Stöd Elbilsmagasinet genom att använda våra länkar vid produktköp eller bli medlem på Patreon för exklusiva förmåner.

Sök
Stäng denna sökruta.

Skatteverket avslöjar priser på nya elbilarna: elbil under 300 000 kr

Skatteverket har en lista med nybilspriser. Denna lista uppdateras årligen och baserar sig på priser som tillverkarna själva rapporterar in. Listan är sen en grund för bl.a förmånsvärden och lite annat. Denna lista har nu uppdaterats till 2024 och vi har då fått se lite nya modeller vi tidigare saknat priser på.

Det är viktigt att notera att detta är rykten baserat på nybilspriser hos Skatteverket. Ingen av dessa tillverkare har annonserat priser än och saker och ting kan komma att ändras.

Citroën e-C3 är Sveriges billigaste elbil

Under 2023 så annonserade Citroën ut nya e-C3, en bil som skulle bli en av de billigaste i Europa med ett pris på 23 300 euro. Tack vare Skatteverket har vi nu fått svenskt pris på denna och priset landar på 299 900 kr. För det får man den billigaste versionen You, som ändå ska komma med förardisplay, Head-Up Display och telefonintegrationer (Apple Carplay och Android Auto).

Bilen kommer i flera utrustningsvarianter men samtliga har samma batteristorlek och WLTP. Det finns ännu ingen officiell information om när ë-C3 ska gå att beställa men du kan göra en intresseanmälan redan idag.

Citroën ë-C3. Foto: Citroën

Polestar 4 börjar på 700 000 kr

Polestar 4 är en bil som redan börjat levereras i Kina och eftersom vi låtsats som att siffran 3 inte finns så är 4 alltså den som kommer härnäst i Sverige. Det finns redan ett par 4or som snurrar runt i Göteborg men ännu har ingen svensk premiär varit och en gissning är att eCarExpo i Stockholm den 3-5 februari är där det kommer ske. Men redan nu har Skatteverket läckt priset och versionerna som Polestar 4 kommer i och det handlar om två versioner där en är bakhjulsdriven och en är fyrhjulsdriven.

Polestar 4 bygger på SEA1-plattformen från Geely, samma plattform som Zeekr 001. Vi kommer därför känna igen vissa detaljer av interiören från den bilen men med ett annat material och såklart kommer bilen bete sig annorlunda på väg, det är iallafall vad som är sagt.

Poleatar 4. Foto: Polestar

Opel Astra kommer med efterlängtad kombi

Opel Astra fick en facelift för ett tag sedan och då annonserade man ut att både 5-dörrarsversionen samt kombimodellen Sports Tourer (ST) skulle komma som helt elektriska. Sen dess har vi väntat men nu verkar det som att det äntligen är på gång då vi hittar priser på olika versioner utav bilen i Skatteverkets prislista. Även fast kombin är närmare 27 cm längre så har den samma batteristorlek som den mindre 5-dörrars vilket lär betyda gott om utrymme under golvet i bak eller dålig interiördesign, det återstår fortfarande att se.

Opel Astra och Opel Astra ST. Foto: Opel

Peugeot e-308 och e-308 SW kan också vara på gång

Peugeot tillhör samma koncern som Opel, Stellantis. Detta betyder att specifikationsmässigt är Opel Astra och Peugeot e-308 väldigt lika men det skiljer såklart en del i interiördesign och utseende. Peugeot har också fokuserat mindre på räckvidd och kommer inte lika långt, enligt ett pressmeddelande tidigare under 2023 så meddelande man en WLTP på "över 400 km", vad det nu betyder. SW är kombimodellen från Peugeot.

Den stora nyheten är Peugeot e-3008: suven som kommer över 500 km

Hösten 2023 visade Peugeot upp nya e-3008 och sen dess har vi i Sverige väntat på att den ska komma hit. Än så länge finns bara en produktsida och möjlighet att göra en intresseanmälan men i Skatteverkets tabell hittar vi fyra rader som det står e-3008 på. Bilen har det "lilla" batteriet men finns även med ett större batteri på 98 kWh och en WLTP på över 700 km. Tyvärr verkar det inte komma hit till en början utan vi får nöja oss med det lilla. Eller inte, vi får se när Peugeot e-3008 gör Sverigepremiär.

Peugeot e-3008. Foto: Peugeot

Smart #3 är den lilla SUVen som är större än den första

Under 2023 presenterade Smart att man gör intåg i Sverige igen och först ut är #1. Men bilen har fortfarande inte kommit och beställningar ska börja tas under första kvartalet 2024. I samband med att man annonserade ut när beställningar skulle börja så annonserade man även ut priserna på bilen. Men kort efter så började snacket om nästa Smart, Smart #3. Bilen är något större, en längd på 4,4m och tävlar i det populära småsuvssegmenetet. Motorn kommer från Geely då Daimler (som äger Smart) och Geely har ett samarbete gällande plattformar.

Smart #3 BRABUS. Foto: Smart

2024 blir ett övergångsår

Det är roligt att priserna på elbilar börjar gå nedåt och alla sätt att trycka ner dem på är bra, i detta fall med hjälp av Citroën ë-C3 som slår ner MG4 SR från tronen "Sveriges billigaste elbil". Men fortfarande är priserna höga och det är tydligt att Stellantisgruppen (Opel och Peugeot bland annat) har problem med kostnader. En halv miljon för en Opel kombi känns mycket men samtidigt är alternativen få om det är just kombi man vill ha. 2025 så kommer det smälla tror många i branschen, då börjar ekonomin komma igång igen och nybilsförsäljningen kommer ta fart. Då kommer även nya elbilar vara på plats. 2024 blir ett övergångsår men det kommer men det gäller att hänga med för det står verkligen inte still.