det är bättre då att koppla in telefon via kabel och använda sig av Apple Carplay eller Android Auto.

Något som (tyvärr) finns kvar är MG:s stödsystem för filhantering. Det är fullkomligt uselt och varje gång jag pratar om MG så är det någon som kommenterar om deras dåliga stödsystem och hur bilen har försökt ta livet av dom. Den är verkligen över hela vägen, styr mot mötande trafik, kör rakt fram där vägen svänger och svänger där vägen går rakt fram. För mig är det en bedrift av MG att ha en sån dålig mjukvara och inte ha den som sin enda prio att fixa till. Gör dig en tjänst och stäng av dessa system.

Även den adaptiva farthållaren finns där men är väldigt ryckig. Det är hård inbromsning och snabb gas, det är ingen mjuk körning av bilen.

Så skönt att man har behållit Apple Carplay/Android Auto

Är MG4 Standard Range värd 329 990 kr?

En svår fråga att svara på. Jag som motorjournalist är van vid att köra stora, fina bilar med mycket utrustning och jag saknar en del funktioner i MG4 SR. Samtidigt så är det en rolig, liten bil som gör det jobb som den är byggd för att göra och gör det på ett bra sätt. Kommer man från en något äldre bil idag och inte känner behov för backkamera eller sensorer fram så kan MG4 SR absolut vara en bil värd sina pengar.

Däremot så skulle jag inte rekommendera att köpa den, vad restvärdet är på den här bilen om 2 år vet ingen och jag tror inte det kommer vara någon höjdare. Jag skulle lägga 4000 kr/mån på privatleasingen i 24 månader och ha betalat 96 000 kr totalt efter dessa månader. Jag har svårt att tro att man kommer undan billigare genom att köpa bilen.

3 Responses

  1. Hej! Tack för dina fina recensioner. En fråga åt dig som kört båda: finns det någon anledning till att leasa denna framför en Byd Atto 3 ifall man får den senare till samma pris (för tolv månader då…)?

    1. Nej, ingen anledning alls egentligen om man bara är ute efter en bil, Atto 3 är den bättre bilen. Jag föredrar dock MG4 då en mindre småbil med bakhjulsdrift är roligare att ratta runt, jag tycker den kör mycket bättre än Atto 3. Men det är helt klart mindre bil för pengarna med MG4

  2. Har precis Leasat en mg4 standard range.
    Tycker stolarna är helt okey, jag väger 84kg, vet inte om det har nån betydelse.
    Jag driver företag och har jobbat med billjud sedan början på 90talet.
    Tycker det låter ovanligt bra i bilen.
    Bra bas och nyanserade detaljer med bra ljudbild (stage) då den även har mittkanal.
    Verkar som det sitter nått slutsteg orginal i bilen så jag ska prova att byta ut högtalarna till Focal å se hur pass mycket bättre ljudet blir. Diskanten är inte perfekt orginal men jag tror de flesta inte är lika kräsna som jag och blir helt nöjda med orginalljudet.
    Det finns många 2022:or som de försöker sälja och leasa nu men jag beställde grå metallic lack så jag fick en 2023a.

    Jag tror att MG har lyssnat på kritiken om ljudet och uppgraderat 2023or med samma ljudanläggning som på Long Range modellen.
    Med met. lack och 1500mil/år, Gratis service och assistans kostar den 3300kr i månaden på Holmgrens. Leverans tog lite mindre än 1månad från beställbing
    Lasse Karlskrona

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *