Under Toyotas Kenshiki-dagar I Bryssel var Lexus på plats för att dela med sig av sina nyheter. Idag har man elbilen RZ som man nu uppdaterar med ett nytt batteri och längre räckvidd. Man lägger även till ett sportigare motoralternativ och berättar att man ska lansera fler elbilar under året.
*Observera: Inbäddat material från externa källor omfattas inte av Elbilsmagasinets utgivningsbevis
Precis som Toyota så tror Lexus på att erbjuda flera olika bränslealternativ till sina kunder. Idag erbjuder man en elbil, RZ, en mellansuv som inte sålt så bra I Sverige. Den har dock varit skön och bekväm att köra, det är trots allt en Lexus.
Nu vill man satsa mer på elbilar då det är en bränsletyp som kunderna efterfrågar allt mer. Man berättade att inom 12 månader så kommer man ha tre elbilar I sitt modellutbud och den första av dessa tre är den uppdaterade RZ.
Nytt, sportigt motoralternativ med 408 hästkrafter
Den nya RZ kommer I tre utföranden jämfört med dagens två. Batteriet har uppgraderats till 77 kWh och även motorerna är densamma som vi sett I övriga nyheter från Toyota. Det ska göra bilen piggare och mer rapp än tidigare. Man vill inte specificera någon räckvidd då det inte är helt klart men nämner att den ökar med upp till 100 km. Det skulle betyda någonstans runt 540–580 km beroende på motoralternativ.
Och apropå alternativ, nya Lexus RZ 550e F SPORT är båsets höjdpunkt på eventet. F SPORT är ett märke som Lexus använder till sina sportigare bilar som har mer fokus på köregenskaper och körglädje mer än bekvämlighet. I detta fall resulterar det i lite annan exteriördesign med en spoiler på bakluckan bland annat som ska ge downforce.

Motorerna är uppskruvade till 300 kW (408 hk) och balansen I chassit ska vara mer vikt för körupplevelse och bättre köregenskaper. Den här versionen kommer med en högre utrustning som standard och kommer därför bli dyrast. En sak som den har, och som är tillval på övriga versioner, är steer-by-wire.
För laddning är det 22 kW AC-laddning som gäller och snabbladdning ska vara möjligt på upp till 150 kW med 10–80% på omkring 30 minuter. Lexus RZ har batteriförvärmining både manuellt och per automatik genom att navigera till laddstationen.
RZ 350e | RZ 500e | RZ 550e F SPORT | |
Längd | 4,81 meter | 4,81 meter | 4,81 meter |
Hjulbas | 2,85 meter | 2,85 meter | 2,85 meter |
Drivning | Framhjulsdrift | Fyrhjulsdrift | Fyrhjulsdrift |
Motor | 165 kW (224 hk) | 252 kW (343 hk) | 300 kW (408 hk) |
Vridmoment | 266 Nm | 336 Nm | Okänt |
Batteri | 77 kWh | 77 kWh | 77 kWh |
Räckvidd | Okänt | Okänt | Okänt |
Dragvikt | 750 kg | 1 500 kg | 1 500 kg |
Lexus först i Europa med Steer-by-wire
I alla bilar sitter en styrstång som är kopplad till ratt och hjul. När du vrider på ratten så vrider styrstången på sig och hjulen snurrar. Steer-by-wire är en ny typ av teknik där man tar bort styrstången och istället används elektronisk styrning. Det gör att man enklare kan bestämma hur man vill att det ska kännas i ratten medan man kör.
Ett exempel är att inte behöva vrida lika mycket på ratten beroende på hastigheten man kör. Ett annat exempel är att man kan förmedla känslan en förare behöver för en mer aktiv körning men ta bort det som inte behövs. Ett flertal journalister har fått testa på tekniken tidigare och just körkänslan var det som inte riktigt satt på plats enligt flera.

Toyota meddelar att man har lagt ner mest tid på att få körkänslan att vara precis så bra som den kan vara. Med hjälp av små elmotorer I ratten så kan man skapa en naturligt och förutsägbar styrkänsla som hjälper till att kommunicera underlaget till föraren. Det ska kännas att man får en sladd även fast inget fysiskt kopplar ratten till hjulen.
Eftersom man inte längre behöver vrida lika mycket på ratten har Lexus valt att installera en halv ratt istället, som vi tidigare sett hos Tesla. Tanken är att förbättra sikten både ut och för instrumentpanelen och såklart markera att det är en bil med steer-by-wire.
Design och interiör
Det är inte mycket som förändrats hos RZ jämfört med den tidigare versionen. Små designförändringar har skett exteriört men annars är den största skillnaden just på 550e F SPORT som har egna designalternativ som kanske inte hjälper till med räckvidd på samma sätt.
Insidan är för det mesta orörd och känns lyxigare än Toyotas bilar vilket också är hela poängen. En ändring är den nya skärmen i mitten som numera är 14 tum och matchar därför övriga bilar. Man kan ju gissa att mjukvaran kommer bli liknande och då blir det mer jobb att underhålla flera skärmstorlekar.
Knapparna på ratten är inte lika många I Lexus RZ och förarskärmen sitter bakom ratten som ger en mer traditionell känsla.

Lansering och tillgänglighet
Om den nya Lexus RZ lockar så får man vänta till efter sommaren någon gång. Framåt hösten får vi provköra bilen och de första kunderna kommer på leverans. Den gamla versionen kommer säljas ut och här finns kanske chans till att göra ett bra klipp om man är sugen. Vad priset på den nya RZ blir vet vi inte än.