Under Toyotas Kenshiki-dagar i Bryssel så visade man inte bara upp uppdaterade bilar utan annonserade ut även helt nya. Toyota C-HR+ är byggd på samma plattform som bZ4X men något mindre och ska vara anpassad för Europa. Med en räckvidd på 600 km ska köparna lockas till den japanska tillverkaren som historiskt inte varit populär inom elbilar.
Observera: Inbäddat material från externa källor omfattas inte av Elbilsmagasinets utgivningsbevis.
Delar plattform med bZ4X men C-HR+ får större batteri
C-HR+ är lik bZ4X med samma strålkastare och ljuslist i fram, det syns att det är syskonbilar. C-HR+ är dock något kortare men trots det har den fått ett större batteri på 77 kWh. Den är också coupéformad vilket hjälper till med räckvidd. Toyota själva kallar den för sportig suvcoupé men det är svårt att säga något om på ett mässgolv.
Motorerna är densamma som på bZ4X dock och den kommer finnas både med framhjulsdrift och fyrhjulsdrift. Med det större batteriet kommer C-HR+ komma upp till 600 km enligt Toyota men värt att betona är att WLTP-siffran inte är klar än och 600 km är en uppskattad siffra från Toyota.

Bilen är 4,52 meter lång med en hjulbas på 2,75 meter. Dragvikt är upp till 1 500 kg om man väljer det fyrhjulsdrivna alternativet medan den stannar på 750 kg med den framhjulsdrivna versionen.
Enligt Toyota är detta den första bilen i deras nya namnstandard. Alla modeller ska grundas på en bilmodell men med ett plus efter sig så ska man veta att det är en elbil.
FWD | AWD | |
Längd | 4,52 meter | 4,52 meter |
Hjulbas | 2,75 meter | 2,75 meter |
Drivning | Framhjulsdrift | Fyrhjulsdrift |
Motor | 165 kW (224 hk) | 252 kW (343 hk) |
Vridmoment | 266 Nm | 336 Nm |
Batteri | 77 kWh | 77 kWh |
Räckvidd | Upp till 600 km | Upp till 600 km |
Dragvikt | 750 kg | 1 500 kg |
Vid AC-laddning så är det snabba 22 kW som gäller medan vid snabbladdning så handlar det om maximalt 150 kW med 10–80% som ska ta omkring 30 minuter. Bilen har både värmepump och batteriförvärmning som kan startas manuellt och per automatik om man navigerar till en laddare.
14-tumskärm i bilen tillsammans med flertal knappar
Eftersom bagaget sluttar så blir det sämre utrymme men litermåtten som ofta anges I bilrecensioner är endast upp till hatthyllan och då rymmer C-HR+ 416 liter. Det är 87 centimeter djupt, 7 centimeter kortare än bZ4X.
Utställningsbilen var I ett tidigt skede och det var inte möjligt att sitta I bilen. Man fick heller inte öppna dörrarna själv utan det gjorde andra personer I vita handskar. Det var därför svårt att testa baksätet men det såg mindre ut än bZ4X.

Förarmiljön såg dock likadan ut med en 14-tumskärm I mitten omringad av diverse knappar och vred. Klädseln var annorlunda I C-HR+, den såg mer hemtrevlig ut och var mer klädd I tyg. Om det är något som följer med till produktionsbilen återstår att se.
Toyota C-HR+ bygger vidare på den djärva designen som C-HR-serien blivit känd för. Den har en skarpare front, tydliga linjer och en modern ljussignatur som bidrar till ett mer dynamiskt utseende.
Lansering och tillgänglighet
Toyota C-HR+ är sist ut I år efter sina syskon bZ4X och Urban Cruiser. Provkörningar kommer antagligen hinna komma innan året är slut men det är endast vissa marknader som kommer hinna börja leverera till kunder. Om Sverige är en av dessa marknader är inte klart ännu. Något som heller inte är klart är priset utan vi får vänta lite till på det.
Läs mer från Toyotas Kenshiki-dagar
- En första titt på Toyota Urban Cruiser – en ny kompaktsuv
- Toyota bZ4X uppdateras med längre räckvidd och snabbare laddning
- Lexus uppdaterar RZ och lovar 3 elbilar inom 12 månader
- Toyotas elbilsrevanch? Nya och uppdaterade modeller på gång
