Följ Elbilsmagasinet på sociala medier

Toyota bZ4X uppdateras med längre räckvidd och snabbare laddning

2025-03-12

Under Toyotas Kenshiki-dagar I Bryssel visade man upp en uppdaterad version av sin nuvarande elbil bZ4X. Det handlar om flera tekniska uppdateringar som ger bland annat längre räckvidd och snabbare laddning men också designförändringar, främst interiört, som ska lyften bilen och göra att den känns mer modern.

YouTube player

*Observera: Inbäddat material från externa källor omfattas inte av Elbilsmagasinets utgivningsbevis

Större batteri och effektivare teknik ger längre räckvidd

Den största nyheten för nya bZ4X är det uppdaterade batteriet som nu är på 73,1 kWh istället för 64 kWh som tidigare. Det är även nya motorer I bilen vilket inte bara gör den mer energieffektiv men ger också mer effekt vilket ska göra att bilen känns rappare. Dessutom har man en växelriktare med kiselkarbid numera vilket gör den både lättare och mer effektiv.

Sammanfattat alla förändringar förväntar sig Toyota att räckvidden blir 573 km på nya bZ4X. Precis som tidigare kommer den finns som både framhjulsdriven och fyrhjulsdriven där den fyrhjulsdrivna numera får dra 1 500 kg, upp från 750 kg.

I Europa kommer det finnas en modell med ett mindre batteri men Toyota Sverige har meddelat att man inte kommer ta in det, vi får endast det stora batteriet.

 FWDAWD
Längd4,69 meter4,69 meter
Hjulbas2,85 meter2,85 meter
DrivningFramhjulsdriftFyrhjulsdrift
Motor165 kW (224 hk)252 kW (343 hk)
Vridmoment266 Nm336 Nm
Batteri73,1 kWh73,1 kWh
RäckviddUpp till 573 kmUpp till 573 km
Dragvikt750 kg1 500 kg

Snabbare laddning med batteriförvärmning

Uppdaterade Toyota bZ4X kommer, enligt Toyota, ladda upp till 50% snabbare än tidigare. Det krävs en stor asterisk där för 10–80% är fortfarande runt 30 minuter. Det man menar är I kyla då det numera finns batteriförvärmning I bilen som slås på per automatik om man navigerar till laddaren eller så kan man slå på det manuellt.

Den maximala effekten är fortfarande densamma på 150 kW för DC-laddning. För AC-laddning har man uppdaterat till 22 kW dock. Det finns ingen information om bilen är tillgänglig med V2L eller förberedd för V2G. Däremot finns ett schuko-uttag på 1,5 kW I bagaget vilket hintar om att bilen faktiskt har stöd för V2L, om än I begränsad effekt.

Design och interiör

På utsidan så syns det tydligt att det är den nya bZ4X som kommer. Varselljusen är nya och det finns även flera detaljer som man gjort om för att bilen ska bli mer strömlinjeformad och ge ett mer modernt utseende.

Invändigt är skillnaden stor. I princip allt har gjorts om och nu har även Toyota börjar med större skärmar då det sitter en 14-tumsskärm I mitten av bilen. Den är dock parad med två vred och ett flertal knappar. Det känns som att Toyota hittar en bra kombo över vad som är viktigt I en inredning, några knappar men fortfarande en stor skärm.

Ratten ser ut som tidigare med ett virrvarr av knappar, här är det ingen touch. Det blir på gränsen till för mycket men alla knappar är tydliga och man vet vad de gör. Stolarna är sköna att sitta I och den speciella förarställningen som Toyota har, där man ser över ratten, är kvar även här. Det spelar mindre roll för man sitter högt och har inga problem med det.

Lansering och tillgänglighet

Vi har ännu inget pris på nya Toyota bZ4X men vi vet att den ska komma till Sverige under hösten och provkörning ske börja ske efter sommaren.

Den nya uppdateringen är välbehövlig och gör bZ4X mer konkurrenskraftig än tidigare. Som vanligt så gäller det att sätta priset rätt för att lyckas, det får vi återkomma till.

Läs mer från Toyotas Kenshiki-dagar

Christoffer Gullin

Sedan 2021 har Christoffer skrivit om, filmat om och pratat om elbilar och allt runt omkring. Intresset är enormt för elbilar i Sverige och ju fler som förstår konceptet, desto fler elbilar på vägen. Christoffer vill vara med i den omställningen och Elbilsmagasinet är hans sätt att göra det på. Självklart åker Christoffer elbil, en gul BMW i4 M50.

Lämna en kommentar