Under Toyotas Kenshiki-dagar i Bryssel fanns den nyss utannonserade Toyota Urban Cruiser på plats. Det är en kompaktsuv som känns lite gammal innan den hunnit nå marknaden och kräver sitt pris för att bli attraktiv. Smart lösning I baksätet gör den dock mer användbar och motoralternativen blir billiga att försäkra.
*Observera: Inbäddat material från externa källor omfattas inte av Elbilsmagasinets utgivningsbevis
Modest modereffekt även med fyrhjulsdrift känns tryggt
Urban Cruiser kommer I två batteriutföranden men I Sverige får vi endast det stora batteriet på 61 kWh. Bilen kommer erbjudas med både framhjulsdrift och fyrhjulsdrift. I framhjulsdrift är motoreffekten 128 kW (174 hk) medan fyrhjulsdrift ökar upp den till 135 kW (184 hk).

Effekten på motorerna kan anses vara låga, speciellt att erbjuda en fyrhjulsdriven elbil under 200 hästkrafter, men Toyota menar på att Urban Crusier inte är för den som vill köra fort rakt fram. Urban Cruiser är till för att användas och då är det viktigare att fyrhjulsdrift finns många gånger än att det finns massor med effekt som ändå inte kan användas I terrängen.
Räckvidden förväntas bli runt 400 km för båda versionerna. WLTP-tester har ännu inte gjorts så Toyota vill inte ge några specifika räckviddssiffror än mer än de som man har som mål. Att räckvidden inte är lång är för att bilen ska användas främst I stan eller kort utanför som en pendlarbil.
FWD | AWD | |
Längd | 4,29 meter | 4,29 meter |
Hjulbas | 2,6 meter | 2,6 meter |
Drivning | Framhjulsdrift | Fyrhjulsdrift |
Motor | 128 kW (174 hk) | 135 kW (184 hk) |
Vridmoment | 189 Nm | 300 Nm |
Batteri | 61 kWh | 61 kWh |
Räckvidd | Ca 400 km | Ca 400 km |
Dragvikt | Okänt | Okänt |
Värmepump och batteriförvärmining som standard
Urban Cruiser erbjuder 11 kW AC-laddning, alltså 3-fas 16 ampere. Det finns ingen information om stöd för V2L eller V2G finns I nuläget. För snabbladdning kan bilen ta emot max 150 kW och 10–80% ska gå på omkring 30 minuter.
Bilen erbjuder värmepump som standard och den har också batteriförvärmning, något som Toyota är rätt nya på att erbjuda på sina bilar. Det kommer att vara möjligt att slå i gång det manuellt men också per automatik om man navigerar till laddaren.
Design och interiör
Toyota Urban Cruiser är en kompakt SUV på 4,29 meter, en centimeter kortare än Kia EV3. Det tror man inte när man kollar in bagage och baksäte. Det är nämligen rätt litet bådadera och inte något att skryta med, här vinner EV3 enkelt. Baksätet går dock att justera framåt och bakåt en bit men det krävs att det är helt bak för att jag ska få plats bakom mig själv.

Bagaget är på 306–353 liter beroende på hur sätet är inställt. Även här är Kia EV3 bättre med sina 465 liter. Materialvalen är klart billigare, bakluckan är manuell och det mesta tyder på att denna bil kommer bli billigare än EV3 som börjar på 420 000 kr.
Det märks vidare när man hoppar in I förarsätet. Det sitter en 10,25-tumskärm framför mig som förare och I mitten sitter en 10-tumskärm för media och navigation. Det är mycket knappar I kupén och det finns också ett volymvred. Materialvalen är hårdplast och det skrapar rejält när man drar med nageln.

Lansering och tillgänglighet
Vi har fortfarande inget pris på Toyota Urban Cruiser men provkörningar och leveranser ska börja framåt hösten vilket betyder att det är ett tag kvar.
Efter en första titt så känns det som att det här kan bli en trevlig elbil för de som inte har höga krav på räckvidd. En något större Citroën e-C3 kanske med skillnaden att den är en bil framtagen i Japan och inte I Frankrike. Vad man drar för slutsatser av det är upp till en själv.