2021 visade Renault upp konceptbilen av Renault 5, en bil som skulle kosta 25 000 euro och vara för den perfekta stadsbilen. Jag har nu fått köra produktionsbilen och staden är inte där jag helst kör bilen men inser också att 25 000 euro kommer bli svårt.
Regnet öser ner när vi kliver ut från terminalen på flygplatsen i Nice, Frankrike. En stad med mycket backar, många smågator och trafik ständigt i rörelse, en perfekt stad för nya Renault 5. Vädret tillåter dock inga fina bilder men det blir svårt att skylla Renault på det.
Jag och en kollega sätter oss i en gul Renault 5 och drar iväg. Jag sitter som passagerare och noterar snabbt att stolarna känns fasta och sköna, lagom bra skålning. Klädseln går i gult och grått medan instrumentpanelen är klädd i fejkläder (plast) men som ändå har en bra känsla när man tar på det.
Dörrsidan är dock gjord i hårdplast och när jag smäller igen dörren så hörs inget härligt tjoff, det är snarare plåt-smäll som skvallrar om det billigare priset. Ovanför lädret så finns en högre kant i blankplast med LED bakom som snyggt skriver ut modellnamnet, en homage till den första generationen Renault 5.
Framför föraren sitter en 10,1” skärm som blir 7” i lägre versioner medan 10”-skärmen i mitten förblir 10” i samtliga. Här körs Google Automotive, ett system som är mycket uppskattat och fungerar bra. Det är Google Maps som navigation och bilen har Google Play store med ett 50-tal appar tillgängliga som t.ex. en webbläsare eller Spotify.
Renault 5 – En historia från förr för den nya tidens klimatfrågor
Renault 5 är ett namn som känns igen från förr. 1972 så släppte den franska tillverkaren sin modell Renault 5, en bil som skulle representera det moderna samhället efter oljekrisen. Bilen blev en succé och sålde i över 9 miljoner exemplar fram till 1996. När det var dags för nästa samhällsbil, men då med fokus på hållbarhet och klimat, så tog Renault fram sin gamla storsäljare igen.
Designen är mycket lik och det finns flera referenser runt om i bilen som pekar på den äldre generationen. Den mest utmärkande är kanske luftintaget på motorhuven som istället blivit laddindikator. Även stolarna interiört är designade med inspiration av Renault 5 Turbo från 80-talet.
Renault 5 byggs i Douai i norra Frankrike, samma plats där den äldre R5 byggdes. Nytt är dock att man håller på att bygga en batterifabrik i partnerskap med japanska batteritillverkaren AESC. Fabriken kommer i första hand leverera batterier till R5 för att senare expandera till Scenic och Megane. Drivlinan byggs i CXXX.
En ny plattform ger en lättare bil och upp till 410 km
Renault 5 bygger på en helt ny plattform som man kallar för AmpR (Ampere) Small Platform. Plattformen har ett par komponenter man känner igen, t.ex. Meganes motor som dock är 3 cm kortare och 15 kg lättare, men också helt nya lösningar som är första gången för Renault, t.ex. V2L och V2G.
Bilen är 3,92 m lång med en hjulbas på 2,54 m och endast framhjulsdriven. Det kommer finnas tre motoralternativ: 110 kW (150 hk), 90 kW (120 hk) och 75 kW (95 hk). Den jag kör idag är värstingen som gör 0–100 på runt 8 sekunder och 80–120 görs på drygt 6 sekunder. Det är ännu inte känt om samtliga versioner kommer till Sverige.
Det finns två storlekar på batteri, 40 kWh som kan kombineras med de mindre motorerna och komma upp till 312 km enligt WLTP, samt 50 kWh som kombineras med den större motorn och har en räckvidd på 410 km WLTP.
För att få den räckvidden har man jobbat mycket med att få ner vikten. Tjänstevikten är på endast 1 450 kg (internationella specifikationer) med det stora batteriet, som i sig väger 300 kg. Drivlinan väger 105 kg totalt.
Laddporten sitter höger fram, alltså precis framför förardörren, och kan ladda i 11 kW via AC. Detta är normalt för de flesta bilar men första gången en Renault sjunker ner så lågt, de har alltid kört med 22 kW eller mer i sina bilar tidigare. För DC-laddning så är det 80 kW med det lilla batteriet eller 100 kW med det stora. Man säger att 15–80% ska ta 30 min vilket betyder att laddkurvan kommer antagligen dippa rätt fort.
Det finns dock värmepump i bilen och det är standard. Den är på 8 kW vilket är bättre än både Megane och Scenic vars värmepump ligger på 4,5 kW. Det redan nämnda V2L kan användas med hjälp av en adapter och man kan då få ut 3,7 kW. V2G kommer fungera först i Frankrike, Tyskland och Storbritannien och det är lagar och regler som man väntar på i övriga länder.
”Kör som en gokart” sa Renault… så gjorde den det också!
Hur många gånger har man inte hört att en bil kör som en gokart? Jag rullade lätt med ögonen när jag hörde det under pressgenomgången men nu när jag sitter bakom ratten får jag äta upp det. Vilken rolig bil det är att köra. Jag är på väg upp i bergen med sportläget aktiverat och här trivs denna lilla stadsbil otroligt väl.
När du lägger i sportläget är det inte mycket som ändras. Ratten blir fastare och gaspedalen mer responsiv. Men det är som att bilen vaknar till och det finns en känla i ratten som infinner sig i sportläget. Bilen har en multilänksbakaxel och McPherson-fjädring i fram som hjälper till, oväntat att hitta på denna 25 000 euro-bil.
På slingriga bergsvägar så drar den fram. Den känns stadig och orkar med att hålla emot när en skarp kurva kommer som jag tar i alldeles för hög hastighet. Men det går bra och bilen fortsätter glatt att ta mig upp för berget. Min kollega vill också testa bergsvägarna och jag får motvilligt lämna ifrån mig förarsätet resten av tiden tillbaka till stan.
För i slutändan är det ändå här i stan som den antagligen kommer köras mest. Små vägar och snabb trafik i Nice gör att det gäller att hänga med annars får du höra tutan bakom dig. Svängcirkeln ligger på 10,3 m vilket gör det enkelt att dra runt tajta hörn men dess storlek är såklart ingen nackdel heller.
Den känns otroligt tyst vilket är märkligt. Jag körde nyligen Renault Scenic och bullernivån var mitt största klagomål där men här saknas det ljudet. Vi kör på franska vägar som är mycket slätare än svenska så det gäller att hålla i tanken. Däcken som sitter på är 18” med 55-profil. Detta är standard på samtliga R5 då det ger den ”perfekta proportionen” enligt Renault.
Summering: Undrar om jag inte behöver en andrabil ändå
Det är uppenbart att Renault går hem i Frankrike. Jag har aldrig varit med om så många som tittar när man kör förbi, som kommer fram och vill prata och ta kort, klämma och känna på bilen. På väg till flygplatsen blir jag till och med stannad av polis som vill titta på bilen.
Det svenska samhället är byggt för stora SAABar och Volvos, vi har inte smågatorna som finns i Frankrike. Därför tror jag inte att samma intresse kommer finnas i Sverige även om jag tycker att det borde. Jag bor själv och har redan en bil men undrar om jag inte behöver en andrabil ändå?!
Vi vet inget om priser än och det kommer absolut inte börja på 25 000 euro men rykten säger att den topptrimmande versionen landar någonstans runt 369–399 000 kr och även om det är mycket pengar för en andrabil så är det en andrabil som väcker en känsla, som gör resan till jobbet lite roligare och som man kommer stå hemma i fönstret och titta ut på. Jag tror det verkligen, Renault 5 väcker känslor och jag ser redan fram emot nästa gång jag får chansen att köra den igen.