Kia EV5 har funnits som elbil i Kina sedan ett drygt år tillbaka men i Europa lyser den med sin frånvaro. I samband med lanseringen av Kia EV4 så tog jag en diskussion med Kia om vart den efterlängtade mellansuven är någonstans, varför den finns i Kina men inte Europa och när vi kan förvänta oss den här i Sverige.
Mellansuvar är den svenska drömmen. Volvo XC60 är den bäst säljande bilen i Sverige och Tesla Model Y har i flera år varit den populära elbilen, även om den fått sig en törn på sista tiden. Kia har inte kunnat erbjuda något, det bästa man har är EV6 men den är en något lägre och med coupe-formad elbil än traditionella mellansuven, dessutom är den väldigt dyr.
Kia EV5 ska fylla det hålet och den finns faktiskt i Kina redan men saknas helt i Europa. När jag var ner och kollade på nya Kia EV4 i februari så frågade jag Kia varför man inte tar in EV5 och svaret jag fick var att Kia Europa hade tackat nej till den EV5 som presenterades. Den byggs i Kina och har funktioner och design som faller Kina i smaken. Istället kommer Kia ta fram en europeisk EV5 som kommer byggas i Sydkorea och ha en lite annorlunda design.

När det kommer till design så kan man se på både EV9 och EV3 hur det kommer bli. Båda dessa bilar har en tydlig designstil och med EV5 mellan dessa kommer den antagligen se ut som en EV9 som krympt i tvätten. Eftersom vi redan har en version av EV5 så kan vi titta på den för att få en hint om hur Kia EV5 i Europa kommer se ut, även om baken antagligen kommer se lite mer EV9 ut.
Teknik och räckvidd – Specifikationerna vi kan förvänta oss
Kia EV5 i Kina är idag 4,62 meter lång och det finns ingen anledning att tro att den europeiska versionen skulle skilja sig från detta. Det är längre än Volkswagen ID.4, kortare än Tesla Model Y och nästan lika långt som Skoda Enyaq.
Precis som övriga modeller kommer Kia EV5 bygga på plattformen E-GMP men med ett 400 volt-system istället. Det betyder att EV6 och EV9 kommer ladda mycket snabbare än EV5 som kommer vara mer i linje med EV3. Detta görs för att komma ner i kostnad och i slutändan är det nog uppskattat av många. Kia EV3 laddar fortfarande 10–80% på 30 minuter.
Vi kan förvänta oss två batteristorlekar men frågan är om samtliga storlekar kommer till Sverige, Kia har en tradition att endast släppa det stora batteriet till oss i landet lagom. Någonstans runt 80 kWh stort kommer det vara och ge en räckvidd på runt 500–550 km enligt WLTP.
Vi kommer se EV5 både som framhjulsdriven men det kommer också en fyrhjulsdriven version och vi kan gissa på effekter runt 160 kW (218 hk) för framhjulsdrivet och 230 kW (313 hk) för fyrhjulsdrivet.

Lansering i höst, vad landar priset på?
Något annat som Kia berättade på EV4-eventet var att EV5 kommer i år, alltså under 2025. I skrivande stund är det maj och vi har inte hört ett ljud men det finns rykten som säger att återförsäljare ska kunna ha bilen i hallarna runt november. Det skulle betyda att premiären ska ha varit ett par månader tidigare och en gissning från undertecknad är att vi kommer få se den på IAA Mobility i München, Tyskland, i september.
Det finns såklart inget pris och det är svårt att gissa sig till vad vi kan förvänta oss men ytterligare en gissning är att det kommer hamna närmare 500 000 kr i startpris än 600 000 kr. Kanske kommer man till och med under 500 000 kr med det mindre batteripaketet. Glöm inte följa Elbilsmagasinet för att få reda på exakt när Kia EV5 släpps.
