Provkört: Tesla Model 3 SR (2021)

Tesla Model 3 är en av Sveriges mest populära elbilar och har legat i topp som den mest sålda elbilen ute i Europa flera gånger under 2021. Inför modellåret 2021 så gav Tesla Model 3 ett par uppdateringar och nu är det min tur att ta en rundtur i nya Model 3 och se vad den går för.

En sportig bil

Det första man märker när man sätter sig i Tesla Model 3 är hur låg den är. Jag kommer från en SUV och dom flesta elbilar som jag provkört är SUVar eller crossovers. Det här är en sedan och då är det naturligt att man hamnar närmre marken. Men jag tror också att Tesla har valt att ha M3 låg för att få en sportigare känsla.

För den känslan får man när man sitter i förarsätet. Ratten är rätt liten vilket förstärker känslan av sportig. Man ser bra ut genom det stora fönstret och eftersom det inte finns något framför en så är hela instrumentbrädan låg med tydlig sikt.

Modellen jag provkörde är en MY 2021 Standard Range, en bakhjulsdriven bil som gör 0–100 på 5,6 sekunder. Det här är den billigaste versionen av Model 3 vilket betyder att man får fortfarande en hel del prestanda för pengarna. För det bar iväg när pedalen trycktes ner. Teslan är mer rapp än t.ex. Kia EV6 och går igång snabbare. Det känns mer i Teslan.

Tyvärr (nåja) var testbilen spärrad på 140km/h vilket bilen talade om med en pling när man slog i. Annars är toppfart 225km/h vilket bör vara tillräckligt för dom flesta omkörningar.

Det är tydligt att Tesla vill att M3 ska vara en sportig bil och jag skulle ljuga om jag sa att jag inte satt med ett löjligt flin under hela provkörningen. Tesla Model 3 är en av dom roligaste bilar jag har kört. Räcker inte prestandan som finns i Standard Range för dig så blir det bara bättre i Long Range och Performance.

Att åka Model 3 är okej… i stan

Som vardagsbil är Model 3 inte lika rolig att köra. Bilen är stötig och i vardagen är det inte så skönt. Stolarna man sitter i är fantastiska och passar perfekt för vardagen, man kan enkelt sitta i flera timmar i dom utan att få ont. Men dom tar inte bort stötigheten i fjädringen i bilen.

När man åker i högre hastigheter är det märkbart bullrigt i bilen som inte är roligt. Det låter illa och man hoppar upp och ner. Mindre viktigt vid en sportigare körning men när man pendlar till jobbet ska det vara tyst och skönt och det är det inte. Tesla behöver jobba mer med att få bort vägljudet från bilen, som förstör en stor del av upplevelsen.

Tack och lov så har Tesla monterat ett bra högtalarsystem i bilen så man kan höja volymen på Spotify och sjunga med i sin favoritlåt. Men är man fler i bilen så blir det tuffare och man behöver höja rösten för att föra ett samtal.

Ratten har tre olika lägen: komfort, standard och sport. Dessa lägen ställer in motståndet i ratten där sport kräver mer kraft för att vrida ratten. Med mina (klena) armar så var komfort trevligast för mig och det gjorde att bilen blev lätt att styra, även med en hand.

Det finns även ett enpedalsläge, även här med flera inställningar. Du kan välja att ha det helt avstängt, att låta bilen bromsa in till krypfart eller till helt stopp. Som stor förespråkare av enpedalsläge så är detta riktigt trevligt. Tesla har även lyckats bra med inställningarna så att man enkelt kan styra sin hastighet med enbart gaspedalen. Släpper man helt är inbromsningen ganska kraftig så det tar nog en dag eller två innan man lär sig.

Fördelen med enpedalsläget är såklart att man inte behöver använda bromspedalen, vilket är skönt i stan där det är mycket gas och broms. När bilen bromsar in så tas energin tillvara och läggs in i batteriet igen vilket gör att man får tillbaka lite energi.

Eftersom man i stan också kör i lägre hastigheter så är vägljudet inte lika starkt och bilen blir trevlig att köra. Den är tyst och lätt och en bilkö är ganska smärtfri.

Skärmen är det bästa med Model 3, kanske lite för bra

Något som vi behöver prata om när det kommer till Tesla Model 3 är skärmen i mitten. Tesla har valt att ha alla inställningar där. Förutom två rullhjul på ratten så sker allt via skärmen. T.ex. så kan du inte ställa in farten på vindrutetorkarna utan att behöva skärmen, handskfacket öppnas via skärmen och det är även här du ser hastigheten och navigation.

Det sista låter lite otäckt, att man inte har något framför sig där man ser hur fort man kör. Jag har länge klagat på det i Teslas bilar men jag måste säga att nu börjar till och med jag komma över det. Tittar jag framåt i en vanlig bil så ser jag ändå inte hastigheten, den ser jag när jag tittar ner. I en Tesla så tittar jag snett åt sidan, det är nog mer en vanesak.

På skärmens första tredjedel närmast föraren så ser man vilken växel som är, hastigheten, varningssymboler, navigation och även en 3D-bild på sin egen bil samt trafiken runt omkring. Det är riktigt snyggt gjort men kanske inte så användbart som Tesla menar.

T.ex. finns ingen traditionell döda vinkel-varning i backspeglarna för, enligt Tesla, så ser man ju vad som är omkring bilen i skärmen. Det faktum att när man ska byta fil så kollar man i backspegeln och inte på skärmen är väl något som Tesla valt att ignorera. Det finns inte heller en 360-kamera i Teslas bilar för, återigen, man ser ju det på den animerade bilen. Jag håller inte med, man ser inte allt genom den.

Däremot så har Tesla ett riktigt bra sensorsystem som också visas på animeringen. När man börjar komma något riktigt nära så visas till och med ett mått om hur långt avståndet mellan bilen och föremålet är, vilket är användbart.

I övrigt är skärmen en fröjd att använda. Den är snabb och responsiv och varje gång jag leker med Teslas infotainment blir jag funderarsam på hur alla andra biltillverkare lyckas ha så dåliga system. Har Tesla någon superhårdvara som ingen annan tillverkare vet om? 2021 ska inte navigationen i en bil behöva lagga och det är bara Tesla som lever upp till det helt, det är förbluffande dåligt av dom andra tillverkarna.

Navigationen i Tesla är bra på andra sätt, den letar upp superchargers längs vägen om man behöver ladda vid en långresa. Man kan också se direkt på kartan hur många lediga laddplatser det finns vid en speciell supercharger, något som är extremt användbart och som jag hoppas dyker upp i fler bilar allt eftersom elbilsresan fortsätter i samhället.

Tesla Model 3

Stor frunk men tråkigt baksäte

Trots sin lilla storlek så har Tesla ändå lyckats få till bra med lastutrymme i Model 3. I fram hittar vi en stor frunk som man får plats både kablar och en kasse med mat i. I bak hittar vi en elektrisk baklucka, som är nytt för 2021, och ett bagageutrymme på 542 liter. Eftersom det är en sedan så är lasthålet inte så stort, en crossoverlucka som Polestar 2 eller Kia EV6 hade varit trevligare. Men det skulle kräva andra kompromisser antagligen.

Det som är dåligt är baksätet, här saknas det plats för en vuxen människa. När jag sitter bakom mig själv (180cm) så känns det som att jag har knäna upp till hakan eftersom golvet är så högt upp. Är man inte vuxen så är det nog inga problem men jag skulle inte vilja åka en långresa i baksätet på en Model 3. Dessutom är det knappt någon plats för knäna, hade jag varit lite längre hade jag inte fått plats bakom mig själv.

Jag hade dock inget problem med utrymmet för huvudet. Man har också en trevlig utsikt över himlen genom det stora panoramataket som är standard i alla Model 3.

Summering

Tesla Model 3 är en av dom roligaste bilarna jag har kört. Man kan ganska enkelt busköra med bilen och le från öra till öra. Att gasa till och se övriga bilar bara försvinna i backspegeln är löjligt roligt. Vid dessa tillfällen är den lilla ratten, styrningen och hårdheten i fjärdingen perfekt.

När man inte buskör så är Model 3 inte lika rolig. Som pendlar- eller långfärdsbil skulle jag hellre välja Kia EV6, som är mer bekväm men inte lika rolig. Hade jag familj skulle jag välja Model Y eller en annan bil som Hyundai Ioniq 5 eller Skoda Enyaq.

Inredningen är extremt kontroversiell och har skapat mycket debatt. Efter att ha kört Tesla Model 3 och Model Y ett par gånger börjar den fastna även på mig och jag köper den. Men jag hade föredragit en HUD (Head-Up Display), döda-vinkel-varning i backspegeln och en 360-kamera. Det känns som form före funktionalitet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *