Hur lång räckvidd en elbil har kan variera lika mycket som vädret utanför fönstret men ändå är det en viktig del av elbilsköpet. Är du osäker på varför räckvidden inte stämmer överens med tillverkarens siffror, hur räckvidden påverkas i olika situationer och vad du kan göra för att få den bästa räckvidden så är denna guide för dig.
Hur beräknas räckvidden på elbilar (WLTP)?
Varje bil har en räckvidd, du har säkert sett det i annonser om bilen. I bilhallen stoltserar försäljare med att bilarna har över 500 km räckvidd eller tillochmed mer. Man köper bilen, kommer hem och inser snart att man kommer inte komma upp i 500 km och på långresan så kommer man inte ens 400 km, hur kan det bli så fel?
Det beror på WLTP, Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure. WLTP är ett test som används för att få fram förbrukningen i en bil har och används sedan 2019. Innan dess mättes också förbrukningen men då kallades det för NEDC, New European Driving Cycle, men som man valde att byta ut då det inte var tillräckligt realistiskt.
WLTP-tester gärs fr samtliga bilar, inte bara elbilar. I en annons för en bensinbil kommer du också hitta en förbrukning enligt WLTP och den siffran ligger sen till grund för vilken bilskatt bilmodellen får i Sverige. WLTP används på andra sätt också, t.ex. så använder EU mätvärdet för att se hur stora utsläpp en biltillverkare gör under ett år.
WLTP är dock inte så realistisk som man kanske skulle hoppats och det är mer en jämförelsesiffra än något annat. WLTP-tester görs i ett labb där man kan kontrollera alla externa faktorer så att de blir lika för varje test. Sen har man en bestämd slinga som man kör i 33 min där man både stannar helt samt kör i 130 km/h. Bilen står på en dymo under hela testet.
Man tar också i beaktning hur tung bilen är, luftmotstånd och däckstorlekt, för att nämna några. Det här blir ju också problemet med WLTP eftersom verkligheten ser annorlunda ut i 99 fall av 100. I Sverige har vi en grov asfalt, ibland regnar eller snöar det, ibland blåser det kraftigt och ibland kör man motorväg i höga farter.
WLTP är alltså en bra siffra för att jämföra bilar med liknande batteristorlek och storlek på bil för att se hur bra tillverkaren har anpassat bilen för luftmotstånd etc, men ett dåligt system för att se verklig räckvidd. Jag har skrivit mer om WLTP i en denna artikel där det också finns en video om ämnet.
Inställningarna för WLTP-tester
- Testet körs i 33 min
- Bilen är fulladdad från start
- En person kör bilen på ett specifikt sätt i hastigheter mellan 0-130 km/h
- Temperaturen i lokalen är 23 grader
Faktorer som påverkar räckvidden på din elbil
Några exempel nämndes tidigare men det finns många faktorer som påverkar hur långt du kommer med din elbil. Ibland när detta ämne diskuteras så får man höra att det här endast är ursäkter för att förklara den usla räckvidden och det stämmer väl på sätt och vis. Jag hade dock valt att kalla det en förklaring till räckvidden, vet man vad som påverkar så kan man anpassa sin körning utefter det och på så vis bli en bättre elbilsförare.
Vädret är en stor del av räckvidden. Detta är inget nytt egentligen eftersom det påverkar även en bensin- eller dieselbil men eftersom räckvidden är lägre på en elbil så blir det tydligare. Eller ja, egentligen handlar det om att elbilen har inte lika stor energiförlust vid körning som gör det men det är en annan artikel som du hittar här.
Att köra bilen i motvind gör att det krävs mer energi för att ta sig framåt. När det regnar så behöver bilen ta sig igenom även vattendropparna och marken blir dessutom blöt, vilket skapar ett högre rullmotstånd. Detta eftersom vatten har ett högre densitetvärde än luft och går vi över till snö kan ni gissa vad som händer. Precis, att ta sig igenom snö kräver än mer energi.
Temperaturen är en annan faktor som också hänger ihop med vädret. Kall luft är tjockare än varm luft vilket betyder att det krävs mer energi för att driva bilen framåt i kyla. En snöstorm i kallt väder är inte nådigt mot räckvidden i en elbil.
Bilens luftmotstånd gör också skillnad. Med detta menar jag hur bra tillverkaren har fått luften att flytta på sig när bilen kommer körandes, hur luften följer bilen längs sidan och hur luften lämnar bilen kaross. Man kan tro att den viktigaste ytan är i fram men det är faktiskt baken som kräver mest jobb.
När luften lämnar bilens kaross så skapas ett tomrum där bilen precis varit. Det tomrummet behöver fyllas med något och skapar ett sug som håller tillbaka bilen. Genom att minska det suget så mycket det går så blir kraften som håller tillbaka bilen också lägre. Ni har säkert hört att när något sjunker i vattnet så skapas ett sug som kan dra med sig andra saker. Det fungerar på precis samma sak bakom en bil.
Din hastighet är dock den absolut största faktorn till en minskad räckvidd. En låg hastighet kräver inte så mycket energi och därför är det vanligt att man kan nå WLTP-räckvidden och ännu längre om man enbart kör i stan. Ju högre hastigheten blir, desto kortare blir räckvidden och när man kommer upp i motorvägsfart så är det en tydlig skillnad.
Man brukar säga att luftmotståndet inte ökar i linje med hastigheten utan den höjs i kvadrat. Det betyder att… Och som vi har lärt oss vid det här laget så är luftmotståndet något som gör att vi får en ökad förbrukning.
Man skulle kunna tro att en hög hastighet gör att motorn behöver jobba mer för att driva bilen framåt men det är egentligen bara pga de faktorer vi pratat om tidigare. En motor behöver inte särskilt mycket kraft för att hålla en hastighet, det är framförallt gaspådraget upp till den hastigheten som kräver kraften, sen sjunker det. En bil med en motoreffekt på 300 kW kommer använda kanske 15-20 kW för att hålla bilen i 110 km/h.
Tips för att komma längre med din elbil
Det korta svaret är egentligen ett enda: sänk hastigheten. Genom att ta landsvägarna i 90 km/h genom landet istället för att nöta motorväg i 110 km/h så kommer du komma längre innan det är dags för ett stopp. Det kan också resultera i andra erfarenheter som att man får se mer av Sverige eller utforska ställen man kanske inte besökt tidigare. Kom då ihåg att ladda bilen medan du stannar så slår du två flugor i en smäll.
Men det är inte alltid man är på semester, ibland vill man bara komma fram. Har du möjlighet att ladda hemma så se till att kabeln är inkopplad och påbörjade klimatiseringen via din mobilapp. De flesta elbilar värmer då inte bara upp kupén utan också batteriet till arbetstemperatur. När du startar resan sen behöver bilen inte lägga energi på att få upp temperaturen i kupé och batteri och du kan använda energin till körning.
Vad händer om strömmen tar slut i din elbil?
Jag får förvånansvärt ofta frågan vad som skulle hända om man skulle få slut på ström i bilen. Kommer bilen gå sönder? Självklart inte, alla bilar klarar av att få slut på ström i batteriet, det finns system som skyddar batteriet från att gå sönder.
Det fungerar på precis samma sätt som när man kör en bensin- eller dieselbil. Man får meddelande om att batteriet är tomt och det händer inget när man trycker på gasen. Istället saktar bilen in och kommer tillslut till ett helt stopp. Detta har hänt mig två gånger totalt, en gång med flit dock.
Det man får göra då är att ringa en bärgare som kommer och hämtar dig och din bil och tar dig till närmsta snabbladdarstation där du kan fylla på elektroner i bilen. Ofta täcker din försäkring detta men är du orolig så kontakta ditt försäkringsbolag och kolla om det ingår.
Elbilarna med längst räckvidd just nu
Är räckvidd det som är absolut viktigast för dig när du ska köpa elbil? Batterier är dyrt och ofta har de med längst räckvidd också störst batteri, lika med dyrt. Här nedan har jag dock listat de 7 elbilarna som kommer längst just nu. Samtliga elbilar är väl kompetenta men kom ihåg att så fort du börjar lägga på lite extrautrustning så kan räckvidden sjunka, tänk igenom dina val noga.
Är du ute efter tester av verklig räckvidd så har jag kört över 60 olika bilar som jag gjort räckviddstest med. Du hittar den tabellen här.
Räckviddsguiden: Allt om räckvidden din elbil har
Här nedan har jag samlat de vanligaste frågorna jag får gällande elbilars räckvidd. Flera av frågorna besvaras i artikeln på ett mer utförligt sätt om du vill lära dig mer om räckvidd för elbilar.
Varför kommer man längre på sommaren än på vintern?
På vintern så blir luften tjockare och det krävs mer energi för att flytta undan luften. Kall luft har en högre densitet än varm luft vilket skapar denna problematik.
Varför stämmer inte tillverkarens siffror?
Tillverkarens siffror är baserat på WLTP, ett test som gös i en labbmiljö och inte i verkligheten. Du kan läsa mer om WLTP här.
Varför blir räckvidden kortare med släp?
Har du ett släp med kåpa eller husvagn så blir luftmotståndet dubbelt. Först har du bilen som behöver skära igenom luften och sen ska luften lämna bilen vilket skapar turbulens, ett sug som drar bilen bakåt. Sen träffas samma luft av husvagnen eller kåpan och allt börjar om igen. Ett släp med galler ger inte alls lika stor räckviddsförlust eftersom luftmotståndet är mycket lägre.
Vikten kan såklart också påverka, det krävs mer energi att flytta ett tungt ekipage. Men det är inte alls en lika stor faktor som det ökande luftmotståndet.
Varför blir räckvidden kortare med takbox?
När du sätter på en takbox så ökar luftmotståndet på bilen och skapar en större turbulens bakom bilen, ett sug som drar bilen bakåt. För att undvika detta kan man köpa en bakbox som man sätter på dragkroken. Jag har gjort ett test av detta på YouTube som du hittar här.
Finns det en elbil med 100 mil räckvidd?
Det finns idag ingen produktionsbil som kan komma 100 mil på en laddning men det finns flera koncept, som t.ex. Mercedes EQXX. Det finns även tillverkare som experimenterar med olika typer av batteritekniker som erbjuder en längre räckvidd, t.ex. biltillverkaren NIO. Det är dock fortfarande i utvecklingsstadiet.