Zeekr 7X på bild i Sverige – Mellansuven från Volvofamiljen är på gång

Zeekr må vara ett nytt märke i Sverige men det verkar som att märket blir den som får ta in den elektriska mellansuven från Geely-gruppen, som också äger Volvo, Polestar, Lotus med flera. En följare fick syn på en avmarkerad Zeekr 7X i Göteborgsområdet i förra veckan och skickade över bilderna till mig.

Uppdatering 2024-12-16: Idag presenterade Zeekr nya 7X även på den europeiska marknaden!

Zeekr 7X är den kommande mellansuven från Zeekr och ska snart lanseras i Sverige, oklart när vi får se den exakt. Bilen har precis lanserats i Kina och alla siffror i denna artikel är baserade på versionen i Kina. Vi vet inte hur specifikationerna i Europa kommer se ut.

Utseendet har vi också sett redan alltså men de testbilar som hittills rullat i Sverige har varit maskerade. Men nu verkar Zeekr redo att visa upp bilen och man har plockat av maskeringen från sin testbil (eller en av dem, vi vet inte hur många man har).

Bilen är 4,8 m lång och ser ut lite som en NIO EL6, en annan mellansuv från Kina. Den har en hjulbas på 2,93 m och ska ge stora utrymmen inne i kupén. Den kommer med ett stort bagage på 616 liter och fäller man sätet ska man få 1 978 liter bagageutrymme.

Inne i bilen är interiören till stor del täckt med en filt men vi kan ändå se att det är fysiska knappar på ratten och visst är det en rad fysiska knappar under 16”-skärmen i mitten? Det finns även en 13” förarskärm och vad som ser ut som en HUD. I Kina är den på 32,2” så det blir den antagligen även här.  

Zeekr 7X får nya Audi Q6 att kännas gammal

Igen, samtliga siffror är baserade på den kinesiska versionen av Zeekr 7X men det gör den inte mindre imponerade. Bilen kommer redan ha ett av de största bagageutrymmena inom sitt segment och utöver det har den 62 liter frunk under huven, 44 liter om man har en fyrhjulsdriven.

Motorn sitta i bak och vara på 310 kW med ett vridmoment på 440 Nm medan den fyrhjulsdrivna har en effekt på 475 kW och 710 Nm i vrid. Det ska göra att sprinten 0-100 km/h ska ta endast 3,8 sekunder.

Batterimässigt så finns bilen med ett 75 kWh LFP-batteri som ska kunna ta bilen 606 km enligt CLTC, den kinesiska körcykeln. Eftersom det inte finns några siffror enligt WLTP så kan man dra av ca 20% från CLTC för att få ett hum och då landar vi på 485 km. Det stora batteriet är på 100 kWh och ska ge en räckvidd på 780 km (624 km omräknad WLTP) i en LR-version samt 705 km (564 km omräknad WLTP) i AWD-utförande.

Men det häftiga är med laddning. Bilen bygger på ett 800V-system och det lilla LFP-batteriet kan ladda 10–80% på endast 10,5 minut medan det stora batteriet gör det på 15 minuter. Det är specifikationer som den kinesiska versionen av Zeekr 001 har idag och nu har det alltså kommit till 7X. Man kan bara hoppas att Zeekr inte väljer en annan typ av batteri för Europa som man gjort med just 001.

Man vill också konkurrera mot Volvo när det kommer till säkerhet. I Zeekr 7X finns en funktion vi inte tidigare sett i bilar, nämligen en glaskrossare. Under armstödet på dörren finns en lucka som man kan ta loss. Där under finns en vajer som, om man drar i den, krossar rutan. Funktionen är till för om bilen hamnar i vattnet och man snabbt behöver ta sig ut när elen är av. Utöver det finns också en barnstol med inbyggd airbag som tillbehör till bilen.  

Det finns idag ingen indikation på europeiska specifikationer, priser eller lansering. Det vi vet är att bilen är tänkt att lansera under 2025. Vill man få en hint om vad som kanske komma skall så kan man titta på Wheelsboy recension av den kinesiska versionen av Zeekr 7X.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *