Mazda har varit relativt tyst på elbilsmarknaden sedan MX-30 men nu kommer man med nya 6e, en halvkombi av större modell. Mazda 6e kommer i två utrustningsutföranden, Takumi och Takumi Plus där skillnaden är att den senare kommer med brunt Nappaläder, tväfärgad läderklädd ratt samt elektriskt solskydd för panoramataket. I övrigt är all utrustning som elektriskt justerbara stolar, 360-kamera, HUD, soltak med mera, standard på båda versionerna.
Mazda 6e kommer finnas med två batterialternativ, 68,8 kWh med en räckvidd på 479 km och ett på 80 kWh med en räckvidd på 552 km. Det mindre är av typen LFP, kan ladda i upp till 165 kW och kan ladda 10-80% på 24 minuter, två minuter längre än man först sa när bilen presenterades. Det stora batteriet är ett NMC-batteri med en maxladdning på 90 kW och 10-80% tar 47 minuter.
Dessutom skiljer motoreffekten något beroende på vilket batteri man väljer. Tar man det mindre batteriet så är motorn på 190 kW (258 hk) medan det större batteriet kombineras med en något svagare motor på 180 kW (245 hk). Mazda 6e är alltid bakhjulsdriven.
Priset börjar på 499 500 kr om man nöjer sig med det mindre batteriet medan det större går loss på 514 900 kr. För 22 900 kr extra får man Takumi Plus. En helelektrisk dragkrok kommer finnas som tillval senare, dragvikten är 1 500 kg.
Mazda 6e | Mazda 6e LR | |
---|---|---|
Drivning | RWD | RWD |
Motor | 190 kW (258 hk) | 180 kW (245 hk) |
Batteri (brutto) | 68,8 kWh | 80 kWh |
WLTP | 479 km | 552 km |
Laddning 10-80% | 24 minuter | 47 minuter |
Takumi | 499 500 kr | 514 900 kr |
Takumi Plus | 522 400 kr | 537 800 kr |
Observera: Inbäddat material från externa källor omfattas inte av Elbilsmagasinets utgivningsbevis.