Följ Elbilsmagasinet på sociala medier

Toyotas ebilsrevanch? Nya och uppdaterade modeller på gång

2025-03-12

Toyota har inte varit stora när det kommer till elbil men 2025 är det dags. Man uppdaterar sin existerade elbil, släpper två nya modeller samt berättar mer om framtiden och hur man ser på olika typer av bränslen. Lyxmärket Lexus gör samma sak och fokuserar dessutom på sportigare körning.

Varje år har Toyota ett event som man kallar för Kenshiki vilket kan översättas till insikt enligt Google Translate, så Toyotas insiktsdagar helt enkelt. Här visar man upp årets nyheter och I år var det stort fokus på elbilar. Man vill dock vara tydlig med att elbilar inte är allt.

YouTube player

*Observera: Inbäddat material från externa källor omfattas inte av Elbilsmagasinets utgivningsbevis

Toyota vill inte lägga alla ägg I samma korg, satsar på 6 olika typer av bränslen

Toyota talar gott om framtiden, om hållbarhet och hur de är I fronten för omställningen. Det rimmar kanske dåligt för den som tror på elbilen som framtid och detta vet såklart Toyota, det var mer än en gång som de nämnde saker som “and that’s why we are focusing not just on BEVs but on other fuels as well”. Det handlar om att övertyga.

En bild på sex olika bränslen visades upp på skärmen. Det handlar om

  • HEV = Hybrid Electric Vehicle
  • PHEV = Plug-in Hybrid Electric Vehicle
  • FCEV = Fuel Cell Electric Vehicle
  • BEV = Battery Electric Vehicle
  • CN Fuel = Carbon Neutral Fual
  • H2 = Vätgas

Alla länder och alla situationer kan inte ställa om till BEV (elbil) och då måste det finnas alternativ. Toyota menar på att man hjälper klimatet bäst genom att erbjuda alternativ till bensin och diesel, inte genom att förbjuda och tvinga.

Man berättade också att även om dessa tre modeller var fokus för 2025 så planerar man ha sex modeller innan 2026 är slut vilket betyder att även nästa år kommer vi får se tre nya modeller.

Uppdaterad elbilsplattform med flera förbättringar

Toyota bZ4X är byggd på en plattform som kallas för e-TNGA, en dedikerad plattform för elbilar. Nu har man förbättrat och förfinat plattformen och kallar den e-TNGA 2.0. Plattformen står till grunden för flera av de nyheter som Toyota visade upp under denna dag och flera modeller delar motorer, batteri och många andra komponenter med varandra.

Samtliga bilar kommer med två batterialternativ men I Sverige får vi endast de stora batterierna, de säljer bäst. Vi har sett det förut hos Kia så ingen blir nog förvånad att det är så Toyota Sverige tänker. En intressant detalj är att man anger bZ4X batteri till 73,1 kWh medan övriga bilar får 77 kWh. Varför man valt att den större bilen ska få ett mindre batteri kan man fundera över, ingen orsak angavs.

Toyota bZ4X kommer längre och får ny interiör

Toyota bZ4X fick en hel del kritik i början men blev efter ett par uppdateringar en helt okej elbil. Det var dock försent i Sverige, här ville ingen ha den. Nu har Toyota uppdaterat modellen med ett nytt utseende och nya komponenter som ska locka köpare igen.

De stora nyheterna är det större batteriet på 73,1 kWh samt flera designförändringar som ska ge bättre luftmotstånd. Bilen har också fått nya motorer som delar med övriga modeller som är mer kraftfulla och göra bilen mer rapp. Räckvidden förväntas bli omkring 573 km som mest. Även dragvikten har ökat till 1 500 kg för den fyrhjulsdrivna versionen.

Jag har skrivit en egen artikel om nyheterna för bZ4X som du kan läsa här

Toyota C-HR+ är en helt ny elbil från Toyota med 600 km räckvidd

Man har teasat att en ny elbil är på gång och det var denna, Toyota C-HR+. Bilen är någon kortare än bZ4X men bygger på samma plattform och delar flera av sina komponenter med bZ4X. Förutom storleken är det också en coupésuv och Toyota kallar den själva för sportig med Europa i tanken.

Man fick tyvärr inte se så mycket av C-HR+ på eventet, antagligen för att exemplaret på plats var i ett tidigt skede och man fick inte ens öppna och stänga dörrarna själv, det gjorde människor i vita handskar. Insidan ser dock ut som nya bZ4X i fram och i bak ser det ut att vara lite mindre plats, vilket är helt naturligt när den har 10 centimeter kortare hjulbas.

Jag har skrivit en egen artikel om nya Toyota C-HR+ som du kan läsa här

Toyota Urban Cruiser kan bli en prisvärd skapelse

Toyota Urban Cruiser har vi sett tidigare men det här var första gången som jag fick chans att klämma på den på närmare håll och skapa mig en uppfattning. Bilen är 4,29 meter lång och ligger i samma storlekssegment som Kia EV3. Däremot är Urban Cruiser inte paketerad lika bra, det är mycket mindre utrymme i bilen och materialval känns sådär, det är mycket hårdplast.

Urban Cruiser delar inte komponenter med övriga modeller eftersom bilen är resultatet av ett samarbete med Suzuki där Suzukis version heter e-Vitara. Den modellen verkar mer klar och provkörning kommer ske redan i april medan vi får vänta till efter sommaren med Urban Cruiser.

Jag har skrivit en egen artikel om nya Toyota Urban Cruiser som du kan läsa här

Lexus ska erbjuda tre elbilar inom 12 månader

Lexus erbjuder idag RZ, en elbil som inte sålt något vidare på den svenska marknaden. Man hoppas att det ska bli ändring på det nu när nya Lexus RZ lanseras, även den byggd på den nya e-TNGA 2.0-plattformen med uppdaterade komponenter och räckvidd.

Nytt är också ett motoralternativ man kallar för e550 F SPORT. För den som känner till Lexus tidigare reagerar och förstår vad F SPORT betyder. Man har gjort en version med uppskruvad motoreffekt och mer fokus på körupplevelse än komfort och räckvidd.


Dessutom släpper man också steer-by-wire-tekniken nu och blir först i Europa med det. Det är en teknik som tar bort det fysiska mellan ratt och hjul och istället sker allt elektroniskt. Det ger tillverkaren flera möjligheter att skapa en känsla i ratten som inte annars är möjlig.

I och med lanseringen av nya Lexus RZ så meddelar man också att ytterligare två modeller är på väg och inom 12 månader så ska man erbjuda tre elbilar till sina kunder. Inte alla kommer vara suv heller vilket känns tacksamt.

Jag har skrivit en egen artikel om nya Lexus RZ som du kan läsa här

En reflektion kring Toyotas event – Självkörning och stora datorer nämns inte

Det var en händelserik dag med mycket springande fram och tillbaka till olika bilar och presentationer. I alla fall där man presenterade bilarna så pratade man mycket om teknik som ska hjälpa föraren och hur den kan lyfta körupplevelsen för föraren. Det var något jag reagerade på.

Jag har varit på ett par pressevent nu och i de flesta fall pratar man ofta om hur häftig teknik man har i bilarna, hur snabba datorer man har eller hur självkörning bara är runt hörnet och att bilarna är redo. Hos Toyota var det inte samma fokus. Sätter man sig i deras bilar är det nästa som att gå tillbaka ett par år. Toyota har inte valt att hänga på det tåget och jag tror inte det är en helt dum idé. Många vill ha en traditionell bil.

Läs mer från Toyotas Kenshiki-dagar

Christoffer Gullin

Sedan 2021 har Christoffer skrivit om, filmat om och pratat om elbilar och allt runt omkring. Intresset är enormt för elbilar i Sverige och ju fler som förstår konceptet, desto fler elbilar på vägen. Christoffer vill vara med i den omställningen och Elbilsmagasinet är hans sätt att göra det på. Självklart åker Christoffer elbil, en gul BMW i4 M50.

Lämna en kommentar